TESTY
Plusy i minusy | Abarth 124 Spider
Zaskakująco dużo w kwestii bezpieczeństwa
12-08-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Przy ocenie Abartha 124 Spider tylko jeden wyróżniony element wiąże się ze specyficzną budową nadwozia. Pozostałe, zarówno plusy i minusy, mogą się znaleźć w każdym modelu samochodu.

Plusy

Aktywna maska silnika,
w przypadku potrącenia pieszego lub rowerzysty w ułamku sekundy unosi się o kilka centymetrów na całej powierzchni. Dzięki temu powstaje poduszka powietrzna, która amortyzuje uderzenie i jednocześnie chroni głowę przed potencjalnym zagrożeniem jakie stanowią twarde i ostre elementy silnika. W Abarth 124 Spider to standard wyposażenia.

System automatycznego rozpoznania obecności fotelika dziecięcego,
który w zależności od obciążenia steruje przełącznikiem statusu poduszek powietrznych (przedniej i bocznej) pasażera. Zastępuje tym samym manualny układ dezaktywacji, ale uwaga - nie zwalnia kierowcy od zachowania szczególnej uwagi!

Składany dach,
ma swoje stałe miejsce pomiędzy siedzeniami, a bagażnikiem. Tym samym nie trzeba się zastanawiać, czy schowana walizka uniemożliwi nam przekształcenie Abartha w kabrioleta. Dodatkowy punkt na uproszczenie całej procedury składania i rozkładania dachu.
Minusy

Miejsca mocowań Isofix,
znajdują się w nacięciach tapicerki. Utrudnia to wsunięcie szyn fotelika, trzeba też uważać, aby nie uszkodzić skóry na siedzeniach. W skrajnych przypadkach istnieje ryzyko jej rozerwania. Podczas naszych prób musieliśmy użyć plastikowych nakładek, które też z trudem mieściły się w nacięciach.

Nisko umieszczony zamek pasa bezpieczeństwa,
po zamontowaniu fotelika dla najstarszego dziecka, utrudniał wpięcie klamry. Pomiędzy centralnym tunelem, a bokiem siedziska powstała bardzo wąska przestrzeń, w którą trudno zmieścić dłoń.

Brak zaczepów w bagażniku,
do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Zawsze próbujemy to zrobić podczas prób z wózkami dziecięcymi. Co prawda w tym samochodzie przestrzeń jest mocno ograniczona, ale montaż czterech uchwytów nie zajmuje miejsca.
Dane z komputera pokładowego Abartha 124 Spider 1.4 MultiAir II 170 KM 6-biegowa skrzynia manualna:
dystans przejechany podczas testu: 304 km, średnia prędkość: 42 km/h, średnie zużycie paliwa: 8,5 l/100 km.