TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Abarth 124 Spider
Dziecko w Abarth 124 Spider - foteliki i wózki
09-08-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Na jedynym miejscu pasażera zamontowaliśmy foteliki ze wszystkich grup, jednak do każdego mamy jakieś uwagi. W bagażniku Abartha 124 Spider zmieścił się tylko jeden z używanych przez nas wózków dziecięcych.
Foteliki dziecięce użyte w teście Abarth 124 Spider:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
W podłodze po stronie pasażera znajduje się duże wyprofilowanie, które może przeszkodzić w prawidłowym rozstawieniu nogi stabilizującej bazy lub fotelika Isofix. W przypadku wykorzystywanej przez nas Maxi-Cosi 2WayFix zmieściła się na styk.
Ponieważ na miejscu pasażera znajdują się mocowania Isofix korzystamy z fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus wyłącznie ustawionym na bazie 2WayFix. Wcześniej siedzenie pasażera zostało maksymalnie odsunięte do tyłu (nie ma funkcji regulacji wysokości). Pomimo tej pozycji krawędź fotelika ustawionego tyłem do kierunku jazdy znajduje się bardzo blisko kokpitu.
Fotelik, z siedzącym w środku dzieckiem, z łatwością włożymy do Abartha 124 Spider z zapiętym dachem. Trzeba jednak brać pod uwagę, że do pełnego otwarcia drzwi potrzebujemy conajmniej metra wolnej przestrzeni.
W tym teście wyjątkowo nie przeprowadziliśmy prób z większym modelem Maxi-Cosi 2WayPearl. Możemy jednak przyjąć, że jego ustawienie zarówno tyłem, jak i przodem do kierunku jazdy przebiegnie bez uwag.
Wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają kryteria normy i-Size, takiego oznaczenie nie znaleźliśmy na siedzeniu testowanego Abartha.
Do włożenia fotelika Britax-Romer TriFix musieliśmy zdjąć dach.
Dodatkowy punkt kotwiczenia fotelików Isofix, tzw. top-tether, znajduje się za plecami miejsca pasażera. Aby wpiąć klamrę z pasem należy wcześniej pochylić jego oparcie.
Mocowania Isofix zostały schowane w nacięciach skórzanej tapicerki, która pokrywa siedzisko miejsca pasażera. Dostęp do nich może być utrudniony, dlatego założyliśmy na nie plastikowe prowadnice ułatwiające prawidłowe wsunięcie szyn fotelika.
Po zamontowaniu fotelika Britax-Romer bez przeszkód zmienialiśmy kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji. Jednak po maksymalnym odchyleniu do tyłu, pomiędzy nim, a kokpitem brakuje miejsca na nogi dziecka.
Niskie nadwozie i szeroko otwierane drzwi tego roadstera utrudniają wykonanie czynności związanych z wsadzeniem i zapięciem dziecka w foteliku.
Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Jednak pomiędzy nim, a środkowym tunelem powstała bardzo wąska szczelina, co znacznie utrudniało jej zapięcie.
Wózek dziecięcy użyty w teście Abarth 124 Spider:
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Otwór bagażnika Abartha 124 Spider ma 88 cm szerokości i 43 cm długości. Można przez niego przełożyć zarówno podwozie, jak i gondolę wózka X-lander, jednak w środku nie ma miejsca na ich schowanie. Wnętrze bagażnika jest nieregularne, maksymalnie ma 111 cm szerokości i około 58 cm długości.
Z głębokością jest różnie, bowiem większą część zajmuje wnęka o wymiarze 58x47x10 cm. Idealnie zmieścił się w niej złożony wózek Quinny Zapp Xtra2. Maksymalna wysokość od podłogi do klapy bagażnika to 49 cm.
TESTY | Abarth 124 Spider
Pierwsze wrażenia
Roadster, jak z innej bajki
Wyposażenie samochodu
Dziecko w Abarth 124 Spider
Plusy i minusy
Zaskakująco dużo w kwestii bezpieczeństwa