WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia | Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 31/2020

01-08-2020 | tekst: Maciej Kalisz | foto: PZU, Toyota, Volkswagen, DDMC, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Prowadzisz? Odłóż telefon!

Wydanie na weekend - Prowadzisz? Odłóż telefon!

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Ten apel do kierujących ponawia właśnie PZU. Chociaż pochodzi z ubiegłorocznej kampanii społecznej skierowanej do kierujących, to jej przesłanie nieustannie jest ważne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania "Używanie telefonu w trakcie prowadzenia samochodu".

Wzięło w nich udział 829 osób w wieku 18-59 lat o różnym stażu posiadania prawa jazdy. Niemal co trzecia z nich uważa, że korzystanie z telefonu podczas kierowania autem jest bardzo niebezpieczne. Niemal wszyscy porównali tę sytuację do przejazdu na czerwonym świetle, 75 proc. osób wskazało też na jazdę na kacu.

Co ciekawe, 91 proc. pytanych potwierdziło, że widziało taką sytuację u innych kierujących, ale tylko połowa osób przyznała się, że to robi to samo. Większość z nich uważa, że zdobyte doświadczenie w prowadzeniu samochodu pozwala na jednoczesne używanie telefonu, a co trzecia osoba uznaje, że ma przy tym wystarczająco podzielną uwagę.

Pytani o to, w jaki sposób korzystają z telefonu podczas jazdy, najczęściej wymieniali nawigację (46 proc.), rozmowy przez zestaw głośnomówiący (35 proc.) bądź przez słuchawkę (16 proc), a także czytanie wiadomości SMS lub w komunikatorach (8 proc.), prowadzenie rozmów z trzymaniem telefonu przy uchu (7 proc.) oraz pisanie wiadomości (5 proc.) i przeglądanie stron internetowych (5 proc.).

Co się dzieje w tym czasie? Jak wyliczają autorzy kampanii, odrywając wzrok od drogi na pięć sekund przy prędkości 70 km/h, przejeżdżamy długość boiska piłkarskiego (120 metrów).

Połowa z ankietowanych kierowców zadeklarowało, że nie odbiera telefonu podczas jazdy, a 8 proc., że zanim podejmie rozmowę zatrzymuje pojazd.

Niemal co dziesiąta osoba przyznała, że spowodowała stłuczkę bądź wypadek w wyniku korzystania z telefonu komórkowego. Jeśli jednak zajrzymy do raportu policji za 2019 rok nie znajdziemy tej przyczyny wśród wszystkich wymienionych.

Tymczasem "Korzystanie podczas jazdy z telefonu wymagające trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku przez kierującego pojazdem" jest wykroczeniem. Grozi za to mandat w wysokości 200 złotych i 5 punktów karnych. Czy to odstrasza? W tym roku ukarano za to ponad 25 tysięcy kierujących.

Podczas poruszania tematu korzystania z telefonu przez kierowców nie można zapomnieć o pieszych. Prowadzenie przez nich rozmowy czy zapatrzenie się w ekran podczas przechodzenia przez jezdnię także stwarza poważne zagrożenie.

Toyota ProAce z modułem Kamper Tour Box

PREMIERA TYGODNIA | Toyota wprowadziła do oferty kampera zbudowanego na bazie modelu ProAce Verso. Jest to jednak niecodzienna propozycja, bo składa się z przenośnego modułu montowanego w miejscu III rzędu foteli. Ofertę ograniczono jednak do 8-osobowej wersji Family i Business oraz 7-osobowej VIP. Samodzielna zmiana przeznaczenia auta zajmuje około 20 minut.

Zabudowa, wykonana z różnego rodzaju drewna, składa się z dwóch elementów. Pierwszy zawiera lodówkę, kuchenkę oraz zbiornik na wodę, do którego zamontowano wąż prysznica. Natomiast w module bagażowym znalazły się pojemne szuflady.

Całość, wykorzystując II rząd siedzeń, można przekształcić w miejsce do spania. Funkcjonalność podnoszą obracane fotele kierowcy i pasażera, a w wersji VIP również przesuwany stolik.

Kamper Tour Box wykonywany jest na indywidualne zamówienie. Na jego realizację potrzeba około 20 dni. Zajmuje się tym firma Escape Vans z Gdańska, ale zlecenia przyjmowane są wyłącznie w salonach Toyoty. W cenniku nie podano jednak kosztów takiej zabudowy.

Za sam model ProAce Verso zapłacić trzeba od 143 900 zł (wersja Business) do 205 900 zł (VIP).

Września z produkcją e-Craftera, a Poznań nowego Caddy

Wydanie na weekend - Września z produkcją e-Craftera, a Poznań nowego Caddy

Z RYNKU | Pod koniec lipca we Wrześni rozpoczęto pełną produkcję Volkswagena e-Craftera. Od tej pory jest to jedyna fabryka tego modelu, który debiutował na rynku w 2018 roku. Dotychczas powstawał on w kooperacji z zakładami w Hanowerze.

Przedstawiciele Volkswagen Group Polska podkreślają, że fabryka we Wrześni zasilana jest energią pochodząca z odnawialnych źródeł. Jest ona wytwarzana w elektrowniach wodnych i wiatrowych na terenie naszego kraju.

W związku z przejęciem produkcji e-Craftera załoga fabryki przeszła ponad dwa tysiące szkoleń. W trakcie nich część osób musiała zdobyć uprawnienia do pracy na obwodach elektrycznych o napięciu do 1 kV.

Natomiast na terenie zakładów Volkswagen Poznań dobiegają końca inwestycje związane z nową generacją Caddy. Seryjna produkcja auta powinna rozpocząć się we wrześniu, jednak pełne moce osiągnięte będą dopiero w przyszłym roku.

W ramach przygotowań zintegrowano dwie części terenów poznańskiej fabryki, powiększono spawalnię oraz zbudowano nową halę logistyczną z magazynem na części i podzespoły. Nakłady finansowe, także na zakup wyposażenia, wyniosły 2 mld złotych. Nie obyło się bez szkoleń dla personelu, głównie pod kątem wzrostu automatyzacji produkcji.

Sezon Dacia Duster Motrio Cup rozpoczęty

Wydanie na weekend - Sezon Dacia Duster Motrio Cup rozpoczęty

SPORT | Dacia Duster Motrio Cup to kolejne zawody sportów motorowych, które udało się rozpocząć pomimo opóźnień związanych z epidemią koronawirusa. W skróconym sezonie 2020 zaplanowano 5 rund, których łączna trasa liczy ponad półtora tysiąca kilometrów:

  • 24-25 lipca - Baja Szczecinek,

  • 3-6 września - Baja Poland,

  • 25-27 września - Baja Nyirl1 (Węgry),

  • 9-11 października - Wysoka Grzęda Baja,

  • 13-15 listopada - Raid of Champions (Węgry).

Do rywalizacji zgłosiło się osiem załóg. Jeden z nich tworzą goście specjalni - Marcelina Zawadzka/Pascal Brodnicki. Pierwsza runda zakończyła się zwycięstwem teamu Mariusz Pietrzycki/Sabina Pietrznicka. Tym samym z 20 punktami na koncie prowadzi w klasyfikacji generalnej.

"To był ciekawy i pełen emocji rajd. Pierwszy raz rywalizowaliśmy w ramach Mistrzostw Polski w markowym pucharze i grupie T2. Bardzo się cieszę z wyników i zaciętej rywalizacji, bo nasi zawodnicy pokazali, że potrafią konkurować, a czasami wygrywać z większymi i mocniejszymi samochodami"

- podsumował I rundę Krzysztof Hołowczyc, ambasador Dacia Duster Motrio Cup.

Z kolei w klasyfikacji generalnej Rajdowych Mistrzostw Polski Samochodów Terenowych prowadzi team Orlen Team Jakub Przygoński/Timo Gottschal.

Zawodnicy DDMC, podobnie jak w latach ubiegłych, rywalizują o "cywilną" Dacię Duster. Rajdówki przygotowała i serwisuje firma Hołowczyc Racing.

Ruszyły prace budowlane na połączeniu A1 z S7

Wydanie na weekend - Ruszyły prace budowlane na połączeniu A1 z S7

POLSKIE DROGI | W październiku 2015 roku zapadła decyzja o przedłużeniu drogi ekspresowej S5 w kierunku Ostródy (woj. warmińsko-mazurskie). 85-kilometrowy odcinek będzie łącznikiem autostrady A1 z ekspresówką S7. Zakończono już prace nad studium korytarzowym, które mają wskazać optymalny przebieg dla tej trasy. Wyniki poznamy lada chwila, nie stanowi to jednak przeszkody do rozpoczęcia prac na pierwszym jej fragmencie Ornowo - Wirwajdy.

Pierwotnie miał on stanowić domknięcie, zrealizowanej już, obwodnicy Ostródy i połączenie z DK16. Decyzja o przedłużeniu S5 zmieniła jej przeznaczenie.

Po wykonaniu projektu niezbędne do realizacji decyzje uzyskano pod koniec 2019 roku. Budowę 5-kilometrowego odcinka S5 (z węzłem Ostróda Zachód) w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu prowadzi Budimex. Koniec prac zaplanowano na 2023.

Wydanie na weekend - Ruszyły prace budowlane na połączeniu A1 z S7

Rozpoczęła się też budowa S7 od granicy z województwem świętokrzyskim do węzła Miechów. Odcinek będzie miał 18,7 kilometra długości z dwoma jezdniami po dwa pasy ruchu i rezerwą pod trzeci. W jego ciągu powstaną między innymi dwa węzły (Książ i Miechów) oraz dwa miejsca obsługi podróżnych (Giebułtów w kierunku Kielc i Małoszów w kierunku Krakowa).

Wykonawcą tej inwestycji, wartej blisko 753 mln zł, jest firma Intercor. Termin realizacji liczy się od daty podpisania umowy, tj. 16 kwietnia 2020. Zgodnie z harmonogramem, odejmując okresy zimowe przypadające od 15 grudnia do 15 marca, budowa powinna zająć 31 miesięcy.

Poznaliśmy też oferty na zrealizowanie kolejnego odcinka S7, od Miechowa do Szczepanowic. Złożyło je 12 firm, najtańszą konsorcjum Fabe Polska i Sine Midas Stroy na kwotę 162 440 189,24 zł. To o milion złotych mniej od zakładanego przez GDDKiA budżetu.

Zwycięzca przetargu będzie musiał zaprojektować, uzyskać niezbędne decyzje do realizacji i wybudować 5,3 km dwujezdniowej drogi po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci oraz pięć wiaduktów. Od momentu podpisania umowy powinno to zostać zrealizowane w czasie 36 miesięcy. Na etapie budowy z tego okresu będzie można odliczyć trzymiesięczne przerwy zimowe.

W tym miesiącu powinna zostać podpisana umowy z firmą Budimex na przebudowę 7-kilometrowego odcinka DK1 do parametrów S1. Po ukończeniu fragmentu Podwarpie - Dąbrowa Górnicza ekspresówka połączy autostrady A1 z A4.

Wydanie na weekend - Ruszyły prace budowlane na połączeniu A1 z S7

W mijającym tygodniu GDDKiA ogłosiła też przetarg na dokończenie prac na węźle Szczecin Kijewo (S10) i budowę 30 kilometrów S19 w województwie podlaskim. Inwestycję podzielono na trzy odcinki: Ploski - Haćki, Haćki - Bielsk Podlaski Zachód i Bielsk Podlaski Zachód - Boćki.