WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 16/2020
18-04-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Lotos, Lexus, Regina Hugli, archiwum, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Koronawirus wciąż wymaga wielu środków ostrożności
Gruntowna przebudowa sportowego coupe Lexusa
Asystent skrętu w pojazdach ciężarowych
Honda na rzecz ochrony środowiska
Umowa na S7, przygotowania do S5 i przekroczony budżet na S19
Koronawirus wciąż wymaga wielu środków ostrożności
WYDARZENIA | Mijający tydzień także zdominowały informacje o epidemii SARS-CoV-2. W pomoc angażuje się wiele firm motoryzacyjnych. Jednak najbardziej spektakularnym przykładem ostatnich dni był transport z Chin do Polski blisko stu ton środków ochrony osobistej na pokładzie największego samolotu świata - An-225 Mirja. Ich zakup to zasługa spółek KGHM Polska Miedź i Grupy Lotos. Podczas konferencji prasowej zorganizowanej po przylocie przedstawiciele koncernu paliwowego z Gdańska zapowiedzieli powtórzenie takiej operacji jeszcze w tym miesiącu.
Lotos przekazał wcześniej placówkom medycznym kwotę 5 milionów złotych na zakup niezbędnego sprzętu w walce z COVID-19 i karty paliwowe o wartości 2 mln zł. Kolejna forma pomocy trafiła właśnie do sześciu szpitali na terenie województwa pomorskiego. To nieodpłatne użyczenie siedmiu pojazdów, które będą wykorzystywane do przewozu pacjentów, materiałów medycznych i próbek z testami.
Z kolei Orlen przekazał Centrum Zdrowia Dziecka darowiznę w wysokości 150 tysięcy złotych na zakup paliwa. W szpitalu tym dotychczasowy oddział pediatryczny został doraźnie przekształcony w zakaźny. Przyjmowani są do niego najmłodsi z podejrzeniem koronawirusa.
Od czwartku, 16 kwietnia, obowiązuje nakaz zakrywania ust i nosa podczas pobytu w przestrzeni publicznej. Dotyczy to niemal wszystkich uczestników ruchu drogowego, o czym szczegółowo już pisaliśmy. GDDKiA przypomina o tym użytkownikom parkingów i miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych przy drogach krajowych.
W produkcję masek ochronnych włączył się także producent filtrów PZL Sędziszów. Są one wykonane z czystej bawełny, a wymienny wkład pokryto cząsteczkami nano-srebra. Mają one właściwości przyciągające patogeny, a następnie niszczona jest ich struktura. Zostało to wcześniej potwierdzone badaniami prowadzonymi na potrzeby filtrów kabinowych. Osobne testy pod kątem SARS-CoV-2 nie były prowadzone.
Gruntowna przebudowa sportowego coupe Lexusa
PREMIERA TYGODNIA | Po czterech latach obecności na rynku, Lexus modernizuje dwudrzwiowe coupe LC 500. Zmiany trudno uznać za kosmetyczne, ponieważ przeprojektowano układ zawieszenia, uzyskując tym samym lżejszą o 10 kg masę samochodu. Kierowca otrzymuje dodatkowe wsparcie poprzez system aktywnego pokonywania zakrętów ACA (Active Cornering Assist). Podczas dynamicznej jazdy negatywne oddziaływanie bocznego przyspieszenia równoważone jest hamowaniem kół po wewnętrznej stronie łuku drogi. Poprawiono również osiągi 10-stopniowej przekładni Direct Shift, a w hybrydzie dodano czterobiegową skrzynię automatyczną.
Kolejna nowość to możliwość integracji pokładowego systemu multimedialnego ze smartfonem. Bezprzewodowe połączenie można uzyskać poprzez Apple CarPlay lub Android Auto. Do palety lakierów nadwozia dodano dwa nowe - Blazing Carnelian (pomarańczowy) i Terrane Khaki (zielony), do których trzeba dopłacić 7500 złotych. We wnętrzu także wprowadzono dwa warianty wykończenia skórą - Flare Red (w miejsce Dark Rose) i Manhattan Orange. Listę zmian zamyka nowy wzór 20-calowych, kutych felg aluminiowych.
Coupe LC dostępne jest w trzech wersjach wyposażenia: Prestige, Carbon (dach z włókien węglowych) i Superturismo. Każdą wyposażono w zestaw Lexus Safety System+, który obejmuje rozwiązania stające się powoli standardem na rynku. Wyróżnikiem tej marki nadal pozostaje seryjnie montowana poduszka powietrzna chroniąca kolana pasażera siedzącego z przodu.
Znakiem rozpoznawczym Lexusa jest też napęd hybrydowy. W LC 500h montowany jest silnik V6 o pojemności 3,5 litra i mocy 299 KM (220 kW). Wspomaga go elektryczny dostarczający kolejne 179 KM (132 kW). Łączna moc tej hybrydy to 359 KM (264 kW), co pozwala na osiągnięcie setki w czasie 5 sekund. Średnie zużycie (pomiar WLTP) wynosi 8,1 l/100 km.
Dla fanów konwencjonalnych napędów pozostawiono silnik benzynowy V8 o pojemności pięciu litrów i mocy 464 KM (341 kW).
Zmodernizowany Lexus LC 500 i LC 500h otrzymał oznaczenie MY2021. Modele dostępne będą w polskich salonach latem tego roku. Wyceniono je od 547 000 do 655 000 złotych. Na hybrydy oferowany jest Eko Bonus w wysokości 7,3 procent.
Asystent skrętu w pojazdach ciężarowych
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Od 2022 roku wszystkie nowe pojazdy ciężarowe o masie powyżej 7,5 tony sprzedawane na terenie UE będą musiały być wyposażone w asystenta skrętu. Dwa lata później obowiązek ten obejmie pozostałe. Zwolnione z tego będą jednak pojazdy wykorzystywane poza ruchem w mieście.
W zamyśle ustawodawców ma to poprawić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, szczególnie podczas skrętu w prawo. Kierowca ma ograniczone pole widzenia, a informacje o tragicznych skutkach takich potrąceń co raz pojawiają się w mediach. Według ekspertów wprowadzenie tego rozwiązania pozwoli na zredukowanie niebezpiecznych sytuacji o połowę.
Co ciekawe nie będzie to musiał być fabryczny element samochodu. Już dziś można kupić taki zestaw do samodzielnego montażu. Planowane przepisy nakazują jednak wybór takiego, który posiada czujniki ultradźwiękowe, sygnalizację ostrzegawczą oraz kamerę wideo.
Testy dziewięciu takich rozwiązań rozpoczęło właśnie przedsiębiorstwo oczyszczania w Wiedniu. W mieście tym wprowadzono już obowiązek korzystania z asystenta skrętu (za wyjątkiem autostrady), dając jednocześnie czas do stycznia 2021 roku na jego montaż. Koszt takiej modyfikacji pojazdu wynosi około 3 tysięcy euro. Kwotę można pomniejszyć o 900 euro rządowej dotacji.
Honda na rzecz ochrony środowiska
ELEKTROMOBILNOŚĆ | Poważnym problemem w upowszechnieniu napędów elektrycznych jest recykling zużytych akumulatorów. Nad jego rozwiązaniem pracuje Honda Motor Europe z jednym z ekspertów w tej dziedzinie - francuską firmą Societe Nouvelle d'Affinage des Metaux (SNAM).
Pomysł opiera się na ponownym, po weryfikacji, przystosowaniu baterii litowo-jonowych i niklowo-wodorkowych w urządzeniach magazynujących energię, np. w obiektach przemysłowych. Z kolei z tych, w których technicznie nie będzie już takiej możliwości, odzyskanych zostaje możliwie najwięcej surowców. I tak kobalt czy lit można wykorzystać do produkcji kolejnych ogniw. Miedź, metale czy tworzywa sztuczne znajdują zastosowanie w innych dziedzinach przemysłu.
Program odbioru zużytych baterii z pojazdów elektrycznych i hybrydowych obejmuje już wszystkich dilerów Hondy w Europie. Obecnie w Polsce sprzedawany jest CR-V Hybrid, na swój rynkowy debiut oczekuje Honda e.
Umowa na S7, przygotowania do S5 i przekroczony budżet na S19
POLSKIE DROGI | Wobec braku odwołań Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na budowę kolejnego kilometrowego fragmentu S7 w Małopolsce. To odcinek o długości 18,7 km pomiędzy Moczydłem (granica z woj. świętokrzyskim) i Miechowem. Za kwotę blisko 753 milionów złotych wykona go firma Intercor.
W ramach inwestycją zostaną wykonane dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę z zachowaniem miejsca na trzeci, dwa węzły, ponad 600-metrowa estakada oraz dwa miejsca obsługi podróżnych Giebułtów (kierunek Kielce) i Małoszów (kierunek Kraków). Prace zaplanowano na 31 miesięcy z wyłączeniem okresu zimowego przypadającego od 15 grudnia do 15 marca.
Podpisanie tej umowy nie domyka jednak S7 pomiędzy Kielcami i Krakowem. Wciąż brakuje decyzji środowiskowej na 5-kilometrowy fragment Miechów-Szczepanowice. Odwołanie do niej złożyło Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Ochrony Krajobrazu Paradowa. Sprawa nie została jeszcze rozpatrzona przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Coraz bliżej podpisania umowy na budowę dwóch odcinków S5: Nowe Marzy (węzeł z A1) - Świecie Południe (23,3 km) i Świecie Południe - Bydgoszcz Północ (22,4 km). Kontrola Urzędu Zamówień Publicznych nie znalazła uchybień w złożonych ofertach. Przetarg wygrał Budimex (567 mln zł) i konsorcjum Kobylarnia - Mirbud (583 mln zł). Wykonawcy muszą jeszcze przedstawić gwarancje należytego wywiązania się z zadeklarowanych prac.
Z kolei do budowy S19 pomiędzy Dobrzyniewem i Białymstokiem zgłosiło się siedmiu chętnych. Najniższą ofertę zaproponowało konsorcjum PORR - Unibep (326 mln zł), najwyższą Mostostal Warszawa (400 mln zł). Żadna nie mieści się w założonym budżecie 230 mln złotych.
W sumie do wykonania jest zaledwie 5,38 kilometrów z dwoma jezdniami po dwa pasy w każdą stronę. Cenę podnosi włączony do kontraktu węzeł z S8.