WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 10/2020

07-03-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: PZU, Suzuki, Volvo, WCA, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


Rozwiązanie PZU GO alternatywą dla eCall

Facelifting małego crossovera Suzuki

Volvo XC90 w służbie dzieciom

Poznaliśmy finałowe trójki World Car Awards

Dłuższe trasy szybkiego ruchu - A2, S5 i S11


Rozwiązanie PZU GO alternatywą dla eCall

Wydanie na weekend - Rozwiązanie PZU GO alternatywą dla eCall

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | PZU otrzymało wyróżnienie "Innowacja Roku 2019" w plebiscycie Mobility Trends za wdrożenie systemu automatycznego wzywania służb ratunkowych na miejsce wypadku. Urządzenie działa na zasadzie montowanego w nowych modelach samochodów (homologowanych od 1 kwietnia 2018 roku) modułu eCall.

W odróżnieniu od niego z rozwiązania PZU GO mogą skorzystać posiadacze starszych pojazdów, choć tylko na terenie Polski. System składa się z niewielkiego urządzenia, które należy nakleić na przednią szybę, a następnie sparować poprzez bluetooth ze smartfonem. Dedykowana aplikacja monitoruje zachowanie samochodu i przy gwałtownym przeciążeniu wysyłka sygnał do centrum operacyjnego PZU. Operator podejmuje próbę kontaktu telefonicznego z kierowcą. Jeśli nie uzyska odpowiedzi przekazuje informację do Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które wysyła na miejsce zdarzenia karetkę. Lokalizacja ustalana jest za pomocą modułu GPS. System oferowany jest od kwietnia 2019 roku i już w pierwszych dniach działania spełnił swoją rolę.

PZU GO to wariant oferowany w ramach ubezpieczenia PZU Pomoc w Drodze. Oprócz usługi eCall obejmuje także transport do szpitala czy holowanie uczestniczącego w wypadku pojazdu bez limitu kilometrów w Polsce. Aplikacja na smartfonie dodatkowo zbiera między innymi informacje o prędkości i stylu jazdy kierowcy.


Facelifting małego crossovera Suzuki

Wydanie na weekend - Facelifting małego crossovera Suzuki

PREMIERA TYGODNIA | Suzuki rozpoczęło sprzedaż zmodernizowanego Ignisa. Na zewnątrz zmieniono atrapę chłodnicy oraz kształt obu zderzaków. Do palety lakierów nadwozia wprowadzono trzy nowe kolory Caravan Ivory Pearl Metallic, Rush Yellow Metallic i Tough Khaki Pearl Metallic.

We wnętrzu niewielkie zmiany stylistyczne. Obejmują one także zestaw zegarów utrzymanych w czerni i bieli. Ignis wciąż dostępny jest w dwóch wariantach - pięcio- i czteroosobowym (dwa oddzielne i przesuwane fotele w miejscu kanapy).

Modernizacji poddano także jedyny w ofercie silnik 1.2 DualJet. Właściwie jest to układ hybrydowy, w którym odzyskiwana energia gromadzona jest w zwiększonym do 10 Ah akumulatorze. Jednostka ta dysponuje mocą 83 koni mechanicznych.

Współpracuje z nim wciąż 5-biegowa skrzynia mechaniczna, którą w naszym teście zaliczyliśmy do jednego z minusów. Teraz nowością jest bezstopniowa przekładnia CVT. Ignis dostępny jest z napędem na przód lub obie osie (All Grip).

Bez zmiany pozostają trzy wersje wyposażenia - Comfort, Premium i Elegance. Sporym zaskoczeniem jest dostępność dwóch pozycji - Dual Camera Brake Support (DCBS) i Emergency Stop Signal (ESS). To nic innego jak system autonomicznego hamowania awaryjnego z funkcją wykrywania pieszych i układ włączający światła awaryjne podczas gwałtownego hamowania. Poza topową wersją Elegance, także są standardem, ale wymagają osobnego zamówienia.

Zmodernizowany Suzuki Ignis kosztuje od 56 900 do 75 900 złotych.


Volvo XC90 w służbie dzieciom

Wydanie na weekend - Volvo XC90 w służbie dzieciom

WYDARZENIA | Centrum Zdrowia Dziecka pozyskało nowy ambulans do przewozu zespołu transplantacyjnego wraz z organami do przeszczepu. Wykorzystano w tym celu Volvo XC90, który na rok czasu bezpłatnie udostępnił autoryzowany diler tej marki, Autogala z Warszawy. Pokryje on również koszty ubezpieczenia i eksploatacji, poza paliwem, auta. Podkreślono jednocześnie możliwość przedłużenia współpracy z CZD na kolejne lata.

"Naszą ideą było wsparcie tak ważnej dziedziny, jaką jest transplantologia, szczególnie dziecięca. Troska o ludzkie zdrowie i życie, ratowanie tego życia, to wartości najważniejsze dla marki Volvo, bardzo bliskie również pracownikom Autogali. Jeżeli więc mogliśmy się do tego przyczynić, to zrobiliśmy to z największą dumą i radością"

- mówi Rafał Iwanoski, dyrektor Autogali.

To nie pierwsza inicjatywa tej firmy. Jesienią ubiegłego roku Autogala przekazała CZD sterowany zdalnie model S90, którym mali pacjenci dojeżdżają na salę operacyjną.


Poznaliśmy finałowe trójki World Car Awards

Wydanie na weekend - Poznaliśmy finałowe trójki World Car Awards

WYDARZENIA | Rozprzestrzeniająca się epidemia koronawirusa wymusiła odwołanie 90. salonu samochodowego w Genewie. Zaplanowane na przeddzień jego otwarcia ogłoszenie wyników europejskiego plebiscytu Car of the Year 2020 mogliśmy śledzić jedynie poprzez transmisję on-line. Trzy dni później, w czwartek, jury World Car Awards miało przedstawić na tych targach listę aut wybranych do globalnego finału. Tu także zdecydowano się na wirtualną formę.

Trójkę kandydatów do tytułu World Urban Car 2020 tworzą: Kia Soul EV, Mini Electric i Volkswagen T-Cross, World Luxury Car: Mercedes EQC, Porsche 911 i Taycan, World Performance Car: (modele wyłącznie jednej marki!) Porsche 718 Spyder/Cayman GT4, 911 i Taycan, World Car Design of the Year: Mazda3, Peugeot 208 i Porsche Taycan.

O najbardziej prestiżowe w świecie motoryzacji miano World Car of the Year 2020 rywalizują: Kia Telluride i Mazda CX-30 oraz 3.

Finał zaplanowano na 9 kwietnia, czyli dzień prasowy New York International Auto Show. Organizacja tych targów może być zagrożona także z powodu koronawirusa. Taka sytuacja dotyka coraz więcej imprez, między innymi zaplanowany na koniec marca Poznań Motor Show.

Tytuł World Car of the Year 2019, podobnie jak i Car of the Year 2019 zdobył Jaguar I-Pace.


Dłuższe trasy szybkiego ruchu - A2, S5 i S11

Wydanie na weekend - Dłuższe trasy szybkiego ruchu - A2, S5 i S11

POLSKIE DROGI | Rusza budowa wschodniego odcinka autostrady A2. GDDKiA podpisała umowę z PUT Intercor na zaprojektowanie i wykonanie pierwszego z trzech fragmentów - od obwodnicy Mińska Mazowieckiego (Kałuszyn) do węzła Groszki. Dwanaście kilometrów dwujezdniowej dwupasmówki z rezerwą na trzeci wraz z niezbędną infrastrukturą ma być gotowy pod koniec 2023 roku.

Dla dwóch pozostałych fragmentów, od Siedlec do granicy państwa z Białorusią (95,5 km), przygotowywana jest koncepcja programowa. Zgodnie z planem ten etap przygotowań zakończy się jeszcze w tym miesiącu.

W trzecim kwartale tego roku powinien zostać oddany do użytku inny fragment A2 - od węzła Lubelska do Mińska Mazowieckiego.

Kształtu nabiera też budowa S11 w województwie zachodniopomorskim. Podpisano właśnie umowy na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch odcinków, Koszalin - Zegrze Pomorskie (16,8 km) i Kłanino - Bobolice (11,6 km). Całość, z realizowanym już środkowym fragmentem, ma być gotowa w 2023 roku.

Docelowo droga S11 połączy miejscowości nadmorskie (z przecięciem na S6) ze Śląskiem. Na jej przebiegu jest już gotowa obwodnica Szczecinka. Z kolei za Poznaniem (z przejściem przez A2) obwodnice Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego i częściowo Kępna. W realizacji jest też opolski odcinek za Kluczborkiem z ominięciem Olesna (24,8 km).

Znany jest również zwycięzca przetargu na dokończenie obwodnicy Ostródy w ciągu drogi ekspresowej nr 5. Pięciokilometrowy odcinek Ornowo - Wirwajdy w czasie 31 miesięcy (z wyłączeniem okresu zimowego 15 grudnia - 15 marca) wybuduje Budimex. W ramach tej inwestycji powstanie między innymi węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty i dwa przejścia dla dużych zwierząt. W lipcu tego roku ma być gotowe studium korytarzowe dla dalszej części S5 w stronę autostrady A1 (Nowe Marzy).

Budowa S5 od tego węzła w stronę Bydgoszczy ma nowych wykonawców. Przetarg na odcinek Nowe Marzy - Świecie Południe także wygrał Budimex. Z kolei dalej do węzła Bydgoszcz Północ konsorcjum, którego liderem jest Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia. Poprzedni wykonawca tego fragmentu S5, z uwagi na niewywiązywanie się z umowy, został usunięty. Była to firma Impresa Pizzarotti.