WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 7/2020
15-02-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Orlen, Ford, GDDKiA, BMW
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Robert Kubica promotorem bezpieczeństwa na drodze
Zmiany w Citroenie C3
Analiza bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych
Niezwykle ważne różnice w wysokości barier drogowych
Orlen Team Art i Kubica w DTM
Robert Kubica promotorem bezpieczeństwa na drodze
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | PKN Orlen rozpoczęło nową kampanię społeczną "Dobry kierowca". Jest ambasadorem został Robert Kubica, który promuje w niej cztery wzorce zachowań na drodze. Dwa pierwsze już mają swoje odzwierciedlenie w przepisach, to obowiązek tworzenia przez kierowców tzw. korytarza życia i jazdy na suwak.
Kolejny, to planowany zapis w Prawie o ruchu drogowym o nadaniu pieszym przywileju pierwszeństwa jeszcze przed przejściem. Obecnie wzbudza on wiele kontrowersji, zaś rządowy projekt zakłada jego wejście w życie w połowie tego roku. Jednocześnie zapowiadane były działania informacyjne, mające przygotować do tych zmian zarówno kierujących jak i pieszych. Kampanię Orlenu można więc uznać na jeden z tych elementów.
Ostatni wzorzec odnosi się do jednego z największych problemów na polskich drogach - nieprzestrzegania ograniczeń prędkości. Fakt ten od wielu lat wymieniany jest jako jedna z najczęstszych przyczyn powstawania wypadków, w dodatku tych z najtragiczniejszymi skutkami. Pomimo to wciąż ten przepis jest bagatelizowany, o czym między innymi świadczy liczba mandatów wystawianych na podstawie wskazań fotoradarów. W najbliższym czasie system automatycznego nadzoru nad prędkością powiększy się o nowe urządzenia.
Zmiany w ograniczeniu prędkości zawarto też w wymienionym projekcie rządowym. Zakłada on zrównanie limitu 50 km/h na obszarze zabudowanym przez całą dobę. A także zatrzymanie prawa jazdy kierowcom przekraczającym maksymalną prędkość o 50 km/h także poza obszarem zabudowanym.
W kampanii tej Robertowi Kubicy towarzyszą dzieci, których edukacja od najmłodszych lat powinna procentować w przyszłości. Założenia słuszne, jednakże po naszych doświadczeniach z Warsztatów Edukacyjnych "Bezpieczne dziecko w podróży i na drodze" wiemy, jak dorośli poprzez swoje nieodpowiednie zachowanie w łatwy sposób mogą zniweczyć te wysiłki. Bo dla dzieci, to najbliższe im osoby, są wzorcem do naśladowania. Oby apele Roberta Kubicy pomogły coś w tych kwestiach zmienić.
Zmiany w Citroenie C3
PREMIERA TYGODNIA | Citroen zdecydował się modernizację III generacji miejskiego modelu C3. Na zewnątrz zmieniono przód auta, dodano nowe reflektory LED z przodu, 16-calowe obręcze kół oraz wzory paneli Airbump. Rozszerzono też personalizację nadwozia z 36 do 97 kombinacji wprowadzając między innymi lakier Rouge Elixir czy Spring Blue. Jak podkreślają przedstawiciele tej marki to ważny krok, bo w 2019 roku 68 proc. zamówionych aut miało dwukolorowe nadwozie.
Wewnątrz, po licznych uwagach klientów, zastosowano podłokietnik po stronie kierowcy. Z przodu zaś montowane są fotele Advance Comfort. To nowość w tym segmencie, a ich wygodę doceniliśmy między innymi w teście C3 Aircross czy już zmodernizowanym C4 Cactus.
Ponadto wprowadzono kolejne technologie, jak wspomaganie parkowania przodem, usługę eCall (Assistance i SOS), Connect NAVi i Connect Play, która pozwala zsynchronizować zawartość smartfona (Apple CarPlay i Android Auto) z wbudowanym w kokpit 7-calowym panelem dotykowym.
Ostatnim nowym akcentem są dwie wersje wykończenia deski rozdzielczej i tapicerki. Do wyboru będzie Emeraude (połączenie ciemnych kolorów ze szmaragdowymi akcentami i ekologiczną skórą) oraz Techwood (połączenie jasnych kolorów ze wstawkami imitującymi drewno).
Odświeżony Citroen C3 dostępny będzie w sprzedaży od czerwca 2020 roku.
Analiza bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych
POLSKIE DROGI | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła pierwszy etap audytu przejść dla pieszych. Oceniający brali pod uwagę między innymi jego lokalizację i geometrię, warunki widoczności w dzień i w nocy, stan nawierzchni oraz efektywność oświetlenia. Na tej podstawie zbudowano siatkę punktów w skali od 1 do 5.
Na 682 ocenionych przejść zaledwie 62 ( 9 proc.) otrzymało notę "bardzo niskie ryzyko powstawania zdarzeń drogowych". Z drugiej strony "tylko" 15 (2 proc.) miejsc oceniono jako "bardzo duże ryzyko niechronionych uczestników ruchu - poważne ryzyko śmierci w przypadku wystąpienia zdarzenia drogowego". Najwięcej z analizowanych w audycie, 262 (38 proc.) przejść, uznano za "przeciętne".
Uwagi na blisko 3/4 przejść dotyczyły braku lub niewystarczających rozwiązań dla niewidomych. Co czwarte miejsce nie miało kompletnego oznakowania poziomego. Niemal tyle samo wymaga wprowadzenia rozwiązań ograniczających prędkość pojazdu. W 16 proc. należy zwiększyć bezpieczeństwo pieszych oczekujących na przejście.
Największy problem stanowią przejścia na drogach dwujezdniowych. Dochodzi do nich do niebezpiecznych sytuacji, jak niestosowanie przez kierujących ograniczeń prędkości i wyprzedzania pojazdu, który na sąsiednim pasie zatrzymał się w celu przepuszczenia pieszego.
Trudno w tych miejscach znaleźć idealne rozwiązanie, jednakże wskazane jest wypracowanie jednego modelu dla całego kraju. GDDKiA zobowiązało się do podjęcia już działań, między innymi poprawy oznakowania, usunięcia zieleni ograniczającej widoczność czy przesunięcia przystanków w pobliżu przejść dla pieszych.
Zwrócono też uwagę na konieczność doświetlenia 97 przejść, jednak zgodnie z obowiązującymi przepisami, nawet na drogach krajowych leży to w kompetencjach władz lokalnych.
Niezwykle ważne różnice w wysokości barier drogowych
Po kilku tragicznych w skutkach zdarzeń, GDDKiA zleciło przegląd barier drogowych. Ich zadaniem jest uniemożliwienie zjechania na pobocze lub sąsiednią jezdnię. Ale w sytuacji wypadku lub awarii nieraz trzeba przez nią przejść, nie zawsze zdając sobie sprawę z ukształtowania terenu po drugiej stronie. A to może być niebezpieczne, bowiem tylko w sieci dróg krajowych istnieje około 1400 podwójnych mostów, wiaduktów i estakad. Stwarza to ryzyko upadku nawet z kilkunastu metrów, który dla części osób spieszących na ratunek okazał się śmiertelny.
Z tego powodu, pomimo braku prawnego wymogu, GDDKiA zaleca już firmom startującym w przetargach na budowę nowych dróg uwzględnienie dodatkowego zabezpieczenia tych miejsc. Na użytkowych już drogach takie elementy będą sukcesywnie wprowadzane.
Jednocześnie drogowcy zwracają się z apelem do kierowców, aby zaniechali pokonywania barier, które są powyżej kolan dorosłego człowieka (50-60 cm). Obecnie w miejscach rozdziału niebezpiecznych miejsc stosowane są bariery o wysokości 110 cm.
W minionym tygodniu GDDKiA podpisała umowę z nowym wykonawcą odcinka S7 pomiędzy węzłami Lotnisko (Południowa Obwodnica Warszawy) i Lesznowolą. Kontrakt z firmą Rubau, z uwagi na nierzetelną realizację, został zerwany w maju 2019 roku. Teraz zwycięzca przetargu, Polaqua, ma 26 miesięcy na wybudowanie tego sześciokilometrowego fragmentu ekspresówki. W realizacji są już dalsze odcinki: Lesznowola-Tarczyn Północ i Tarczyn Północ-początek obwodnicy Grójca.
Rozpoczynają się przygotowania do kolejnej inwestycji na S19 na terenie województwa podlaskiego. Będzie to odcinek od przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy do węzłów Białystok Północ i Zachód. W jej części powstanie blisko 4 kilometrowy fragment przyszłej ekspresówki S16, która połączy się z budowaną obecnie S61 na wysokości Szczuczyna.
Plan tegorocznych przetargów obejmuje też budowę kolejnych odcinków S19 poniżej Białegostoku do granicy z województwem mazowieckim.
Orlen Team Art i Kubica w DTM
SPORT | Tegoroczny sezon sportowy będzie bardzo pracowity dla Roberta Kubicy. Poza dołączeniem do teamu Alfa Romeo Racing w wyścigach F1, polski kierowca wystartuje też w serii DTM (Deutsche Tourenwagen Masters). Wsparcia udzielił Art Grand Prix, który jest pierwszym w historii prywatnym zespołem BMW. Głównym sponsorem został Orlen Deutschland, właściciel sieci stacji paliw Star działających na rynku niemieckim. Stąd też ostateczna nazwa Orlen Team ART, której logo pojawi się na 600-konnym BMW M4 DTM.
"DTM ciągnęło do mnie od dawna, a grudniowe testy w Jerez de la Frontera tylko zaostrzyły mój apetyt. Naprawdę nie mogę się doczekać rozpoczęcia tego nowego rozdziału w swojej karierze. Uważam, że DTM to jedna z najmocniejszych i najlepszych serii wyścigowych na świecie. Podczas testów od razu poczułem się w BMW M4 DTM jak ryba w wodzie. Art Grand Prix od lat cieszy się dużym uznaniem na międzynarodowej scenie wyścigów samochodowych. Jestem pewien, że razem możemy wiele osiągnąć w DTM. Oczywiście nadal musimy zdobywać doświadczenie w porównaniu z renomowanymi zespołami DTM, ale będziemy ciężko pracować nad tym, aby cały czas się doskonalić. Nie mogę się doczekać startów w DTM"
– zapowiada Robert Kubica.
Kalendarz serii DTM w 2020:
24-26.04 - Zolder (Belgia),
15-17.05 - Lausitzring (Niemcy),
29-31.05 - Igora Drive (Rosja),
12-14.06 - Anderstrop (Szwecja),
26-28.06 - Monza (Włochy),
10-12.07 - Norisring (Niemcy),
22-23.08 - Brands Hatch (Wielka Brytania),
04-06.09 - Assen (Holandia),
11-13.09 - Nurburgring (Niemcy),
02-04.10 - Hockenheimring (Niemcy).
Dodatkowy wyścig Super GT X DTM:
22-24.11 - Fuji Dream Race (Japonia).