WYDARZENIA

Car of the Year | 2021

Kandydaci do tytułu Car of the Year 2021 na polskim rynku

23-02-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum, Citroen, Cupra, Fiat, Land Rover, Skoda, Toyota, Volkswagen

Citroen C4, Cupra Formentor, Fiat 500, Land Rover Defender, Skoda Octavia, Toyota Yaris i Volkswagen ID.3 to tegoroczni finaliści konkursu na europejski samochód roku. Rozstrzygnięcie 1 marca, dziś zaglądamy do ich oferty w salonach sprzedaży.

Wydarzenia - Car of the Year 2021 - Siódemka finalistów

Podobnie jak przed rokiem, tak i w tym finał konkursu Car of the Year przeprowadzony będzie on-line. Wyniki poznamy 1 marca, a symboliczna transmisja przeprowadzona będzie z hali Palexpo w Genewie. Czyli miejsca, gdzie do tej pory odbywał się wiosenny salon samochodowy.

Kandydatów do tytułu CotY 2021 łączy jedno - wszystkie te modele dostępne są w wersjach z napędem elektrycznym. Wśród nich zmieniony na crossovera Citroen C4, klasyki motoryzacji Fiat 500 i Land Rover Defender, auta popularne Skoda Octavia i Toyota Yaris oraz zupełnie nowe na rynku modele Cupra Formentor i Volkswagen ID.3.

Wydarzenia - Car of the Year 2021 - Citroen C4

Najnowsza, trzecia generacja, Citroena C4 właśnie zadebiutowała na polskim rynku. Teraz to crossover o długości 4360 mm (rozstaw osi 2670 mm), pojemność bagażnika 380 litrów.

Auto oferowane jest w dwóch wersjach - z silnikami spalinowymi 1.2 PureTech (100, 130 i 150 KM) i 1.5 BlueHDi (110 i 150 KM) oraz jako elektryk (bateria 50 kWh, moc 136 KM, zasięg 350 km).

W obu dostępne są te same poziomy wyposażenia Live Pack, Feel, Feel Pack i Shine. W bazowej znajdziemy bogaty pakiet elementów podnoszących bezpieczeństwo. Wśród dopłat między innymi układ monitorowania martwego pola w lusterkach bocznych.

Ceny od 73 300 do 113 200 zł (jednostki spalinowe) i od 134 900 do 153 900 zł (EV).

Wydarzenia - Car of the Year 2021 - Cupra Formentor

Od trzech lat Cupra jest samodzielną marką, chociaż pod wieloma względami zależną od SEAT-a. Zaprezentowany pod koniec 2020 roku Formentor może być jednak zaprzeczeniem tego, bo nie ma bezpośredniego odpowiednika. To crossover o długości 4450 mm (rozstaw osi 2631 mm) i bagażnikiem o pojemności 420 litrów.

W pierwszej fazie sprzedaży dostępne są silniki spalinowe - 1.5 TSI 150 KM i 2.0 TSI 310 KM. W marcu 2021 dołączą hybrydy plug-in 1.4 TSI 204 KM (zasięg do 60 KM) i 1.4 TSI 245 KM (zasięg do 55 KM).

Model ten oferowany jest jako Formentor i Formentor VZ. Na liście dopłat znajdujemy między innymi prewencyjny system ochrony pasażerów Pre-Crash Assist czy pakiet wspomagania jazdy z aktywnym tempomatem i układ monitorowania martwego pola w lusterkach.

Ceny od 115 900 do 194 500 złotych (silniki spalinowe). Cennik hybryd nie został jeszcze przedstawiony.

Wydarzenia - Car of the Year 2021 - Fiat 500

Fiat 500 powrócił na rynek w 2007 roku. Formalnie do dziś jest to ta sama generacja. Druga, zaprezentowana w dopiero w 2020, jest przełomem dla tego modelu, bo napęd stanowi wyłącznie silnik elektryczny. Bateria ma 42 kWh generuje moc 87 kW i zapewnia zasięg do 320 km.

Maluch nadal pozostaje maluchem o długości poniżej 4 metrów (3632 mm i rozstaw osi 2322 mm). Bagażnik pomieści 185 litrów.

Nowa e-pięćsetka oferowana jest jako hatchback, cabrio i 3+1 (po lewej stronie jedne, a po prawej podwójne drzwi plus klapa bagażnika).

Wersje wyposażenia to 500 Icon, 500 Passion i 500 Action (tylko hatchback). W polskich salonach dostępna pierwsza edycja La Prima. To bogato wyposażona wersja, w której dopłaty obejmują jedynie autoalarm, podgrzewane fotele z przodu i szklany dach.

Elektryczny Fiat 500 La Prima kosztuje 154 900 zł (hatchback) i 167 900 zł (cabrio).

Wydarzenia - Car of the Year 2021 - Land Rover Defender

Land Rover zakończył produkcję Defendera w 2016 roku. Na ostatnim salonie samochodowym, jaki się odbył w Europie przed wybuchem epidemii koronawirusa, czyli Frankfurcie 2019 model ten powrócił w drugiej odsłonie.

Do wyboru dwie wersje nadwozia. Defender 90 ma - wliczając koło zapasowe na tylnej klapie - 4583 mm długości (rozstaw osi 2587), zaś Defender 110 - 5018 mm (3022 mm). Bazowa pojemność bagażnika to - odpowiednio 297 lub 743 l. Auto może być skonfigurowane dla 5, 6 lub 7 osób.

Pod maską tej terenówki zachowały się jeszcze duże silniki spalinowe: benzynowe 2.0 (300 KM) i 3.0 (400 KM) oraz wysokoprężny 2.0 (200, 250 i 300 KM). Defender 110 oferowany jest także jako hybryda plug-in z silnikiem benzynowym 2.0 (400 KM) z zasięgiem do 53 km.

Wersje wyposażenia składają się z kilku pozycji: standard, S, SE, HSE, X-Dynamic S, X-Dynamic SE, X-Dynamic HSE oraz First Edition i X. Na liście opcji między innymi pakiet Driver Assist z asystentem martwego pola w lusterkach, aktywnym tempomatem oraz czujnikiem ruchu poprzecznego przy cofaniu i ostrzeżeniu o ryzyku najechania na tył Land Rovera.

Nowy Defender kosztuje od 253 200 do 403 500 zł (wersje spalinowe) oraz od 352 300 do 476 800 zł (hybryda).

Wydarzenia - Car of the Year 2021 - Skoda Octavia

Czwarta generacja Skody Octavia pojawiła się na polskim rynku na początku 2020 roku. Tak jak poprzednio dostępna jest jako liftback i kombi oraz w uterenowionej wersji Scout i sportowej RS. Długość auta jest wspólna i wynosi 4689 mm (rozstaw osi 2680 mm), zaś bagażnik mieści 450 lub 490 l.

Aktualna gama silników benzynowych to 1.0 TSI (110 KM), 1.5 TSI (150 KM) i 2.0 TSI (245 KM). Do tego jeden wysokoprężny 2.0 TDI (115, 150 i 200 KM).

Ale najważniejszą nowością jest elektryfikacja. Ofertę tworzą dwie miękkie hybrydy 1.0 TSI e-Tec (110 KM) i 1.5 e-Tec (150 KM). A także plug-in z silnikiem 1.4 TSI (204 i 245 KM) z zasięgiem do 70 km.

Wersje wyposażenia nowej Octavii to Active, Ambition i Style oraz RS. Na liście dopłat między innymi asystent martwego pola w lusterkach z funkcją monitorowania ruchu poprzecznego przy cofaniu i boczne poduszki powietrzne z tyłu. W wersji Scout oferowana jest centralna poduszka powietrzna.

Przy tylu wersjach rozrzut cenowy jest duży. Modele z silnikami spalinowymi kosztują od 82 200 do 167 250 zł, zaś miękkie hybrydy od 96 700 do 115 800 zł, a plug-in od 138 900 do 163 350 zł.

Wydarzenia - Car of the Year 2021 - Toyota Yaris

W 2019 roku Toyota zaprezentowała IV generację miejskiego Yarisa. Bazową wersją jest 5-drzwiowy hatchback, który w porównaniu do poprzednika jest nieco krótszy (3940 mm, rozstaw osi 2560 mm), bagażnik 286 l. Uzupełnia go trzydrzwiowa wersja GR.

Pod maską tylko silniki benzynowe 1.0 VVT-i (72 KM) i 1.5 Dynamic Force (125 KM). Jest też miękka hybryda 1.5 (116 KM). Natomiast hot-hatch skrywa trzycylindrowy silnik 1.6 o mocy 261 KM, tu też znajdziemy napęd na cztery koła.

"Zwykły" Yaris dostępny jest w poziomach Active, Comfort, Selection Elegant, Selection Style oraz Premiere Edition. Standardem wyposażenia jest centralna poduszka powietrzna. Wśród opcji głównie elementy skomponowane w pakiety.

Ceny od 61 900 do 83 900 zł (silniki benzynowe), od 79 900 do 92 900 zł (mild hybrid) oraz od 143 900 zł (GR).

Wydarzenia - Car of the Year 2021 - Volkswagen ID.3

ID.3 to zupełnie nowy model Volkswagena stworzony z myślą o samochodach elektrycznych. Zadebiutował na salonie samochodowym we Frankfurcie w 2019. Niecały rok później trafił do sprzedaży na polskich rynku. Auto najłatwiej porównać do Golfa. Nowy elektryk ma 4356 mm długości (2771 mm rozstaw osi) i dysponuje bagażnikiem o pojemności 380 litrów.

Obecnie dostępny w trzech wariantach jednostek elektrycznych: 45 kWh (110 kW, zasięg do 351 km), 58 kWh (107 i 150 kW, zasięg do 425 km) i 77 kWh (150 kW, zasięg do 549 km).

W zależności od pojemności baterii zmieniają się poziomy wyposażenia. Odpowiednio to: Pure Performance, Pure Performance City i Pure Performance Style oraz Pro, Pro Life, Pro Business, Pro Family, Pro Performance Life, Pro Performance Business i Pro Performance Family oraz Pro. Na liście opcji niewiele pozycji, są tu między innymi dywaniki tekstylne. Wśród standardów centralna poduszka powietrzna.

Volkswagen ID.3 kosztuje od 136 890 do 184 890 złotych.