TESTY ZDERZENIOWE EURO NCAP
Wyniki testów | Systemy asystujące kierowcy | 2022
Półautonomiczne systemy jazdy w testach Euro NCAP
10-05-2022 | oprc. Maciej Kalisz | foto: Jaguar, Nissan, Polestar i Volkswagen
Specjaliści z Euro NCAP ponownie ocenili systemy statystujące kierowcy w trakcie jazdy z wyższą prędkością. Tylko dwa z czterech modeli samochodów otrzymało maksymalne noty.
Obecnie w testach zderzeniowych Euro NCAP sprawdzane jest działanie kilku systemów statystujących kierowcy. To przede wszystkim system autonomicznego hamowania awaryjnego przed przeszkodą z funkcją wykrywania innych pojazdów. Do tych sytuacji można też zaliczyć jazdę na aktywnym tempomacie.
I właśnie on stanowi bazę do rozszerzonych testów - dodatkowo pod uwagę brane jest działanie systemu utrzymania auta na wybranym pasie ruchu.
Do analizy tych układów opracowano różne scenariusze sytuacji na drodze oraz profile, np. jazda po okręgu lub rondzie. Testy podzielono na dwie części, w których oceniana jest ich autonomia i wymagania dotyczące interakcji kierowcy oraz niezależne działanie systemu w trakcie realnego zagrożenia.
Jaguar I-Pace
Adaptacyjny tempomat z asystentem utrzymania pasa ruchu
- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 53 proc.
- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 59 proc.
Aktualnie Jaguar oferuje I-Pace jako rocznik 2023. Auto dostępne jest w czterech wersjach wyposażenia - S, SE, HSE i Black. W SE i HSE standardem jest adaptacyjny tempomat z asystentem utrzymania pasa ruchu (w S i Black opcjonalny pakiet za 11 910 zł).
Nissan Qashqai
ProPilot z Navi-Link
- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 74 proc.
- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 93 proc.
Nowy Nissan Qashqai oferowany jest w pięciu wersjach: Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna i Tekna+. Oceniany system ProPilot z Navi-Link jest standardem w dwóch najwyższych. W przypadku N-Connecta to wymaga dopłaty 5100 złotych.
Polestar 2
Pilot Assist
- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 53 proc.
- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 88 proc.
Marki Polestar nie ma w Polsce, najbliższy kraj to Niemcy. System Pilot Assist jest standardem wyposażenia modelu „2”.
Volkswagen ID.5
Travel Assist
- systemy autonomiczne i interakcja kierowcy - 76 proc.
- testy w sytuacjach zagrożenia na drodze - 85 proc.
Volkswagen oferuje model ID.5 w wersji Pro, Pro Performance i GTX. We wszystkich oceniany Travel Assist jest opcją zawartą w pakiecie Assistance Plus w cenie 13 470 (GTX) - 13 950 zł.