WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 9/2020
29-02-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Volvo, GDDKiA, Kajto
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Krajowa mapa szkód z komunikacyjnego OC
Kosmetyka flagowych modeli Volvo
Defender Europe 20
Droga krajowa nr 50 po części ma być autostradą i ekspresówką
Siedem startów Kajetanowicza i Szczepaniaka w WRC3
Krajowa mapa szkód z komunikacyjnego OC
UBEZPIECZENIA | Nie ma jeszcze ostatecznych statystyk policji za 2019 roku, ale ze wstępnych danych wiadomo, że doszło do 30 276 wypadków drogowych. Z zestawienia przesłanego przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, na bazie polis OC, wynika że najczęściej ich sprawcami byli kierowcy pojazdów zarejestrowanych w województwie mazowieckim, dolnośląskim i pomorskim.
Odnotowano przy tym wzrost częstotliwości szkód z OC w Małopolsce (zmiana z 8 na 6 pozycję), Wielkopolsce (z 10 na 9) i w łódzkim (z 11 na 10).
Wiadomo też, że wśród sprawców przeważały osoby w wieku 31 - 40 lat. I co ciekawe aż siedem na sto wyrządzonych przez nich szkód nastąpiło podczas prowadzenia pojazdu ciężarowego. W przypadku aut osobowych wskaźnik ten spada poniżej pięciu.
"Listę miast o największej szkodowości otwierają Wrocław, Sopot, Warszawa, Szczecin i Gdańsk. W każdym z nich na sto ubezpieczonych pojazdów – zaistniało i zgłoszonych zostało do ubezpieczycieli w 2019 roku ponad sześć szkód"
- mówi Wojciech Bijak, dyrektor Ośrodka Informacji Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Najniższa w 2019 roku częstotliwość szkód z polisy OC była w województwach podlaskim, podkarpackim i lubelskim. Podlaskie odnotowało też skok z 14 na 12 pozycję, zaś warmińsko-mazurskie z 9 na 11.
"Na końcu rankingu znalazły się Łomża, Biała Podlaska, Krosno, Zamość oraz Tarnobrzeg, jako miasta o najniższej szkodowości w komunikacyjnym OC. W każdym z nich wskaźnik, szkód zgłoszonych do ubezpieczycieli z tych polis, oscylował wokół 3,5 szkody na sto ubezpieczonych pojazdów"
- dodaje Wojciech Bijak z UFG.
Według portalu rankomat.pl średnia cena OC w 2019 roku wyniosła 689 złotych, co oznacza spadek o 7 procent w porównaniu z poprzednim. Najwyższe stawki płacili posiadacze samochodów zarejstrowanych w województwie pomorskim (779 złotych), mazowieckim (768 zł) i dolnośląskim (756 zł). Najmniej wyniosły one w województwie podkarpackim (556 zł), opolskim (582 zł) i świętokrzyskim (593 zł).
Polisa komunikacyjna OC jest obowiązkowa dla posiadaczy motorowerów, motocykli, samochodów, pojazdów ciężarowych, autobusów i ciągników. Za jej brak można zapłacić nawet 7800 złotych. Od stycznia 2020 roku obowiązują w tym względzie nowe stawki.
Kosmetyka flagowych modeli Volvo
PREMIERA TYGODNIA | Trzy wersje topowego modelu Volvo przeszły niewielki facelifting. To sedan S90 oraz kombi V90, w tym odmiana cross-country. Zmieniono w nich między innymi konstrukcję tylnych świateł LED, zaś do palety lakierów nadwozia dodano nowe kolory, a do obręczy kół większy wybór wzorów.
Komfort podróży poprawiono między innymi wprowadzeniem układu wentylacji z oczyszczaczem powietrza Advanced Air Cleaner. Jest on w stanie wyłapać pyłki zawieszone o średnicy 2,5 mikrometrów (PM 2,5).
W zakresie multimediów wprowadzono porty do ładowania typu USB-C, które zastąpiły montowane do tej pory gniazda 12V. Nowością jest również funkcja bezprzewodowego ładowania smartfonów, zaś melomanii otrzymują do dyspozycji ulepszony system audi marki Bowers&Wilkins.
Jest też opcja dla osób, którzy nie chcą mieć skórzanej tapicerki siedzeń. Wzorem modelu XC90 można ją zastąpić tkaniną wełnianą.
Kolejną zmianą jest wprowadzenie do oferty wersji z 48-woltowym układem mild-hybrid. W porównaniu do konwencjonalnych jednostek napędowych uzyskano mniejsze o 15 procent zużycie paliwa. Układ ten zbudowano jeszcze na platformie SPA, z nową CMA zadebiutuje niedługo XC40 Recharge. Plany Volvo na ten rok zakładają, że co piąty sprzedany model będzie hybrydą.
Debiut odświeżonych S90, V90 i V90 cross-country zaplanowano na maj 2020.
Defender Europe 20
POLSKIE DROGI | Na osiem miesięcy tego roku zaplanowano międzynarodowe ćwiczenia wojskowe Defender Europe 20. Weźmie w nich udział około 37 tysięcy żołnierzy z 18 państw. Najwięcej, bo aż 20 tys., służy w Armii Amerykańskiej i w większości przerzucana jest wraz ze sprzętem z USA. Kulminacyjnym momentem będzie seria ćwiczeń przeprowadzonych w Polsce, między innymi na poligonie w Drawsku Pomorskim (kwiecień i maj) oraz w krajach nadbałtyckich.
Od końca lutego wiąże się to z czasowymi utrudnieniami na drogach publicznych. Kolumny wojskowe poruszać się będą głównie w nocy, jednak będą też przypadki w okresie największego ruchu. Zgodnie z przepisami, nie wolno wjeżdżać pomiędzy pojazdy wojskowe, służby drogowego zwracają też uwagę na masę takiego sprzętu, a tym samym nieporównywalnie dłuższą drogę hamowania. O ograniczeniach na danych odcinku informować będą tymczasowe tablice LED o zmiennej treści.
Jednocześnie na niektórych obiektach mostowych ustawiono znaki wojskowe (żółte, okrągłe tablice od W-1 do W-7) informujące o dopuszczalnej masie całkowitej pojazdów. Nie obowiązują one kierowców aut cywilnych.
Jeśli dojdzie do kolizji lub wypadku z udziałem pojazdu wojskowego, fakt ten należy bezwłocznie zgłosić policji. Według zapewnień przedstawicieli armii, każdy dowódca konwoju posiada komplet formularzy i dokumentów niezbędnych w takich sytuacjach.
W ramach ćwiczeń wykorzystywane są porty lotnicze w Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu. Po ich zakończeniu część transportów skierowanych będzie do portów morskich w Szczecinie, Gdyni i Gdańsku. Uczestnicy Defender Europe 20 stacjonować będą w Bartoszycach, Bemowie Piskim, Biedrusku, Bydgoszczy, Drawsku Pomorskim, Gdyni (Babie Doły), Kielcach, Krakowie, Mirosławcu, Morągu, Powidzu, Pruszczu Gdańskim, Szczecinie, Świdwinie, Świętoszowie, Toruniu, Ustce, Wędrzynie i Żaganiu.
Droga krajowa nr 50 po części ma być autostradą i ekspresówką
POLSKIE DROGI | Pod koniec ubiegłorocznych wakacji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła wstępne plany budowy Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Zawierały one cztery warianty przebiegu, dla których zlecono opracowanie Studium Korytarzowego. Ten etap został właśnie zakończony, każdy z pasów ma szerokość pięciu kilometrów, który ostatecznie zostanie zawężony do 100 metrów. Więcej terenu zajmą jedynie węzły i miejsca obsługi podróżnych (MOP).
W międzyczasie do wytycznych dodano nowe połączenia. A50 to odgałęzienie od A2 (Centralny Port Komunikacyjny) poprzez Mszczonów, Górę Kalwarię do A2 (Mińsk Mazowiecki), zaś S50 w drugą stronę, od A2 (CPK) poprzez Sochaczew, Wyszogród, Naruszewo (S10), Serock i Radzymin (S8) z domknięciem w Mińsku Mazowieckim.
Kolejny krok to Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. W jego ramach rozpoczną się konsultacje z okolicznymi mieszkańcami. Na tej podstawie zostanie wybrany jeden wariant przebiegu OAW, złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej oraz pozyskanie środków finansowych. Ogłoszenie przetargu i rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na 2025 rok, całość ma być gotowa cztery lata później.
Decyzję środowiskową wydano dla 50 kilometrów S10 pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem. Dwujezdniowa droga pobiegnie od węzła Bydgoszcz Południe starym śladem DK10 z obejściem Solca Kujawskiego do węzła Obwodnicy Torunia. Odcinek ten powstanie w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego.
W mijającym tygodniu ogłoszono też przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie nieco ponad pięciu kilometrów S19 i dwóch kilometrów S8. Docelowo będzie to skrzyżowanie tych dróg w postaci węzła Białystok Zachód. W ramach tej inwestycji powstaną dwa przejścia nad rzekami Biała i Supraśl oraz wiadukt kolejowy.
Natomiast dla czwartego (z sześciu) odcinka S19 (Lasy Janowskie - Zdziary) w województwie podkarpackim wydano zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Na tej podstawie wykonawca, firma Strabag, może rozpocząć prace budowlane. Na długości 9,3 kilometra powstaną między innymi dwa mosty, 20 wiaduktów (wliczając w to przejścia dla zwierząt biegnące nad i pod drogą, kładkę dla pieszych oraz przepusty wodne).
Na wydanie ZRID czekają jeszcze wykonawcy odcinków Podgórze - Kamień (10,5 km) i Kamień - Sokołów Małopolski Północ (7,9 km). S19 jest częścią międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia.
Zezwolenie na realizację uzyskał także fragment Via Baltica w ciągu S61 pomiędzy Szczuczynem i Ełkiem Południe. Firmy PORR i Unibep na wykonanie tego ponad 23-kilometrowego odcinka mają 29 miesięce z wyłączeniem okresów zimowych (15 grudnia - 15 marca). Ekspresówka S61 pobiegnie od S8 (węzeł Podborze) przez obwodnicę Łomży, Ełku i Suwałk, do granicy państwa z Litwą.
Siedem startów Kajetanowicza i Szczepaniaka w WRC3
SPORT | Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak ponownie razem w Lotos Rally Team. W tegorocznym sezonie wyścigów nastąpi jednak zmiana samochodu na Skodę Fabię R5 evo. Plany zespołu zakładają start w siedmiu rundach WRC3. Inauguracja nastąpi dopiero 12 marca podczas Rajdu Meksyku.
"Przygotowania do tego startu zajęły kilka miesięcy. Nasz kolejny sezon w Rajdowych Mistrzostwach Świata jest efektem wytężonej pracy całego zespołu Lotos Rally Team oraz zaufania naszych Partnerów. Cieszę się, że razem będziemy reprezentować nasz kraj w najtrudniejszych rajdach najdalszych zakątków świata. Przed nami sprawdzian, którego wyniki poznamy pod koniec sezonu. Jestem pełen optymizmu. W zeszłym roku pokazaliśmy, że możemy walczyć o najlepszy wynik. Skorzystamy z nowej wersji Skody Fabii R5 i tak jak wszyscy wierzę, że to auto da nam wiele możliwości"
– mówi Kajetan Kajetanowicz.
Rajd Meksyku będzie trzecią rundą tegorocznych rajdów. Sezon rozpoczął się pod koniec stycznia, tradycyjnie od Rally Monte Carlo. W połowie lutego zawodnicy przenieśli się do Szwecji. Do końca sezonu 2020 w WRC zaplanowano jeszcze:
11-14 marca - Rally Guanajuato Mexico,
23-26 kwietnia - Rally Argentina,
21-24 maja - Rally de Portugal,
4-7 czerwca - Rally Italia Sardegna,
16-19 lipca - Safari Rally Kenya,
6-9 sierpnia - Neste Rally Finland,
3-9 września - Rally New Zealand,
24-27 września - Rally Turkey,
15-18 października - ADAC Rallye Deutschland,
28-31 października - Wales Rally GB,
19-22 listopada - Rally Japan.