WYDANIE NA WEEKEND
Aktualności, nowości, ciekawostki
Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 14/2022
02-04-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: ITD, Citroen, Poznań Motor Show, GDDKiA
W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.
Dwukrotnie więcej odcinków dróg pod nadzorem fotoradarów
Facelifting Citroena C5 Aircross
Motoryzacja powraca do Poznania
Kolejne znaki „STOP - Zły kierunek”
20 lat GDDKiA, raporty z S5 i DK94
Dwukrotnie więcej odcinków dróg pod nadzorem fotoradarów
POLSKIE DROGI | 39 nowych miejsc zostanie objętych odcinkowym pomiarem prędkości (OPP). W sumie będzie to 200 kilometrów dróg różnych kategorii na terenie 13 województw Polski. To między innymi autostrady A1, A2 i A4, ekspresówki S7, S11 i S14, jak i drogi wojewódzkie, powiatowe, a nawet gminne.
Na dostawę i montaż tych urządzeń wkrótce zostanie podpisana umowa z wybraną w drodze przetargu firmą Sprint. Od tego dnia na jej realizację, w tym uzyskanie pozwoleń na użytkowanie, będzie 70 miesięcy.
Nowe urządzenia (Unicam Velocity3) mogą niezależnie kontrolować kilka pasów ruchu, rejestrując między innymi czas przejazdu, numer pojazdu i wizerunek kierującego. Dziś CANARD - instytucja podległa Inspekcji Transportu Drogowego - dysponuje niemal taką samą liczbą zestawów OPP. Obejmują one niemal 200 kilometrów. Jak podkreślają funkcjonariusze „kluczową zaletą tego rozwiązania jest możliwość wpływania na zachowania kierujących na dłuższym odcinku drogi niż ma to miejsce w przypadku klasycznych fotoradarów”.
Czytaj także:
"Zakręt mistrzów" pod dozorem fotoradaru
Przybywa urządzeń dyscyplinujących kierowców
Warszawskie fragmenty S8 już pod nadzorem fotoradarów
Facelifting Citroena C5 Aircross
PREMIERA TYGODNIA | Pięć lat temu Citroen zaprezentował nowy w gamie model - C5 Aircross. Europa musiała jednak na niego poczekać do 2019 roku. Na początku bieżącego, przy okazji wprowadzenia na rynek C5 X, zapowiedziano pierwszy facelifting tego crossovera.
Zmiany na zewnątrz objęły stylistykę przodu, przede wszystkim zderzaka i rozmieszczenia reflektorów oraz osłony chłodnicy. Podobny zabieg zastosowano z tyłu auta. Na kołach pojawiły się nowe 18-calowe felgi Pulsar, a w palecie lakierów kolor Bleu Eclipse. Na drzwiach pozostawiono charakterystyczne nakładki ochronne Airbump.
Wewnątrz zamontowano nowy wyświetlacz dotykowy o przekątnej 10 cali z przyciskami do bezpośredniej obsługi układu klimatyzacji. Z kolei w - chwalonych przez nas w testach - fotelach Advanced Comfort - dodano dodatkową warstwę pianki. Przy okazji modernizacji poszerzono listę wyposażenia fabrycznego. Na przykład bazowy poziom Feel zyskał światła wykonane w technologii LED i podparcie lędźwiowe dla kierowcy. Z kolei do odmiany z napędem hybrydowym dołożono pakiet Safety+ (między innymi system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą i asystent martwego pola w lusterkach bocznych).
Gama jednostek napędowych składa się z trzycylindrowego silnika benzynowego 1.2 PureTech i diesla 1.5 BlueHDi. Oba mają po 130 koni mechanicznych. Do wyboru sześciobiegowa skrzynia mechaniczna lub automat z ośmioma przełożeniami. Osobną pozycję tworzy hybryda plug-in z silnikiem 1.6 PureTech i baterią o pojemności 13,2 kWh oraz przekładnią EAT8. Ich łączna moc to 180 KM, zasięg w trybie EV do 55 kilometrów.
Citroen przyjmuje już zamówienia na nowego C5 Aircross. Wersje spalinowe wyceniono od 118 750 do 152 900 złotych, a hybrydy od 172 650 do 184 500 złotych. Pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone w czerwcu.
Czytaj także:
Citroen powraca do segmentu D
TESTY | Dziecko w Citroenie C5 Aircross - wyposażenie samochodu
Pierwszy SUV Citroena z napędem PHEV
Motoryzacja powraca do Poznania
WYDARZENIA | W najbliższy czwartek, 7 kwietnia, rozpocznie się Poznań Motor Show 2022. Tematem przewodnim będzie „Droga do elektromobilności”, a wydarzeniem towarzyszącym Kongres MOVE współorganizowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Część ekspozycji zajmą Targi Techniki Motoryzacyjnej.
Na liście wystawców przeważają lokalni dealerzy, którzy będą reprezentować producentów samochodów. Wśród nich między innymi modele marek Dacia, Honda, Mercedes, Peugeot, Renault i Volvo. Jedną z premier będzie SsangYong Korando e-Motion. Nie zabraknie jednośladów z napędem elektrycznym oraz elementów wyposażenia infrastruktury przeznaczonej do ładowania pojazdów.
Do Poznania zaprasza również stacja telewizyjna TVN Turbo. Na stoisku obecni będą między innymi Grzegorz Duda, Adam Klimek czy Patryk Mikiciuk. Ekspozycję uzupełni prezentacja Ferrari 559, Forda Mustanga rocznik 73 i Volkswagena T2 z silnikiem Porsche.
Poznań Motor Show 2022 potrwa od 7 do 10 kwietnia w godzinach 10:00 - 18:00.
Czytaj także:
IAA Monachium - salon nowej rzeczywistości
Poznań Moto Fest zaprasza na II edycję
Muzeum Motoryzacji w Poznaniu
Kolejne znaki „STOP - Zły kierunek”
POLSKIE DROGI | GDDKiA kontynuuje prace nad dodatkowym oznakowaniem kierunków jazdy na drogach szybkiego ruchu. W ubiegłym roku nowe tablice, wzorowane na rozwiązaniach z innych krajów, pojawiły się pilotażowo w kilku miejscach. Teraz jest ich 111 sztuk, kolejne będą ustawiane w rozpoczętym właśnie miesiącu.
Tablice „STOP - Zły kierunek” montowane są nie tylko na węzłach, ale też w obrębie Miejsc Obsługi Podróżnych. Od strony formalnej nie są to znaki drogowe, ale ich zastosowanie reguluje tzw. Czerwona książka będąca rozporządzeniem Ministerstwa Infrastruktury. Jak podkreśla GDDKiA „ich zlekceważenie przez kierującego pojazdem może doprowadzić do tragedii na drodze”.
GDDKiA przypominają także, że jeśli taki błąd zostanie popełniony, należy bezwłocznie zjechać na pas awaryjny, włączyć migacze i przejść poza bariery ochronne. Następnie należy powiadomić służby, np. policję (numer telefonu 112). Pod żadnym pozorem nie należy podejmować prób zawracania.
Czytaj także:
Zawodowcy złapani na zakazie wyprzedzania
Wstępne dane z polskich dróg - za grudzień i cały rok 2021 oraz pierwszy weekend 2022
STOP - zły kierunek!
20 lat GDDKiA, raporty z S5 i DK94
POLSKIE DROGI | W piątek, 1 kwietnia 2022 roku, minęło dwadzieścia lat od rozpoczęcia działalności Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Pod jej zarząd przekazano blisko 520 kilometrów dróg szybkiego ruchu. Niemal 80 proc. z nich to autostrady, które w głównej mierze daleko odbiegały od dzisiejszych standardów. Fragmenty A4 i A6 powstały jeszcze przed II wojną światową, z czasów PRL pochodziły odcinki o łącznej długości 100 kilometrów.
W 1997 roku rozwój sieci autostrad powierzono koncesjonariuszom. W ten sposób wybudowano odcinki A1 Gdańsk - Toruń, A2 Świecko - Konin i A4 Katowice - Kraków. Pięć lat później zadania te całkowicie przejęła utworzona właśnie GDDKiA.
Na opracowanie i przyspieszenie budowy sieci tras szybkiego ruchu wpłynęło przystąpienie Polski do Unii Europejskiej 2004 roku oraz przyznanie roli współgospodarza Euro 2012.
Obecnie Polska zaliczana jest do kraju, w którym prowadzone są największe inwestycje w infrastrukturę drogową. Przez ostatnią dekadę wydano na ten cel około 209 mld złotych. Sieć składa się z ponad 4,6 tysiąca kilometrów, z czego 1,7 tys. km to autostrady, a 2,9 km to ekspresówki. Do zadań GDDKiA należą także inne projekty, jak Program Budowy Dróg Krajowych i Program budowy 100 obwodnic. To kolejne 1,4 km, w przygotowaniu następne inwestycje z perspektywą realizacji do 2033 roku.
Czytaj także:
Budowa 100 obwodnic - grudzień 2021 i podsumowanie roku
Przegląd inwestycji drogowych 2020-2021
Ciąg dalszy audytu bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych
GDDKiA podsumowuje stan budowy dwóch fragmentów S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Zaawansowanie prac na odcinku Nowe Marzy - Świecie Południe (23 km) wynosi blisko 70 proc. Droga będzie miała przekrój dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, w jej ciągu powstaje między innymi obwodnica Świecia.
Na drugim fragmencie S5, Świecie Południe - Bydgoszcz Północ (22 km), zaawansowanie prac wynosi nieco ponad 60 proc. Na ukończeniu jest między innymi Obwód Utrzymania Drogi Zbrachlin, zaś na przyszłym węźle Trzeciewiec wprowadzono właśnie nową organizację ruchu.
Udostępnienie do ruchu obu tych odcinków zaplanowano na koniec bieżącego roku.
Czytaj także:
Udostępnienie do ruchu na S3 i S5, przygotowania na S12
Krok bliżej do przebiegu S5, zmiany organizacji na S7 i otwarcie obwodnicy na S17
Trzeci pas na A4, kolejne kilometry S5, S6, S11 i S74
Drogowcy podsumowują też przebieg prac na budowie wiaduktu nad ulicą Brodzińskiego w Bochni w ciągu DK94. Od października ubiegłego roku wykonano już 70 proc. planu, w tym betonowanie płyty głównej. Do ułożenia pozostały między innymi warstwy konstrukcyjne dojazdów, nawierzchnie oraz krawężniki i chodniki.
Po zakończeniu całości, co ma nastąpić już w maju, zostanie zburzony stary wiadukt. Powstał on w połowie lat 80. ubiegłego wieku i nie spełniał już aktualnych wymogów technicznych. DK94 to była krajowa „czwórka”, która po wybudowaniu autostrady A4 pełni rolę trasy alternatywnej. Stanowi więc ważne połączenie o równoległym przebiegu z zachodu na wschód Polski.