SALON SAMOCHODOWY
Premiera tygodnia | Nissan X-Trail IV
Hybrydowa odsłona Nissana X-Trail
11-09-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: Nissan
Pod koniec tego roku do salonów Nissana w Polsce trafi czwarta generacja X-Trail. Auto dostępne jest wyłącznie jako hybryda.
SUV X-Trail zadebiutował w gamie Nissana na początku XXI wieku. Druga generacja weszła do sprzedaży w 2007 roku, kolejna sześć lat później. Wraz z nią w ofercie dostępny był wariant dla siedmiu osób.
Znalazł się on także w zaprezentowanej właśnie czwartej odsłonie. Auto zbudowano na unowocześnionej platformie CMF-C, którą wykorzystuje także nowy Qashqai. X-Trail ma teraz 4680 mm długości przy rozstawie osi wynoszącym 2705 mm. Szerokość auta - ze złożonymi lusterkami - mierzy 1840 mm, zaś wysokość 1725 mm. Prześwit zależny jest od wyboru silnika i napędu na jedną lub obie osie - od 192 do 210 mm.
Pojemność bagażnika zmienna jest w zależności od liczby rzędów siedzeń. Przy dwóch wynosi od 575 do 585 litrów. W wersji siedmioosobowej minimum jest 177 litrów, przy złożonych fotelach mamy do dyspozycji 485 l. Maksymalna pojemność wynosi 1425 l.
Gama wyposażenia sprowadza się do dwóch poziomów: N-Connecta i Tekna. Każda zawiera między innymi system hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania obecności pieszych i rowerzystów, asystenta utrzymania auta na wybranym pasie ruchu, układ monitorowania ruchu poprzecznego podczas manewru cofania, inteligentny tempomat oraz siódmą, centralną poduszkę powietrzną umieszczoną pomiędzy fotelami.
Oparcie kanapy w drugim rzędzie jest dzielone w proporcji 40:20:40. Niemniej całość podzielono na dwie części (40:60), które niezależnie można przesuwać. Mocowania do fotelików dziecięcych typu Isofix znajdziemy jedynie na jej skrajnych miejscach.
Na kokpicie mogą zostać zamontowane dwa ekrany LCD - ten na desce rozdzielczej ma 10,8 cala, a środkowy 12,3 cala. Na wyposażeniu znajduje się także udoskonalony system wsparcia kierowcy ProPilot Assist, nowością jest e-Pedal Step. Pozwala on na przyspieszanie i hamowanie w ruchu miejskim za pomocą jednego pedału. Jego działanie oparto na zmianie siły nacisku stopy. Jak zapewnia Nissan kierowca łatwo przyzwyczai się do tego rozwiązania.
Kolejne nowości obejmują paletę silników. Podstawowy 1.5 VC-T o mocy 163 koni mechanicznych pracuje w układzie miękkiej hybrydy. Kolejne dwa w tzw. hybrydzie szeregowej e-Power. W tym przypadku jednostka benzynowa służy do ładowania baterii, która zasila silnik elektryczny napędzający koła.
Tu też bazą jest 1.5 VC-T, ale do wyboru jest wariant 2WD (204 KM) i 4WD e-4orce (213 KM). Do kompletu montowana jest przekładnia w postaci reduktora. W miękkiej hybrydzie mamy Xtronic.
Polski oddział Nissana rozpoczął już przyjmowanie zamówień na czwartą generację X-Trail. Auta fizycznie trafią do klientów pod koniec tego roku. Auto wyceniono w przedziale 181 500 - 228 550 złotych.