TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Abarth 124 Spider
Dziecko w Abarth 124 Spider - wyposażenie samochodu
08-08-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Roadster Abarth 124 Spider wyposażony został prawie w komplet rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo i komfort dziecka, jaki może znaleźć się w dwuosobowym aucie. Na plus zaskakuje w nim sposób rozwiązania dezaktywacji przedniej i bocznej poduszki powietrznej pasażera.
Abarth 124 Spider nie ma manualnego mechanizmu odłączenia przedniej poduszki powietrznej pasażera. Zamiast niego zastosowano system automatycznego rozpoznania obecności fotelika dziecięcego.
W praktyce działa to następująco - standardowo poduszki powietrzne pasażera (czołowa i boczna) są odłączone. Ich statusu nie zmieni też postawienie lub zamontowanie na Isofix fotelika (w dowolną stronę). Dopiero, gdy zostanie obciążony dzieckiem czujniki rozpoznają jego wagę i decydują o pozostawieniu bez zmian (tyłem do kierunku jazdy) lub aktywacji obu poduszek (przodem do kierunku jazdy).
Przednia i boczna poduszka powietrzna załącza się - według instrukcji po około 10 sekund - od chwili zajęcia miejsca przez osobę dorosłą. Takie samo rozwiązanie stosuje Mercedes w swoich modelach, jak na przykład w testowej przez nas ostatnio Klasie V.
Informacja o aktualnym statusie poduszek powietrznych pasażera wyświetlana jest na panelu śrdokowej części kokpitu. Przy aktywnych podświetla się - na 60 sekund od chwili uruchomienia silnika - napis PASSENGER AIRBAG z piktogramem ON.
O odłączonych poduszkach powietrznych pasażera informuje napis PASSENGER AIRBAG z piktogramem OFF. Zestaw ten jest podświetlony przez cały czas pracy silnika.
Ponieważ jest to system automatyczny, to po zamontowaniu fotelika, należy zwrócić uwagę na status poduszek. Stąd też na osłonie przeciwsłonecznej pasażera ostrzeżenie przed ustawieniem na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnych poduszkach powietrznych.
Ostrzeżenia te mają formę uniwersalnych piktogramów i znalazły się po obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
Za plecami fotela pasażera, pod zdejmowaną zaślepką, znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików dziecięcych, tzw. top-tether.
W siedzisku fotela pasażera schowana jest para uchwytów Isofix (na oznaczeniach nie ma symbolu i-Size).
W drzwiach kierowcy znajduje się przycisk do blokady sterowania szybą w prawych drzwiach (kierowca zachowuje taką możliwość). Obie szyby opuszczają się i podnoszą automatycznie, stąd wyposażono je w funkcję zapobiegającą przycięciu palców.
Zasilanie urządzeń multimedialnych, które mogą zająć uwagę dzieci podczas podróży, podłączymy tylko za pomocą (dwóch) portów USB znajdujących się na środkowej części kokpitu. W Abarth 124 Spider nie znaleźliśmy tradycyjnego gniazda zapalniczki 12V.
Dostęp urządzenia multimedialnego do pokładowego systemu audio możliwy jest poprzez wspomniane porty USB lub bluetooth. Można je parować jako osobny nośnik lub smartfon (AppLink). Do dyspozycji mamy także wejście aux. W zagłówkach obu foteli znajdują się po dwa głośniki.
TESTY | Abarth 124 Spider
Pierwsze wrażenia
Roadster, jak z innej bajki
Foteliki i wózki
Dziecko w Abarth 124 Spider
Plusy i minusy
Zaskakująco dużo w kwestii bezpieczeństwa