WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 23/2020

06-06-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Jeep, Toyota, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Miejsce, w którym kierowcy ciężarówek będą przestrzegać zakazu wyprzedzania

Wydanie na weekend - Miejsce, w którym kierowcy ciężarówek będą przestrzegać zakazu wyprzedzania

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | W Polsce, pomimo wielokrotnych prób, nie wprowadzono zakazu wyprzedzania się przez kierowców pojazdów ciężarowych. O tym jak bardzo uciążliwy jest to manewr codziennie przekonuje się wielu użytkowników samochodów osobowych czy lekkich dostawczych.

Na przykład na drogach szybkiego ruchu przepisowa prędkość maksymalna dla pojazdów o masie powyżej 3,5 tony to 80 km/h. W większości przypadków instalowane ograniczniki pozwalają pojechać nawet o 10 km/h więcej. Wynikające z tego różnice mogą być widoczne już przy kolumnie dwóch pojazdów ciężarowych. Kierowca jadący na tempomacie zaledwie o kilometr szybciej podejmuje więc manewr wyprzedzania. Wymuszając tym samym, nawet na kilka minut, spowolnienie ruchu pozostałych samochodów.

To także bardzo niebezpieczne, zważywszy na fakt, że te zgodnie z przepisami na drogach ekspresowych mogą poruszać się z prędkością 120 km/h, a na autostradach 140 km/h. Dodatkowe zagrożenie stwarzają kierowcy łamiący te ograniczenia. W efekcie często dochodzi do gwałtownego hamowania na bardzo krótkim odcinku.

W newralgicznych miejscach zarządcy dróg stawiają więc znak B-26 (zakaz wyprzedzania przez samochody ciężarowe). Takim przykładem jest autostrada A2 w okolicach Konina. Powodem wprowadzonych ograniczeń jest obiekt mostowy (MA-68, km 245+719) biegnący nad Wartą. Istnieje więc ryzyko czasowego wystąpienia śliskiej nawierzchni, a tym samym pogorszenia przyczepności kół, co będzie miało znaczenie podczas hamowania.

Pomimo, że zakaz wyprzedzenia przez pojazdy ciężarowe obowiązuje na tym odcinku od czterech lat, nagminnie dochodzi do łamania przepisów. Teraz zarządca drogi, Autostrada Wielkopolska, zdecydował się instalację urządzenia rejestrującego te wykroczenia. Docelowo, po fazie testów, zostanie przekazane Inspekcji Transportu Drogowego.

Europejski Jeep

PREMIERA TYGODNIA | Druga generacja Jeepa Compass nie jest nowością na rynku, ale Fiat otworzył właśnie nowy rozdział w historii tej marki. W zakładach FCA w Melfi rozpoczęto jego produkcję z przeznaczeniem na europejski rynek. Decyzja o tym związana jest z deklaracją Fiata o wsparciu rodzimej gospodarki i rynku pracy. Dla Klientów, między innymi z Polski, oznacza zdecydowane skrócenie dostawy zamówionego auta.

Przy okazji wprowadzono znaczące zmiany w gamie tego modelu. Pod maskę trafił nowy silnik benzynowy 1.3 o mocy 130 lub 150 KM opracowany pod kątem zgodności z normą Euro 6D. Słabszy połączono z sześciobiegową skrzynią manualną, mocniejszy z dwusprzęgłową przekładnią DDCT.

Po raz pierwszy oferowany będzie napęd na przednią oś, a wśród trybów jazdy pojawi się Sport.

Pod koniec roku dołączy wersja hybrydowa 4xe (4x4) PHEV dysponująca mocą 190 lub 240 KM. Gamę jednostek uzupełnia zmodernizowany silnik wysokoprężny 1.6 MultiJet II 120 KM.

Compass oferowany będzie w czterech wersjach wyposażenia: Longitude, Night Eagle, Limited i S. Znajdziemy w nich między innymi system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą, asystentów utrzymania wybranego pasa ruchu i monitorowania martwego pola w lusterkach bocznych, tempomat adaptacyjny, układ automatycznego parkowania oraz stabilizację toru jazdy z funkcją zapobiegania przewróceniu się pojazdu.

System pokładowy Unconnect Services wzbogaci się o kolejne pozycje. Do części funkcji uzyskamy dostęp z poziomu mobilnej aplikacji.

Europejski Jeep wyróżni się nowymi wzorami obręczy kół i kolorami nadwozia. Rozpoczęcie sprzedaży zaplanowano na lipiec 2020.

Drugi silnik Toyoty z Polski

Wydanie na weekend - Drugi silnik Toyoty z Polski

INWESTYCJE | Fabryka Toyoty w Jelczu-Laskowicach wznowiła działalność od rozpoczęcia produkcji nowej jednostki napędowej. Silnik benzynowy o pojemności półtora litra będzie montowany między innymi w nowym Yarisie i opracowanym na jego bazie crossoverze.

Jest to bliźniacza konstrukcja dwulitrowej jednostki, która także powstaje w Jelczu-Laskowicach. Dla odmiany 1.5 wyposażono w trzy cylindry. Może być stosowany jako samodzielny napęd lub w hybrydach. A te, w 2019 roku, stanowiły 52 proc. ogólnej sprzedaży Toyoty w Europie (w Polsce blisko 40 proc.).

Rozpoczęcie produkcji nowego silnika wiążę się między innymi ze wzrostem zatrudnienia o 600 osób. Roczny potencjał zakładów, przy pracy na trzy zmiany, wzrósł do 312 tys. jednostek napędowych 1.5 i 2.0.

Przed Toyotą kolejne inwestycje w Polsce. W drugim zakładzie, w Wałbrzychu, trwają przygotowania do uruchomienia produkcji nowej przekładni hybrydowej e-CVT. W 2022 roku planowana jest dla niej, podobnie jak dla silnika 1.5, druga linia.

Tym samym nakłady finansowe Toyota Motor Manufacturing Poland przekroczą 5 mld zł, a zatrudnienie 3 tys. osób.

Krótszy kalendarz sportów motorowych

Wydanie na weekend - Krótszy kalendarz sportów motorowych

SPORT | To dobra wiadomość dla kibiców motorsportu w Polsce. Po niespodziewanej przerwie spowodowanej epidemią koronawirusa jest plan na uratowanie chociaż części tegorocznego sezonu.

Polski Związek Motorowy przedstawił kalendarz dla Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski. W cztery weekendy (3-5 lipca, 28-30 sierpnia, 18-20 września i 9-11 października) odbędą się podwójne rundy. Gospodarzem wszystkich będzie Tor Poznań.

Również cztery weekendy zarezerwowano dla Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych i jednocześnie dla Rajdowego Pucharu Polski Samochodów Terenowych oraz Pucharu Polski w Rajdach Baja.

Będą to 24-26 lipca (Baja Szczecinek), 3-6 września (Baja Poland), 9-11 października (Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie) i 13-15 listopada (Raid of the Champions na Węgrzech).

Cztery razy spotkają się także zawodnicy Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Ich rywalizacja odbędzie się 6-8 sierpnia (Rajd Rzeszowski), 10-12 września (Rajd Śląska), 2-4 października (Rajd Świdnicki Krause) i 16-18 października (Rally Kosice Słowacja).

Nie są jeszcze znane zasady uczestnictwa kibiców.

Opóźnienia na obwodnicach Warszawy i Wałcza, S8 będzie dłuższa

Wydanie na weekend - Opóźnienia na obwodnicach Warszawy i Wałcza, S8 będzie dłuższa

POLSKIE DROGI | Oddanie do ruchu Południowej Obwodnicy Warszawy zostało przesunięte na koniec bieżącego roku. Droga zakończy się na węźle Lubelska, tym samym do zamknięcia ringu wokół stolicy zabraknie ponad 16 kilometrów.

Fragment ten podzielono już na trzy odcinki. Pomiędzy węzłami Lubelska i Zakręt trwają już prace budowlane, które powinny zakończyć się wiosną 2021 roku. Na dwóch pozostałych przygotowywana jest koncepcja programowa.

A raczej była, bo z wykonawcą odcinka Ząbki - Zakręt właśnie rozwiązano umowę. Powodem jest niski stan, względem ustalonego harmonogramu, zaawansowania prac. Przetarg na nowego wykonawcę powinien zostać ogłoszony we wrześniu. GDDKiA szacuje, że kompletna dokumentacja zostanie dostarczona w połowie 2022 roku, a wyłonienie wykonawcy drogi nastąpi na początku 2023.

Dla ostatniego odcinka, Drewnica - Ząbki, koncepcja programowa z kompletem wydanych decyzji ma być gotowa jeszcze w tym miesiącu. Budowa powinna zakończyć się w 2024 roku.

Opóźnienia wystąpiły też na budowie obwodnicy Wałcza w ciągu drogi ekspresowej nr 10. GDDKiA stopniowo wyłania dla niej nowych wykonawców. Kolejnym jest firma PORR, która za kwotę 87,3 mln złotych dokończy prace w systemie odwodnienia, na obiektach mostowych oraz nawierzchni drogi.

Ma na to pięć miesięcy, co jednak nie zakończy całej inwestycji. Wkrótce zostaną rozstrzygnięte przetargi na wykonawców innych zadań. Całość ma być gotowa do końca tego roku.

Droga ekspresowa nr 8 to jedna z pierwszych tego typu inwestycji w Polsce. Powstaje od blisko 20 lat, zmieniając w międzyczasie planowany przebieg. Obecnie gotowa jest pomiędzy Wrocławiem i Białymstoku. Wokół stolicy Podlasia trwają prace nad jej kontynuacją w formie S19. W województwie dolnośląskim biegnie jeszcze śladem krajowej ósemki, ale wkrótce ma to się zmienić.

Jeszcze w tym miesiącu zakończą się przygotowania prowadzone w ramach Komisji Oceny Projektów Inwestycyjnych. W wakacje GDDKiA planuje złożyć wnioski o wydanie decyzji środowiskowej dla 80 kilometrów S8 pomiędzy Wrocławiem i Kłodzkiem. Inwestycja ta zostanie podzielona na 3 odcinki, które powstaną do 2026 roku.