WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 32/2020
08-08-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Mercedes, PZM, Circle K, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Mało chętnych na dopłaty do elektryków
Mercedes odmładza kultową terenówkę
Najbezpieczniejszy Młody Kierowca
Circle K Drives Talents
Ważne inwestycje drogowe na Śląsku
Mało chętnych na dopłaty do elektryków
ELEKTROMOBILNOŚĆ | Ostatniego dnia lipca upłynął termin składania wniosków dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdu elektrycznego i ładowarki. Kwotę 150 mln złotych podzielono na trzy części: Zielony samochód, eVAN i Koliber (taksówki). Przez miesiąc wykorzystano z niej zaledwie 7,5 procent.
Pozostałe pieniądze, jak deklaruje odpowiedzialny za ten program Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie przepadną. Zostaną przesunięte do kolejnych tur, które zaplanowano do 2030 roku. W najbliższym czasie wzrośnie też, o conajmniej pół miliarda złotych, budżet. Pieniądze na ten cel pochodzić będą między innymi z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu.
Na bazie zebranych doświadczeń zostanie uproszczona procedura składania wniosków przede wszystkich dla osób indywidualnych. Będzie też większy zakres świadczeń dla podmiotów gospodarczych, programem objęte będą także samorządy. Dla nich dofinansowanie dotyczyć będzie zakupu autobusów elektrycznych.
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego do końca czerwca 2020 park zarejestrowanych elektryków i hybryd typu plug-in w segmencie samochodów osobowych wyniósł 12 271, motorowerów i motocykli 7342, dostawczych i ciężarowych 606, pojazdów mikro i innych 333, zaś autobusów 296 sztuk. Do dyspozycji kierowców jest 1194 ogólnodostępnych stacji ładowania.
"Pomimo wciąż niskiej bazy, wyraźnie widać, że przyrosty w parku samochodów elektrycznych BEV są coraz większe. Konsekwentnie rośnie też popularność hybryd typu plug-in, co świadczy, że klienci chętnie kupują samochody, które w mieście mogą mieć walory samochodu elektrycznego - przyjaznego środowisku - ale jednocześnie dają pełen komfort podróżowania na dalekich trasach. Niepokojąco słaby efekt programów wsparcia elektromobilności: Zielony samochód, eVAN i Koliber, stanowi bardzo wyraźny znak dla autorów projektów, że niezbędne jest skorygowanie ich założeń. Przede wszystkim jednak - przy wprowadzaniu w najbliższej przyszłości programu dla przedsiębiorców, którzy chcą kupić elektryczny samochód osobowy - musi zostać podwyższony limit ceny pojazdu i kwoty dofinansowania, co spowoduje objęcie programem większej liczby modeli oferowanych na rynku przez producentów. Optymizmem napawa wyraźny wzrost liczby elektrycznych autobusów. Wymiana taboru w miastach pozwala nie tylko na ograniczenie tam emisji szkodliwych substancji ale też przyczynia się redukcji poziomu hałasu"
- podsumowuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Mercedes odmładza kultową terenówkę
PREMIERA TYGODNIA | Klasa G to jeden z najbardziej rozpoznawanych modeli na świecie. Chociaż produkowany jest od ponad 40 lat, to obecna generacja jest dopiero trzecią. Oznaczona tym samym co poprzedniczka kodem fabrycznym W 463 zadebiutowała na początku 2018 roku. Mercedes zapowiedział właśnie jej modernizację.
We wnętrzu na kokpicie znajdzie się podłużny panel z ekranami LCD. Na zewnątrz wyróżnikiem będą bezramkowe lusterka boczne i 20-calowe obręcze kół dla wersji AMG. Ważniejszą nowością jest poszerzenie trybów jazdy Dynamic Select o program Desert. Lepszą trakcją na sypkiej nawierzchni zapewni odpowiednie zestrojenie skrzyni biegów, przepustnicy i ESP. Funkcjonalność podniesie przeniesienie na listę fabrycznego wyposażenia kamery cofania.
Mercedes zachwala też większy wachlarz personalizacji wnętrza i nadwozia. Te zyska trzy nowe kolory określone jako klasyczna szarość uni, głęboka zieleń uni oraz niebieski china uni. Wzmocnione zostały systemy zabezpieczenia przed kradzieżą, w tym wprowadzona usługa lokalizacji skradzionego auta.
Pod maskę powróci - oferowany wcześniej w edycji specjalnej - silnik wysokoprężny o mocy 330 KM z maksymalnym momentem 700 Nm w zakresie 1200 - 3200 obr./min.
Zmodernizowana III-generacja Klasy G pojawi się w polskich salonach po wakacjach. Mercedes wycenił ją w przedziale 523 500 - 776 300 złotych.
Najbezpieczniejszy Młody Kierowca
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Polski Związek Motorowy zainaugurował trzecią edycję konkursu "Najbezpieczniejszy Młody Kierowca". Jego celem jest promowanie odpowiedzialnego zachowania na drodze wśród młodych osób (18-26 lat).
Tak jak przed rokiem, działania podzielone zostały na trzy etapy. Na początek, do 21 sierpnia, należy rozwiązać on-line test z wiedzy o przepisach ruchu drogowego, przepisów ruchu drogowego, zasad udzielania pierwszej pomocy, ekojazdy i zachowania w sytuacjach krytycznych (www.najbezpieczniejszymlodykierowca.pl).
Z tego grona najlepszych 30 osób przejdzie do półfinału. Zwycięzcy, po serii praktycznych testów na Torze Poznań, zostaną wyłonieni 30 sierpnia. Na tym etapie w puli nagród będzie miesięczne użyczenie samochodu marki Skoda oraz nawigacje i videorejestratory Navitel.
Finał odbędzie się już na szczeblu międzynarodowym. Udział w "FIA Region I International Best Young Driver" weźmie trójka najlepszych osób z Polski. 17 października jego miejscem będzie Tor Modlin.
Circle K Drives Talents
SPORT | Sieć stacji paliw Circle K i Tomasz Kuchar rozpoczynają nowy program szkoleń dla miłośników sportów motorowych. Jest on skierowany do osób w wieku 18-25 lat. W drodze kwalifikacji najlepsza z nich otrzyma szansę na start w wybranym przez siebie cyklu w przyszłorocznym sezonie.
Zanim to nastąpi wszyscy chętni muszą się zarejestrować w programie Circle K Drives Talents (szczegóły mają zostać podane w najbliższym czasie). Na początek przygotowano dla nich test z wiedzy o motorsporcie. Uzyskany wynik będzie podstawą do przejścia do drugiego etapu. W nim trzeba będzie wykazać się umiejętnościami na wybranych torach kartingowych, najbliższych miejscu zamieszkania.
Do półfinału zostanie zakwalifikowanych sto osób, którzy już w bezpośredniej rywalizacji w kartingu powalczą o miejsce w finale. 25 najlepszych osób pojedzie na obóz przygotowawczy. Jego zakończenie będzie jednocześnie wyborem zwycięzcy programu.
"Za mną niemal trzydzieści lat w przeróżnych dyscyplinach sportów motorowych. Już teraz zazdroszczę tym, którzy zaangażują się w nasz nowy projekt. Ja i większość moich kolegów z rajdowych tras i torów wyścigowych nie mieliśmy możliwości współpracy z prawdziwymi autorytetami na tak wczesnym etapie rozwoju. Dodatkowo, osoba, która wygra rywalizację otrzyma ogromne wsparcie w postaci wieloletniego kontraktu i możliwości startów w profesjonalnym zespole"
- zapowiada Tomasz Kuchar, czterokrotny Mistrz Polski w rallycrossie oraz twórca Akademii Bezpiecznej Jazdy.
Ważne inwestycje drogowe na Śląsku
POLSKIE DROGI | Zakończyły się formalności związane z przetargiem na budowę odcinka S1 pomiędzy Dankowicami i Bielskiem-Białą na węźle Suchy Potok (woj. śląskie). W miniony poniedziałek GDDKiA podpisała umowę ze zwycięzcą, konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia.
Tym samym nastąpiło przejście do etapu realizacji 12-kilometrowej odcinka drogi S1. Od tego momentu wykonawca ma 33 miesiące na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch jezdni po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci, węzłów Stara Wieś i Suchy Potok, Miejsc Obsługi Podróżnych Dankowice Zachód (kategoria II) i Dankowice Wschód (kategoria III) oraz Obwodu Utrzymania Drogi. Wartość tej inwestycji to blisko 600 mln złotych.
Docelowo S1, o długości 135 km, połączy przejście graniczne ze Słowacją (Zwardoń) z A1 na węźle Pyrzowice. Na tym odcinku - w stronę Częstochowy - autostrada wciąż ma tylko status przejezdności. Opóźnienia w realizacji tej inwestycji wiążą się z problemami poprzedniego wykonawcy, a w konsekwencji zerwania z nim umowy.
Kolejnym krokiem do zmiany tego stanu rzeczy był przetarg na dokończenie wiaduktu (WA-352) nad linią kolejową i blisko 500 metrowego fragmentu lewej jezdni autostrady. Oferty złożyły cztery firmy, najniższą kwotę, 11,5 mln złotych plus wydłużenie o 5 lat okresu gwarancji, zaproponował Strabag. GDDKiA zarezerwowała na ten cel 12,6 mln złotych. Obecnie trwa analiza złożonych dokumentów. Zwycięzca będzie miał od momentu podpisania umowy 9 miesięcy (wyłączając przerwę zimową od 15 grudnia do 15 marca) na realizację kontraktu.
Innym z brakujących jeszcze elementów na A1 jest Obwód Utrzymania Autostrady oraz cztery Miejsca Obsługi Podróżnych z drogami dojazdowymi. To punkty Wierzchowisko Zachód i Wschód oraz Gorzelanka Zachód i Wschód. Do ich budowy zgłosiło się 11 firm. Najniższą cenę, 71,2 mln zł plus wydłużenie o 5 lat okresu gwarancji, zaproponowało konsorcjum firm Bitum i Drog-Bud. Kosztorys GDDKiA wynosił blisko 103 mln zł.
Tutaj również trwa analiza złożonych dokumentów. Od chwili podpisania umowy zwycięzca będzie miał 16 miesięcy na realizację kontraktu.