WYDANIE NA WEEKEND
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 31/2019
03-08-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA, Hyundai, GITD, archiwum, Continental
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Otwarty odcinek A1 jeszcze z ograniczeniami w ruchu
Trzeci wariant napędu pod maską Hyundaia Kona
Inspekcja Transportu Drogowego podsumowała pierwszą część wakacji
Pojazdy specjalne w bazie CEPiK
Innowacje Continental na IAA we Frankfurcie
Otwarty odcinek A1 jeszcze z ograniczeniami w ruchu
POLSKIE DROGI | Wczoraj rano oddano do użytku 33-kilometrowy odcinek autostrady A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Południe i Pyrzowice. W ramach tej inwestycji powstała droga o przekroju 2x2 z nawierzchnią z betonu cementowego, jeden węzeł (Woźniki), 68 obiektów inżynierskich oraz 4 Miejsca Obsługi Podróżnych (dwie pary: Starcza Zachodnia i Wschodnia oraz Woźniki Zachodnie i Wschodnie). Szacuje się, że dzięki nowemu odcinkowi A1 czas przejazdu skróci się z 40 do 15 minut.
Jednak do pełnej funkcjonalności tej inwestycji wciąż brakuje 21-odcinka pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Południe. Kontrakt z jego wykonawcą, z uwagi na niewywiązywanie się z umowy, został rozwiązany. Przed kilkoma dniami teren budowy przejęło konsorcjum, którego liderem jest Strabag Infrastruktura Południe. Zakończenie prac ma nastąpić jeszcze w tym roku, chociaż do wykonania pozostanie jeszcze kilka zadań. Na ich wykonanie musi zostać ogłoszony osobny przetarg.
Brak tego odcinka wymusił teraz wprowadzenie nowej organizacji ruchu pojazdów o masie całkowitej powyżej 12 ton. Jadąc od strony Pyrzowic na węźle Częstochowa Południe można skręcić tylko w kierunku zachodnim na Konopiska (DW 907). Aby więc ominąć Częstochowę trzeba już w Pyrzowicach zjechać z A1 na S1 do węzła Podwarpie i "starą" drogą krajową nr 1 dojechać do budowanego węzła Częstochowa Północ. Połączenie z nowym odcinkiem A1 możliwy jest tylko od strony wschodniej poprzez DW 907.
Trzeci wariant napędu pod maską Hyundaia Kona
PREMIERA TYGODNIA | Mniej więcej dwa lata temu w gamie Hyundaia zadebiutował crossover Kona. Początkowo oferowany był z silnikami spalinowymi, które uzupełniła wersja elektryczna (136 KM/39,2 kWh lub 204 KM/64 kWh). Teraz koreański koncern wprowadza model z napędem hybrydowym.
Wykorzystano w nim czterocylindrowy silnik benzynowy 1.6 GDI Kappa o mocy 105 KM i elektryczny 43,5 KM (32 kW). Łącznie dysponuje 141 KM i 265 Nm momentu obrotowego. Do kompletu wybrano dwusprzęgłową skrzynię z sześcioma przełożeniami.
Dodatkowym systemem jest Eco DAS pomagający kierowcy w ekonomicznej jeździe. Szacowane średnie zużycie paliwa to 3,9 l/100 km. Prędkość maksymalna została ograniczona do 160 km/h.
Kona Hybrid oferowana jest w tych samych poziomach wyposażenia: Comfort, Style i Premium. Jej wyróżnikiem jest pakiet wykończenia wnętrza zawierający między innymi białe akcenty na kratkach nawiewu, szarą podsufitkę czy wstawki w kolorze fortepianowej czerni na kierownicy czy klamkach. Standardem jest czarna tapicerka materiałowa z białymi przeszyciami. Bazowym kolorem nadwozia to Blue Lagoon z czarnym dachem.
Hyundai wycenił swoją hybrydę na kwoty od 99 900 do 123 900 złotych. Pełny cennik i specyfikacja zostaną opublikowane jeszcze w tym miesiącu.
Inspekcja Transportu Drogowego podsumowała pierwszą część wakacji
POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | W czasie wakacji działania Inspekcji Transportu Drogowego kojarzone są głównie z kontrolami autokarów, którymi podróżują dzieci. W ramach tegorocznej akcji przeprowadzono już 1130 takich sprawdzianów, w wyniku których zatrzymano 55 dowodów rejestracyjnych (5 proc. ogółu), a w 12 przypadkach zakazano dalszej jazdy (1 proc.). Co gorsza, co czwarta kontrola kończyła się nałożeniem mandatu karnego!
Pozytywnym przykładem są wyniki akcji przeprowadzonej przed tygodniem w Częstochowie. W 19 skontrolowanych autokarach, którymi podróżowały dzieci nie stwierdzono żadnych nieprawidłowości.
Jednocześnie ITD prowadzi rutynowe działania wobec kierowców pojazdów ciężarowych. Tylko w lipcu było ich ponad 15 tysięcy. W ich wyniku zatrzymano niemal tysiąc dowodów rejestracyjnych i ujawniono 13 nietrzeźwych kierujących. Jednym z nich był kierowca węgierskiej ciężarówki zatrzymany na przejściu granicznym w Trzebini. Badanie wykazało zawartość alkoholu we krwi na poziomie 0,5 promila.
Inspektorzy apelują też o przestrzeganie ograniczeń prędkości. Obsługiwane przez nich urządzenia do pomiarów prędkości zarejestrowały w lipcu 134 tysiące takich naruszeń. Najwięcej w Gliwicach. Statystycznie średnie przekroczenie prędkości to 23 km/h, a "rekordzista" miał o 97 km/h ponad obowiązującą sześćdziesiątkę.
I tutaj ku przestrodze można podać przykład z Wejherowa. Co prawda sytuacja miała miejsce w lutym i to ubiegłego roku, ale właśnie teraz sprawę rozstrzygnął sąd. Fotoradar zarejestrował przekroczenie prędkości o 56 km/h przez kierowcę samochodu dostawczego. Jego właściciel nie chciał jednak wskazać osoby, której powierzył swój pojazd, decydując się na przyjęcie 500 złotowego mandatu. Inspektorzy stwierdzili jednak, że było to rażące przekroczenie ograniczenia prędkości i wystawiali dalsze wezwania. Ostatecznie sprawę skierowano do sądu, który na podstawie zebranych dowodów orzekł karę w wysokości 5 tys. złotych i zwrot kosztów sądowych.
Pojazdy specjalne w bazie CEPiK
Z RYNKU | Ministerstwo Cyfryzacji, na podstawie danych z CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców), przygotowało ciekawe zestawienie rejestracji pojazdów specjalnych. Pod tą definicją kryją się między innymi karetki pogotowania i wozy strażackie. Ale jak się okazuje najwięcej z nich to samochody pomocy drogowej (22 294 egzemplarzy) i zabudowy kempingowe (12 788 egz.).
Dopiero na trzecim miejscu sklasyfikowano pojazdy strażackie (10 776 egz.). Ich pozycja byłaby wyższa, gdyby wliczono w nie samochody ratowniczo-gaśnicze (120 egz.) i podnośniki (4573 szt.). Podział stosowany jest również wśród karetek pogotowania, wśród których najwięcej aut ma przeznaczenie jako pojazd sanitarny (6226 egz.). Wyróżnia się też karetki sanitarne (1248 egz.), sanitarny przewóz osób niepełnosprawnych (319 egz.) czy ambulatorium/laboratorium służby zdrowia (138 egz.).
Baza CEPiK zawiera także 5737 samochodów zimowego utrzymania dróg i tylko 23 polewaczko-zmywarek. W zestawieniu nie wymieniono między innymi śmieciarek. Z kolei karawany obejmują 5079 pojazdów.
W zestawieniu znalazły się także samochody zarejestrowane jako sklep/bar (2457 egz.). w większości to food-trucki. Jako ciekawostki wymieniono 58 mobilnych kin/wystaw/bibliotek, 49 biur, 17 garderób i charakteryzatorni oraz dwa pojazdy do produkcji materiałów wybuchowych.
Analiza Ministerstwa Cyfryzacji objęła dziesięć ostatnich lat, pod uwagę brano tylko pojazdy - zarówno nowe, jak i używane, głównie import z Niemiec - dla których dokonano pierwszej rejestracji w Polsce. W tym okresie zgłoszono ich około sto tysięcy.
Innowacje Continental na IAA we Frankfurcie
TECHNIKA | Za miesiąc we Frankfurcie nad Menem rozpocznie się salon samochodowy. Wśród producentów pojazdów swoje ekspozycje będą mieli poddostawcy części i podzespołów. Jednym z nich jest Continental, który oprócz opon oferuje szeroką gamę rozwiązań technologicznych dla obecnych, jak i przyszłych modeli samochodów. Hasłem przewodnim tegorocznej wystawy będzie "Mobility Is the Heartbeat of Life".
Continental zapowiada między innymi prezentację zintegrowanego modułu napędu osi opartego na silniku elektrycznym. Dzięki kompaktowej konstrukcji zmniejszono jego ciężar o około 20 kilogramów, co w praktyce pozwala zwiększyć zasięg pojazdu na jednym ładowaniu. Z kolei do aut hybrydowych przeznaczony jest nowy, 48-woltowy system o mocy 30 kW.
Innym przykładem, będącym jeszcze w fazie testów, jest komunikacja pomiędzy pojazdami i infrastrukturą z wykorzystaniem łączności 5G. Jej zaletą jest zarówno szybkość transmisji, jak i mniejsza podatność na zakłócenia. Pozwala też zintegrować kilka rozwiązań w jednym module, co przekłada się na mniejszą masę pojazdu.
Urzeczywistnieniem tych prac będzie autonomiczny minibus EZ10. Wyposażono go w zestaw czujników radarowych o zasięgu 200 metrów, co pozwala "obserwować" drogę ze znacznym wyprzedzeniem i odpowiednio reagować na zmieniającą się sytuację w czasie rzeczywistym.
Wszystkie działania koncernu Continental prowadzone są wokół hasła "Wizja zera". Główny cel to całkowite wyeliminowanie wypadków drogowych, a tym samym osób poszkodowanych i zabitych.