POLSKIE DROGI
Aktualności | S1
Czy budowa S1 zakończy się za trzy lata?
02-07-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GDDKiA
Na całym przebiegu przyszłej drogi ekspresowej S1 wciąż nie rozpoczęto prac na blisko 10 kilometrowym odcinku Mysłowice - Bieruń. Podpisanie umowy na jego projekt i budowę powinno nastąpić w najbliższych dniach, ale i tak inwestycja ta jest już mocno spóźniona.
Wiele wskazuje na to, że coraz bliżej rozpoczęcia budowy 10-kilometrowego odcinka S1 Mysłowice - Bieruń (woj. śląskie). Zakończyła się bowiem - wynikiem pozytywnym - kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po przedstawieniu przez firmę Budimex (489,2 mln zł) gwarancji należytego wykonania robót zostanie podpisana umowa.
Jej zakres to projekt i budowa drogi ekspresowej o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu plus trzeci awaryjny w każdą stronę. Odcinek zacznie się na planowanym węźle Kosztowy II, w jego ciągu powstanie też drugi Lędziny. Tu dodatkowo przewidziano dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Lędziny Wschód (kat. II) i Lędziny Zachód (kat. III). W planach również 16 obiektów inżynierskich i przebudowa dróg lokalnych.
Co najmniej rok poślizgu na S1 Mysłowiece - Bieruń
GDDKiA planuje podpisanie umowy w najbliższych dniach. Zakładany termin oddania tego odcinka do ruchu to III kwartał 2025.
Oznacza to co najmniej roczne opóźnienie dla tej inwestycji. Wybrana w maju 2021 roku firma Polaqua (465,5 mln zł) zataiła kluczowe informacje przy składaniu oferty. Chodziło o fakt odstąpienia przez Gminę Miasto Szczecin od umowy na realizację zleconej inwestycji. Powodem tej decyzji były opóźnienia i nieprawidłowości prowadzonych prac.Stąd też decyzja GDDKiA o odrzuceniu oferty, co firma Polaqua zaskarżyła do Krajowej Izby Odwoławczej. Ta podtrzymała jej słuszność i 13 grudnia 2021 oddaliła wniosek. Przy braku kolejnych kroków - wniesienia skargi do Sądu Okręgowego - wyrok się uprawomocnił. W następstwie wybrano kolejną najkorzystniejszą ofertę w tym przetargu, firmy Budimex.
Budowa S1 Mysłowice - Bielsko-Biała
Odcinek Mysłowice (węzeł Kosztowy II) - Bieruń stanowi 40-kilometrowego fragment S1 do Bielsko-Białej. Wybór jego przebiegu i realizacja ciągnie się od blisko 15 lat. Ostatecznie został podzielony na trzy odcinki:
I/A - węzeł Bieruń - Oświęcim z obwodnicą Bierunia - koniec prac przewidziano na 15 grudnia 2024;
II - węzeł Oświęcim - Dankowice - 14 sierpnia 2023;
III - Dankowice - węzeł Suchy Potok - 8 listopada 2023.
Przygotowywany obecnie odcinek Mysłowice (węzeł Kosztowy II) - Bieruń nosi oznaczenie I/B.
Pozostałe odcinki S1 w realizacji
Początkiem drogi ekspresowej S1 jest węzeł Pyrzowice (autostrada A1). Jej końcem jest przejście graniczne ze Słowacją w Zwardoniu. Docelowo liczyć będzie 135 kilometrów.
Obecnie - poza fragmentem Mysłowice - Bielsko-Biała (40 km), w przebudowie jest odcinek starej krajowej jedynki Podwarpie - Dąbrowa Górnicza (7 km, zakończenie zaplanowano na 11 grudnia 2023) i budowa Przybędza - Milówka (8,5 km, 10 sierpnia 2023).
Opisywany odcinek Mysłowice (węzeł Kosztowy II) - Bieruń będzie więc ostatnim w realizacji.