WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 10/2022

05-03-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GITD, Nissan, archiwum, Straż Graniczna, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.


"Zakręt mistrzów" pod dozorem fotoradaru

Polskie drogi - fotoradar na zakręcie mistrzów w ciągu Drogowej Trasy Średnicowej w Rudzie Śląskiej, 80 km/h

POLSKIE DROGI | Drogowa Trasa Średnicowa łączy sześć miast na Górnym Śląsku. Jej budowa rozpoczęła się jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku i trwała z przerwami do 2016 roku. Obecnie liczy nieco ponad 31 kilometrów długości i niemal w całości ma przekrój dwujezdniowy po trzy pasy w każdą stronę.

W jej ciągu do największej liczby zdarzeń drogowych dochodzi na wysokości Rudy Śląskiej. Znajdujący się tu fragment w kierunku Katowic nazwano "zakrętem mistrzów". W statystykach z 2018 roku odnotowano na nim 73 kolizje i 9 wypadków. Ich główną przyczyną, ponad 75 proc., było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. W 2020 roku znacznie spadła ich liczba - 12 kolizji i 3 wypadki - jednak w skali całej DTŚ wciąż miały znaczący udział.

Włodarze Rudy Śląskiej i lokalna policja od lat zabiegali o ustawienie w tym miejscu fotoradaru. W końcu jego zakup sfinansowało miasto i przekazało do Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Do ogólnopolskiej sieci zostało podłączone w poniedziałek, 28 lutego. Przez następne trzy dni urządzenie zarejestrowało 360 przekroczeń prędkości.

"A jednak się pomyliłem... Liczyłem na to, że wysokie mandaty oraz fotoradar powstrzymają "piratów drogowych" od przekraczania prędkości na rudzkim "zakręcie mistrzów". Urządzenie zostało uruchomione zaledwie trzy dni temu i już wykonało ok. 360 zdjęć! Ręce opadają... Czy naprawdę zwolnienie na newralgicznym zakręcie DTŚ do 80 km/h jest takie trudne albo jest dla kogoś ujmą na honorze? Mam nadzieję, że kary, które otrzymają kierowcy łamiący przepisy drogowe nie tylko uderzą ich po kieszeni, ale przede wszystkim dadzą im do myślenia. Bo prawda jest taka, że swoją brawurą zagrażają zdrowiu i życiu innych i swojemu. Bezpiecznej jazdy!"

- napisał w mediach społecznościowych wiceprezydent Rudy Śląskiej, Krzysztof Mejer.


Czytaj także:


Nissan Juke z miękką hybrydą

PREMIERA TYGODNIA | Juke, crossover z segmentu B, zadebiutował w gamie Nissana w 2011 roku. Od dwóch lat w sprzedaży oferowana jest II generacja. Aby sprostać nadchodzącym normom spalin Euro 6 gamę jednostek napędowych ograniczono do silnika benzynowego o pojemności litra i mocy 114 koni mechanicznych. Teraz uzupełnia go wersja miękkiej hybrydy.

Dla jej wyróżnienia, a także poprawienia aerodynamiki, atrapa chłodnicy zyskała żaluzje regulujące w zależności od potrzeb dopływ powietrza do komory jednostki napędowej. Ponadto zmieniono kształt nadkoli i spojlera nad tylną szybą, a na kołach znalazły się 19-calowe obręcze wzorowane na montowanych w elektrycznym Nissanie Ariya.

Kierowca może monitorować aktualny przepływ energii na zestawie zegarów czy ekranie 7-calowego ekranu ustawionego na środku kokpitu. Uzupełnienie stanowi funkcja e-Pedal i przycisk wyboru trybu EV. Z praktycznego punktu widzenia zmieniła się pojemność bagażnika (354 l). Jak podaje producent to o 68 litrów mniej niż w wersji spalinowej.

Hybrydę tworzy silnik benzynowy 1.6 i mocy 94 koni mechanicznych (69 kW) i elektryczny ma 49 KM (36 kW). Zespół baterii 1,2 kWh został umieszczony pod podłogą bagażnika. Auto zawsze rusza w trybie EV i pozwala osiągnąć prędkość do 55 km/h.

Średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi 5,2 litra (w wersji spalinowej od 5,9 do 6,5 l/100 km). Akumulator ładowany jest podczas hamowania. Do kompletu montowana jest przekładnia automatyczna.

Sprzedaż Nissana Juke Hybrid rozpocznie się latem tego roku. Nie ujawniono jeszcze cen na polskim rynku.


Czytaj także:


Bezpieczny autokar na ferie - podsumowanie akcji 2022

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - podsumowanie akcji Bezpieczny autokar ferie 2022

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Zakończyły się ferie zimowe dla dzieci ze szkół podstawowych i średnich. Tradycyjnie podzielono je na kilka tur przypisanych do poszczególnych województw. Przez cały ten czas Inspekcja Transportu Drogowego prowadziła kontrole autokarów, którymi podróżowano na wypoczynek.

Zdecydowana większość z nich miała miejsce w dniu wyjazdu na prośbę rodziców, opiekunów bądź organizatorów. Część zatrzymywana była losowo w trakcie jazdy przez mobilne partole ITD. Kontrola obejmowała zarówno stan techniczny autokaru (między innymi ogumienia, oświetlenia oraz układu hamulcowego czy kierowniczego), dokumenty pojazdu, posiadane uprawnienia i przestrzeganie czasu pracy oraz trzeźwość kierującego.

Jak informuje ITD w tym roku skontrolowano 775 autokarów, zatrzymano 23 dowody rejestracyjne (3 proc. ogółu), w trzech przypadkach zakazano dalszej jazdy (0,4 proc.). Pozytywna wiadomość - wszyscy kierowcy byli trzeźwi.

W 2021 roku inspektorzy przeprowadzili 1200 takich kontroli. Zatrzymano 60 dowodów rejestracyjnych (5 proc.), w tym 14 z zakazem kontynuowania jazdy (1,2 proc.).


Czytaj także:


Czasowe zmiany w czasie pracy kierowców zawodowych

Przepisy - rozporządzenie MI dotyczące czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynków kierowców wykonujących krajowe i międzynarodowe przewozy drogowe osób i rzeczy

PRZEPISY | W związku z zaistniałą sytuacją na Ukrainie wprowadzono w naszym kraju odstępstwa od stosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdów przez kierowców zawodowych. Zmiany obowiązują do 2 kwietnia 2022 roku w zakresie:

  • dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 11 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 1),

  • tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 60 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 2),

  • łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 96 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 3),

  • po okresie prowadzenia pojazdu trwającym 5,5 godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut (odstępstwo od art. 7)

  • kierowca, jeżeli dokona takiego wyboru, może wykorzystać również regularny tygodniowy okres odpoczynku w pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju (odstępstwo od art. 8 ust. 8).

"Wyjątkowe okoliczności uzasadniające tymczasowe odstępstwa są podyktowane sytuacją kryzysową spowodowaną rosyjską agresją wojskową na Ukrainę. Obecny brak kierowców i przyszła niepewność co do powrotu obywateli Ukrainy do zawodu stanowią wyzwanie dla efektywnego funkcjonowania jednolitego rynku Unii Europejskiej"

- podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury przypominają, że kierowcy "mają obowiązek wskazać odręcznie na odwrocie wykresówki tachografu analogowego lub wydruku z tachografu cyfrowego powody skorzystania z odstępstw". Z kolei pracodawcy "w dalszym ciągu pozostają odpowiedzialni za zdrowie i bezpieczeństwo swoich pracowników, a także innych użytkowników dróg".


Czytaj także:


Początek realizacji S10 i DK78, przetarg na kielecki odcinek S74

Polskie drogi - potwierdzenie wyboru wykonawcy S10 Solec - Toruń Zachód

POLSKIE DROGI | Oddalenie przez Krajową Izbę Odwoławczą zależenia jednego z oferentów (PORR) daje "zielone światło" do realizacji odcinka S10 Solec - Toruń Zachód (21 km). Jego projektantem i wykonawcą pozostaje pierwotny zwycięzca przetargu, konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud (426 mln zł).

Przed podpisaniem umowy, kontrolę musi jeszcze przeprowadzić Prezes Urzędu Zamówień Publicznych, a konsorcjum przedstawić gwarancję należytego wywiązania się z kontraktu.

Zgodnie z planem odcinek ten, będący częścią połączenia Bydgoszcz - Toruń, powinien być gotowy w 2026 roku.


Czytaj także:


Polskie drogi - przetarg na S74 Kielce Zachód - Kielce Bocianek

GDDKiA ogłasza przetarg na projekt i budowę miejskiego odcinka S74 pomiędzy węzłami Kielce Zachód - Kielce Bocianek.

Pięciokilometrowa droga pobiegnie po części w wykopie, jak i tunelu. Pozwoli to zachować dotychczasowy układ ulic i skrzyżowań oraz ciągów pieszych. Wzdłuż powstanie droga dla rowerów. W planach są także dwa węzły - Hubalczyków i Zagnańska. Szczegółowe rozwiązania techniczne będą znane po opracowaniu projektu budowlanego.


Czytaj także:


Polskie drogi - początek budowy obwodnicy Poręby i Zawiercia, DK78

Wydanie decyzji o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oznacza formalne rozpoczęcie etapu budowy 17-kilometrowej obwodnicy Poręby i Zawiercia (woj. śląskie) w ciągu DK78. W jej ciągu powstaną między innymi dwa skrzyżowaniu typu rondo (Kuźnica DW796 i Kromołów DW791), cztery mosty i siedem wiaduktów. Wykonawca, konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud (415 mln zł), ma na to 17 miesięcy z wyłączeniem przerwy zimowej (15 grudnia - 15 marca).


Czytaj także: