WYDANIE NA WEEKEND

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 46/2019

16-11-2019 | tekst: Maciej Kalisz | foto: WHO, Skoda, Poczta Polska, Statoil, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


Światowy Dzień Pamięci O Ofiarach Wypadków Drogowych

Skoda Octavia po raz czwarty

Poczta Polska wybrała elektryczne Nissany

Zimowe paliwa, inwestycje Orlenu w Niemczech i AS 24 w Polsce

Powoli, ale wciąż do przodu na budowach A1 i A18


Światowy Dzień Pamięci O Ofiarach Wypadków Drogowych

Wydanie na weekend - Światowy Dzień Pamięci O Ofiarach Wypadków Drogowych

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Co roku w trzecią niedzielę listopada obchodzony jest Światowy Dzień Pamięci O Ofiarach Wypadków Drogowych - w tym roku pod hasłem Life is not a car part. Tę symboliczną datę ustaliła Organizacja Narodów Zjednoczonych. Z pozoru nic nie znaczącą, jednak skłaniającą do refleksji. I jeśli choć w jednym przypadku przyczyni się do ocalenia życia, to zawsze trzeba podejmować takie działania.

Według raportu WHO, w 2018 roku wypadki drogowe były ósmą przyczyną śmierci na całym świecie. Statystycznie co 24 sekund ginęła jedna osoba, co w skali roku daje ponad 1 350 tysięcy ofiar. W przybliżeniu tylu mieszkańców liczy Maurituius, albo też jest to więcej osób niż Estończyków.

Wśród ofiar najwięcej było wśród niechronionych uczestników ruchu drogowego. 28 procent stanowili motocykliści, 23 procent piesi, 3 procent rowerzyści.

Najbardziej niebezpiecznie jest w Afryce, w dodatku z tendencją wzrostową. W 2013 roku wskaźnik ofiar śmiertelnych wypadków drogowych na 100 tysięcy mieszkańców wyniósł 26,1, zaś trzy lata później 26,6. Najbezpieczniej jest w Europie. Wskaźniki te wynosiły odpowiednio 10,4 i 9,3. Największą poprawę odnotowano w Australii. W 2013 roku wskaźnik zabitych na 100 tys. osób wynosił 18, w 2016 roku spadł do 16,9. Uśredniona wartość w skali całego świata to 27,5.

Na naszym kontynencie - według danych Komisji Europejskiej za 2017 rok - najmiej ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców było na drogach Szwecji, Wielkiej Brytanii, Holandii i Danii. Z kolei największą poprawę, w odniesieniu do 2016 roku, odnotowano w Estonii (spadek zabitych o 32 proc.) i Słowenii (-20 proc.). Najwyższy wskaźnik utrzymuje się w Rumunii (98 zabitych na 1 mln mieszkańców), Bułgarii (96) i Chorwacji (80). Na kolejnym miejscu jest Polska (75).


Skoda Octavia po raz czwarty

Wydanie na weekend - Skoda Octavia po raz czwarty

PREMIERA TYGODNIA | Przed dwoma miesiącami na salonie samochodowym we Frankfurcie, Skoda postawiła na elektromobilność. Na dużej powierzchni stoiska wyeksponowała pierwszy w swojej ofercie model z napędem elektrycznym Citigo e iV oraz hybrydową odmianę Superb iV typu plug-in. W tym otoczeniu niepozornie wyglądały dwa modele obrazujące 60-letnią historię Octavii (pierwszy model wyprodukowano w 1959 roku z oznaczeniem 985, współczesne wersje liczą się od powrotu do tej nazwy w 1996 roku). Cisza przed burzą? Tak, ale ta nastała dopiero 11 listopada wraz z prezentacją czwartej generacji Skody Octavii.

Na początek do oferty trafia kombi. Ta wersja mierzy teraz 4689 mm długości (+22 mm) przy tym samym rozstawie osi 2686 mm i 1829 mm szerokości (+15 mm). Liftback będzie miał takie same wymiary. Bagażnik kombi w podstawowej konfiguracji pomieści 640 litrów (+30 l), w krótszej wersji będzie o 40 litrów mniej (+10 l).

W nowej Octavii zadebiutuje kilka nowoczesnych rozwiązań - znanych już z innych marek należących do Grupy Volkswagen. Będą to między innymi reflektory Full LED Matrix, wyświetlacz head-up na przedniej szybie czy dwa, 10-calowe wyświetlacze na kokpicie. Ponadto zmodernizowany system antykolizyjny z funkcją wykrywania pieszego i rowerzysty, układ monitorowania boku samochodu podczas otwierania drzwi, a także kierownica pojemnościowa. W przypadku wykrycia nacisku dłoni i reakcji kierowcy na ostrzeżenie system potraktuje to jako sytuację awaryjną i uruchomi procedurę autonomicznego zjazdu na pobocze i zatrzymania auta.

Na środkowym tunelu może znaleźć się pokrętło do sterowania udoskonaloną (technologia shift by wire) przekładnią DSG. Do gamy jednostek napędowych dołączają trzy nowe silniki wysokoprężne, a także hybryda plug-in i tzw. miękka (bez ładowania zewnętrznego). Dwa ostatnie modele wyróżnią się oznaczeniem Octavia iV.

Sprzedaż w Polsce nowej Skody Octavia rozpocznie się na przełomie 2019-20.


Poczta Polska wybrała elektryczne Nissany

Wydanie na weekend - Poczta Polska wybrała elektryczne Nissany

ELEKTROMOBILNOŚĆ | Przed rokiem Poczta Polska rozpoczęła testy pojazdów elektrycznych. W pierwszej kolejności były to lekkie auta dostawcze o ładowności do 800 kg. Próbom poddano kilka modeli różnych producentów. Ostatecznie podjęto decyzje o wyborze Nissana e-NV200.

Pojazdy te trafią do urzędów pocztowych w Białymstoku, Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Lublinie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie i Wrocławiu. Nie będzie to jednak zakup, a forma leasingu na okres 36 miesięcy. Niemniej tym samym Poczta Polska została użytkownikiem największej floty pojazdów elektrycznych w naszym kraju.

W zakresie leasingu jest także serwisowanie e-NV200. Przy tej okazji zwrócono uwagę na fakt niższych kosztów w porównaniu z pojazdami spalinowymi. W konstrukcji elektryków nie ma sprzęgła czy skrzyni biegów, nie stosuje się także oleju silnikowego.

Wybrany model Nissana wyposażony został w napęd elektryczny o mocy 80 kW z baterią o pojemności 40 kWh i zasięgu w ruchu miejskim do 300 kilometrów (cykl WLTP). Ładowanie silnika odbywa się za pośrednictwem kabla (AC 230 V i DC), a także z energii odzyskiwanej podczas ładowania. Ładowność auta to 742 kg, zaś przestrzeń ładunkowa ma pojemność 4,2 m3.


Zimowe paliwa, inwestycje Orlenu w Niemczech i AS 24 w Polsce

Wydanie na weekend - Zimowe paliwa, inwestycje Orlenu w Niemczech i AS 24 w Polsce

STACJE PALIW | Od dziś, 16 listopada, na stacjach w Polsce sprzedawane jest wyłącznie paliwo zimowe. Dotyczy to nie tylko oleju napędowego, ale też benzyny i autogazu. Wszystkie zawierają odpowiednie dodatki ułatwiające rozruch silnika w niskich temperaturach otoczenia. Paliwo zimowe dostępne będzie do końca lutego, kolejne dwa miesiące traktowane są jako okres przejściowy. "Sezon letni" rozpocznie się pierwszego maja.

PKN Orlen otworzył pierwszą swoją stację paliw w Monachium (Bawaria), dzięki której jest już obecny w każdym landzie. Wraz z nią rozpoczął się proces zastępowania w Niemczech dotychczasowej marki Star znakiem Orlenu. Stopniowo zmiany obejmą blisko 600 stacji. Taka sieć stawia Orlen na siódmym miejscu wśród koncernów paliwowych obecnych na terenie Niemiec.

Podobne działania prowadzone są w Czechach i na Słowacji, gdzie Orlen prowadzi stacje pod nazwą Benzina.

Warto przy tym wspomnieć o inwestycjach w punkty tankowania wodorem. Dwa z nich funkcjonują już w Niemczech, kolejne trzy powstaną u naszych południowych sąsiadów. Kiedy w Polsce? Przed miesiącem PKN Orlen podjął decyzje o budowie w Trzebini niezbędnej instalacji i rozpoczęcie produkcji czystego paliwa wodorowego w 2021 roku.

Europejska sieć stacji paliw AS 24, przeznaczonych dla pojazdów ciężarowych, otworzyła w Polsce 31 obiekt. Znajduje się on w Ostródzie, przy przy ulicy Hurtowej 11 (GPS 53.69236364, 19.98425722), pomiędzy drogą ekspresową S7 i drogą krajową nr 16.

Tak jak dotychczas, przystosowano go do obsługi dużych pojazdów - stąd wysokie wiaty i szerokie podjazdy, a także wysokowydajny, z podwójnym układem dystrybutorów, system tankowania ON. Dostępny jest również zbiornik z odczynnikiem Ad Blue.


Powoli, ale wciąż do przodu na budowach A1 i A18

Wydanie na weekend - Powoli, ale wciąż do przodu na budowach A1 i A18

POLSKIE DROGI | Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęła drugi etap modernizacji drogi krajowej nr 18. Inwestycja polega na zbudowaniu drugiej nitki (południowej) pomiędzy przejściem granicznym w Olszynie do węzła Golnice w stronę krzyżówki z autostradą A4. Dzięki temu DK18 stanie się autostradą A18. Jest to zarazem część III transeuropejskiego korytarza transportowego łączącego Niemcy - Polskę - Słowację - Ukrainę.

Siedemdziesięciokilometrowy odcinek DK18 podzielono na cztery etapy. W mijającym tygodniu GDDKiA podpisała umowę na przebudowę 22 kilometrów za węzłem Żary Zachód i przed węzłem Iłowa. Wykonana go konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner). Zakończenie prac zaplanowano na drugą połowę 2022 roku.

Pozostałe fragmenty to: I. od Olszowej za węzeł Żary Zachód (11,9 km, przetarg w toku), III. cztery kilometry przed węzłem Iłowa do granicy województwa lubuskiego z dolnośląskim (16,24 km, planowane rozpoczęcie przetargu na prace budowlane II połowa 2020) i IV. od granic województw do węzła Golice (21,53 km, planowane rozpoczęcie przetargu na prace budowlane II połowa 2020).

Inwestycja ta powiększy się jeszcze o V odcinek - od węzła Golice do węzła Krzyżowa. Jego modernizacja miała miejsce pod koniec XX wieku, teraz wymaga kolejnej przebudowy do parametrów autostrady. W październiku GDDKiA w końcu podpisała umowę na opracowanie dla niej dokumentacji. Według założeń cała A18 zostanie ukończona w 2023 roku.

GDDKiA uzyskała z Krajowej Izby Odwoławczej korzystny dla siebie wyrok i mogła podpisać umowę na montaż montaż barier ochronnych na A1 (na 20-kilometrowym odcinku będącym jednocześnie obwodnicą Częstochowy). W przeciągu dwóch miesięcy wykona to zwycięzca przetargu, Przedsiębiorstwo-Usługowo-Handlowe Prowerk z Krakowa. Wcześniej od tego rozstrzygnięcia odwołał się jeden z uczestników.

To jeszcze nie koniec prac i opóźnień na tym fragmencie A1. Pozostał jeszcze montaż ekranów akustycznych. W ogłoszonym przetargu wpłynęły cztery oferty, które obecnie są oceniane. Jeśli nie będzie odwołań umowa zostanie podpisana na przełomie listopada i grudnia, a wyznaczony termin realizacji to pięć miesięcy.

Z kolei na opóźnienie może wpłynąć awaria wodociągu, do jakiej doszło na jednym z wiaduktów podczas przeprowadzania próby szczelności. Jak informuje GDDKiA przyczyną były błędy w projekcie przebudowy wodociągu, który przygotowała firma Salini.