WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 12/2020
21-03-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Alumast, Kia, Volkswagen, Kajto, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Jak efektywnie poprawić widoczność pieszego?
Dwie hybrydy w gamie nowej Kii Sorento
Paraliż motoryzacji
Przerwany rajd Kajetanowicza i Szczepaniaka
Nie zima, a koronawirus krzyżuje plany drogowcom
Jak efektywnie poprawić widoczność pieszego?
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Przed miesiącem opublikowaliśmy wyniki audytu przejść dla pieszych przeprowadzonego przez GDDKiA. Na 682 miejsc tylko 9 procent oceniono pozytywnie. Do tych danych odniosła się teraz firma Alumast oferująca różne rozwiązania między innymi w przestrzeni infrastruktury drogowej.
"Najbardziej popularnym i skutecznym sposobem chronienia pieszych na przejściach była i jest sygnalizacja świetlna. Nie jest jednak możliwe, by to rozwiązanie mogło znaleźć się na każdym przejściu. Decydują o tym przede wszystkim względy finansowe, natężenie ruchu oraz jego płynność. Koszt budowy sygnalizacji świetlnej wynosi od kilkuset tysięcy w najbardziej podstawowej wersji do dwóch milionów złotych w przypadku bardziej rozbudowanych skrzyżowań"
– mówi Jarosław Schabowski, Dyrektor ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Alumast SA.
Proponowaną przez firmę alternatywą jest Smartpole Crossing. To autorskie rozwiązanie oparte jest na systemie wykrywania obecności pieszych w strefie oczekiwania przed przejściem. Uaktywniają się wówczas, wbudowane w słup lub latarnię, żółte światła ostrzegawcze. Dodatkowo emitowany jest - dowolnie ustalony - komunikat głosowy. Odgrywa on ważną rolę dla ludzi niewidomych lub niedowidzących, jak także osób… zapatrzonych w smartfony. Po opuszczeniu przejścia, sygnalizacja jest wygaszana, co zapobiega przyzwyczajaniu się kierowców do migającego non-stop żółtego światła. Aktywne jest widoczne z odległości 200 metrów.
"W porze wieczorowej i nocnej słupy Smartpole Crossing pełnią funkcję słupów oświetleniowych, na których zamontowane są asymetryczne oprawy o dodatnim kontraście luminancji, dzięki czemu piesi na przejściu i w strefie oczekiwania są bardzo dobrze widoczni dla kierowców. To połączenie idei skutecznego oświetlenia i wysyłania komunikatów ostrzegawczych po detekcji pieszego jest wyjątkowo korzystnym rozwiązaniem także pod względem kosztów, bo przeszło siedem razy tańszym od najtańszej sygnalizacji świetlnej"
- dodaje Jarosław Schabowski z Alumast.
To rozwiązanie niedawno zrealizowano w holenderskiej miejscowości Weert. Stosowane jest także w Polsce, między innymi w Nysie i Jaworze (województwo dolnośląskie).
Dwie hybrydy w gamie nowej Kii Sorento
PREMIERA TYGODNIA | Zapowiada premiera Kii Sorento na, odwołanym w tym roku, salonie samochodowym w Genewie odbyła się za pośrednictwem transmisji w internecie. Auto jest topowym modelem w gamie crossoverów i SUV-ów tej marki. Produkowane od 2002 roku doczekało się czwartej generacji. Jej sprzedaż rozpocznie się w III kwartale tego roku. Sorento zbudowano na nowej płycie podłogowej, co przełożyło się na dłuższe nadwozie (+10 mm) i rozstaw osi (+35 mm). Dodano także po 10 mm w szerokości i wysokości auta. Na ostatni wymiar można jeszcze wpłynąć wybranym rozmiarem kół, po raz pierwszy dostępne są 20-calowe obręcze.
Nowe Sorento oferowane będzie w wersji dla pięciu (pojemność bagażnika 910 litrów) i siedmiu osób (187 litrów).
Na liście wyposażenia znajdzie się między innymi siedem poduszek powietrznych. W tym innowacyjne rozwiązanie, jaki jest centralnie umieszczony airbag pomiędzy przednimi fotelami. Jego zadaniem jest "rozdzielenie" siedzących osób podczas uderzenia bocznego.
Na gamę jednostek napędowych złoży się silnik wysokoprężny 2.2 CRDi 202 KM z dwusprzęgłową skrzynią 8DCT.
Zadebiutują też dwie hybrydy. Tak zwana miękka oparta będzie na turbodoładowanej jednostce benzynowej 1.6 T-GDi. W połączeniu z elektrycznym (zasilanym bateriami o pojemności 1,49 kWh) dysponują mocą 230 KM. Tutaj montowana będzie automat z sześcioma przełożeniami.
Pod koniec roku dołączy hybryda typu plug-in.
Za dopłatą będzie można zamówić nowe Sorento z napędem na obie osie.
Paraliż motoryzacji
Z RYNKU | Już pierwsze informacje o epidemii SARS-CoV-2 w Chinach szybko znalazły odbicie na światowych rynkach. Poprzez zamknięcie tamtejszych zakładów zaczęło brakować między innymi komponentów do europejskich fabryk samochodów. Jednak kryzys przyszedł dopiero z rozprzestrzenieniem się koronawirusa na Starym Kontynencie.
Decyzję o wstrzymaniu produkcji wydawały kolejne koncerny motoryzacyjne. Z reguły dwutygodniową, chociaż pewnie będzie dłuższa, przerwę zarządziły już BWM, Citroen, Fiat, Ford, Honda, Mercedes, MINI, Nissan, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Rolls-Royce, Skoda, Toyota, Volkswagen i Volvo.
W ślad za nimi poszli europejscy producenci części. Duże zawirowania także w działalności sieci dystrybutorów na aftermarkecie. Te dla odmiany wprowadzają plan awaryjny i zapowiadają utrzymanie ciągłości zamówień oraz dostaw do warsztatów samochodowych. Mechanicy alarmują jednocześnie, że z dnia na dzień spada liczba klientów.
Działają, choć w dużym ograniczeniu, salony sprzedaży. Problemem może być jednak rejestracja zakupionego auta. Wydziały komunikacji są krócej otwarte, a nabywcy wpuszczani do urzędu pojedynczo. Zaleca się składanie wniosków poprzez internet lub automat podawczy. Wiadomo przy tym, że w Katowicach, Krakowie czy Poznaniu zawieszono rejestracje.
W tej sytuacji, a także dla osób zgłaszających sprowadzenie do Polski lub zbycie samochodu, Ministerstwo Cyfryzacji zaleca załatwienie formalności poprzez platformę www.gov.pl Nieoficjalnie urzędnicy uspokajają, że nie będą naliczane kary, za brak zgłoszenia w ustawowym terminie 30 dni.
Przerwany rajd Kajetanowicza i Szczepaniaka
SPORT | Z powodu pandemii koronawirusa odwoływanych lub przekładanych jest wiele imprez sportowych. W miniony weekend udało się jednak rozpocząć Rajd Meksyku, który stanowił trzecią rundę WRC 2020. Równolegle toczyła się rywalizacja w niższych kategoriach. Tym samym dla teamu Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak był to debiut w tegorocznym sezonie WRC 3.
Od pierwszego dnia polski team utrzymywał się w czołówce, zajmując 4. miejsce. Nie dane było jednak powalczyć o podium, bowiem w sobotę wieczorem zapadła decyzja o zakończeniu Rajdu Meksyku. Dziś już wiadomo, że COVID-19 wykryto u dwóch dziennikarzy i jednego pracownika organizatora.
Czwarta runda WRC stoi pod znakiem zapytania, zaplanowano ją w dniach 23-26 kwietnia w Argentynie. Udział w niej zaplanowali także Kajetanowicz i Szczepaniak.
"Rajd Meksyku zakończył się wcześniej. W obliczu pandemii, która panuje na całym świecie uważam, że to słuszna decyzja. Musimy myśleć przede wszystkim o bezpieczeństwie i zdrowiu całego społeczeństwa. Byliśmy na to gotowi. Jesteśmy profesjonalistami i w czasie rajdu nie mówiliśmy o tym za dużo, ale przestrzegaliśmy wszelkich zasad, przede wszystkim higieny. Zrobiliśmy to, co mogliśmy zrobić. Skończyliśmy rajd i myślę, że przed nami kolejne wyzwanie, jak dostać się do naszych rodzin i przyjaciół. Liczymy jednak na to, że to również uda się z powodzeniem. Zawsze dążę do tego, aby być lepszym, nawet jeśli wygrywam. Ten rajd po raz kolejny pokazał, że potrafimy radzić sobie w trudnych sytuacjach. Rajdy uczą życia i pokory. Zdobyliśmy sporo doświadczenia w kultowym rajdzie, w pięknej i niezwykłej atmosferze, to coś niesamowitego. Chciałbym tu kiedyś wrócić"
- wypowiada się kierowca LOTOS Rally Team, Kajetan Kajetanowicz.
Nie zima, a koronawirus krzyżuje plany drogowcom
POLSKIE DROGI | Zgodnie z obowiązującymi przepisami, 15 marca zakończyła się trzymiesięczna przerwa zimowa. W tym okresie wykonawcy dróg mogą zawiesić swoją pracę. W tym roku, z uwagi na dobrą pogodę, wiele firm zdecydowało się na kontynuacje prowadzonych inwestycji. W efekcie możemy się spodziewać szybszego zakończenia prac i oddania dróg do ruchu.
Jednak i tutaj plany może pokrzyżować pandemia koronawirusa. Z tego powodu wydłużono do 10 kwietnia termin składania wniosków i uwag w ramach konsultacji społecznych dotyczących Programu budowy 100 obwodnic w latach 2020-30.
Obecna sytuacja przełożyła się również na mniejsze niż zazwyczaj natężenie ruchu. Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podjęła decyzję o przełożeniu wykonania Generalnego Pomiaru Ruchu. Zgodnie z planem miał się odbyć we wtorek, 17 marca. Ustalone dwa terminy rezerwowe, 24 i 31 marca, również są nieaktualne. Nowych jeszcze nie ma.
Koronawirus ma także wpływ na przebieg międzynarodowych manewrów wojskowych Defender Europe 20. Podjęto decyzję o anulowaniu kilku ćwiczeń i wycofaniu żołnierzy oraz sprzętu do jednostek macierzystych. Część ćwiczeń jednak się odbywa, stąd ponowiony apel o dodatkową uwagę na polskich drogach.
Bez zmian przebiega praca biurowa w GDDKiA. W mijającym tygodniu otworzono oferty w przetargu na wykonanie Studium Ekonomiczno-Techniczno-Środowiskowego dla odcinka S11 Kórnik - Ostrów Wielkopolski. Swoje propozycje złożyło 12 firm.
Oferty do GDDKiA wpłynęły także na przebudowę 7-kilometrowego odcinka S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza, fragment S7 od granicy z województwem świętokrzyskim do węzła Miechów, a w województwie mazowieckim pomiędzy Modlinem i Czosnowem oraz dokończenie obwodnicy Wałcza (S10).