Z RYNKU

Sprzedaż samochodów w Polsce | 2020

Ciężki rok na rynku sprzedaży nowych samochodów

07-01-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W zestawieniu 20 marek samochodów osobowych tylko jedna nie zanotowała spadku sprzedaży w 2020 roku. W całym wolumenie zaledwie za wyborem co czwartego auta stał przysłowiowy Kowalski.

Z rynku - Toyota liderem w sprzedaży nowych samochodów w Polsce w 2020 roku

Epidemia koronawirusa przyczyniła się do jeszcze większego spadku sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce. W 2020 roku zamknęła się liczbą 428 347 samochodów osobowych. A to oznacza spadek aż o 23 proc. w porównaniu do 2019 (dane Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego).

Po dwunastu miesiącach 2020 roku liderem została Toyota, która dzięki sprzedaży 61 331 aut zajmuje 14,3 proc. polskiego rynku. Na drugim miejscu znalazła się Skoda (56 332 szt. i 13,15 proc.), a na trzecim Volkswagen (37 203 szt. i 8,7 proc.).

W TOP 10 sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce w 2020 roku znalazły się jeszcze Kia, Renault, Dacia, Mercedes, Ford, Hyundai i BMW.

W zestawieniu 20 marek największe spadki notują: Opel (-55,9 proc.), Ford (-36,7 proc.) i Suzuki (-35,6 proc.). Z kolei najbardziej odporne na kryzys były Mercedes (-6,8 proc.), Toyota (-2,3 proc.) i Volvo (-0,5 proc.).

W tym gronie wyróżnia się Audi. Jako jedyne wyszło na plus i to o 13,2 proc. w porównaniu do 2019. W liczbie sprzedanych samochodów to 15 600 szt. względem 13 777 szt. Audi wśród marek zajęło 11. miejsce (udział w rynku wyniósł 3,6 proc.). Najczęściej wybieranym modelem był Q5.

Z rynku - Skoda najczęściej kupowanym samochodem osobowym w polskich salonach w 2020 roku

TOP 10 wśród modeli samochodów osobowych to Skoda Octavia, Toyota Corolla, Toyota Yaris, Skoda Fabia, Dacia Duster, Toyota RAV4, Fiat Tipo, Renault Clio, Toyota CH-R i Volkswagen Golf.

Zupełnie inaczej sprawa wygląda w rozbiciu na zakupy przez podmioty gospodarcze i osoby indywidualne. W autach firmowych TOP 10 tworzą Skoda, Toyota, Volkswagen, Mercedes, BMW, Ford, Renault, Kia, Audi (wzrost o 10,4 proc.) i Opel (spadek o 53,8 proc.). W tej grupie całkowita sprzedaż wyniosła 311 056 szt. czyli 73 proc. całego wolumenu z 2020 roku!

Wśród osób prywatnych zmienia się układ sił na: Toyota, Skoda, Kia, Dacia, Hyundai, Volkswagen, Renault, Fiat, Suzuki i Opel (spadek o 62,4 proc.). Żadna z tych marek nie odnotowała wzrostu sprzedaży w stosunku do 2019 roku.

Pozycję lidera wśród modeli kupowanych przez firmy utrzymała Skoda Octavia. Miejsce na podium zajmują jeszcze Toyota Corolla i Skoda Fabia. Kolejne pozycje to Toyota Yaris, Renault Clio, Toyota RAV4 (wzrost o 33 proc.), Dacia Duster, Volkswagen Golf (spadek o 46,6 proc.), Toyota C-HR oraz Ford Focus.

Z rynku - Toyota Yaris najpopularniejszym modelem samochodu wśród klientów indywidualnych w 2020 roku

I znów inny obraz mamy wśród klientów indywidualnych. Największą popularnością cieszyły się Toyota Yaris, Dacia Duster (spadek o 41,7 proc.), Toyota Corolla, Toyota RAV4, Skoda Fabia, Fiat Tipo, Skoda Octavia, Hyundai Tucson, Skoda Kamiq (wzrost o 317,7 proc.) i Toyota C-HR.

Parę słów jeszcze o rodzajach napędu. Niezmiennie dominują silniki benzynowe. To niemal 2/3 całej sprzedaży, ale i segment największego spadku (-31,6 proc.). Na popularności tracą też diesla (-26,9 proc.), które mają 18,9 proc. udziału w rynku.

To niemal tyle samo, co auta z napędem alternatywnym (18,5 proc.). Ale stoją za tym tzw. miękkie hybrydy, których sprzedaż wyniosła 61,9 tys.

I to one odnotowały spektakularny wzrost o 49,5 proc. Ale stoją za tym tzw. miękkie hybrydy. Blisko 62 tys. daje 14,45 proc. udziału w rynku. Pozostałe to hybrydy typu plug-in i samochody napędem elektrycznym. W 2020 roku przybyło ich 8099 szt., ale najlepszym podsumowaniem dla tego segmentu jest wzrost rejestracji o 198 proc. w porównaniu do 2019.