SALON SAMOCHODOWY

Premiera tygodnia | Nissan X-Trail IV

Hybrydowa odsłona Nissana X-Trail

11-09-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Nissan

Pod koniec tego roku do salonów Nissana w Polsce trafi czwarta generacja X-Trail. Auto dostępne jest wyłącznie jako hybryda.

Salon samochodowy - Nissan X-Trail IV - przód samochodu

SUV X-Trail zadebiutował w gamie Nissana na początku XXI wieku. Druga generacja weszła do sprzedaży w 2007 roku, kolejna sześć lat później. Wraz z nią w ofercie dostępny był wariant dla siedmiu osób.

Salon samochodowy - Nissan X-Trail IV - bok samochodu

Znalazł się on także w zaprezentowanej właśnie czwartej odsłonie. Auto zbudowano na unowocześnionej platformie CMF-C, którą wykorzystuje także nowy Qashqai. X-Trail ma teraz 4680 mm długości przy rozstawie osi wynoszącym 2705 mm. Szerokość auta - ze złożonymi lusterkami - mierzy 1840 mm, zaś wysokość 1725 mm. Prześwit zależny jest od wyboru silnika i napędu na jedną lub obie osie - od 192 do 210 mm.

Pojemność bagażnika zmienna jest w zależności od liczby rzędów siedzeń. Przy dwóch wynosi od 575 do 585 litrów. W wersji siedmioosobowej minimum jest 177 litrów, przy złożonych fotelach mamy do dyspozycji 485 l. Maksymalna pojemność wynosi 1425 l.

Gama wyposażenia sprowadza się do dwóch poziomów: N-Connecta i Tekna. Każda zawiera między innymi system hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów, asystenta utrzymania auta na wybranym pasie ruchu, układ monitorowania ruchu poprzecznego podczas manewru cofania, inteligentny tempomat oraz siódmą, centralną poduszkę powietrzną umieszczoną pomiędzy fotelami.

Oparcie kanapy w drugim rzędzie jest dzielone w proporcji 40:20:40. Niemniej całość podzielono na dwie części (40:60), które niezależnie można przesuwać. Mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix znajdziemy jedynie na jej skrajnych miejscach.

Na kokpicie mogą zostać zamontowane dwa ekrany LCD - ten na desce rozdzielczej ma 10,8 cala, a środkowy 12,3 cala. Na wyposażeniu znajduje się także udoskonalony system wsparcia kierowcy ProPilot Assist, nowością jest e-Pedal Step. Pozwala on na przyspieszanie i hamowanie w ruchu miejskim za pomocą jednego pedału. Jego działanie oparto na zmianie siły nacisku stopy. Jak zapewnia Nissan kierowca łatwo przyzwyczai się do tego rozwiązania.

Salon samochodowy - Nissan X-Trail IV - silnik benzynowy z szeregowym układem hybrydy e-Power

Kolejne nowości obejmują paletę silników. Podstawowy 1.5 VC-T o mocy 163 koni mechanicznych pracuje w układzie miękkiej hybrydy. Kolejne dwa w tzw. hybrydzie szeregowej e-Power. W tym przypadku jednostka benzynowa służy do ładowania baterii, która zasila silnik elektryczny napędzający koła.

Tu też bazą jest 1.5 VC-T, ale do wyboru jest wariant 2WD (204 KM) i 4WD e-4orce (213 KM). Do kompletu montowana jest przekładnia w postaci reduktora. W miękkiej hybrydzie mamy Xtronic.

Salon samochodowy - Nissan X-Trail IV - tył samochodu

Polski oddział Nissana rozpoczął już przyjmowanie zamówień na czwartą generację X-Trail. Auta fizycznie trafią do klientów pod koniec tego roku. Auto wyceniono w przedziale 181 500 - 228 550 złotych.