POLSKIE DROGI
Aktualności | S7
Szerzej na S7 z Gdańska w stronę Warszawy
16-07-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Tuż przed weekendem drogowcy udostępnili do ruchu docelowy przekrój S7 Napierki - Mława oraz Pawłowo - Dłużewo i dalej z jedną jezdnię do Płońska. Co dalej z tą ekspresówką w kierunku Warszawy?
Budowę 14-kilometrowego odcinka S7 Napierki - Mława rozpoczęto w marcu 2019 roku. Jej czterokilometrowy fragment o przekroju dwóch jezdni oddano pod koniec ubiegłego roku. Na pozostałym ruch poprowadzono jedną nitką lub równoległą drogą serwisową.
Od czwartku 14 lipca dostępna jest już druga jezdnia. Wciąż jednak trwają prace wykończeniowe, stąd obowiązuje ograniczenie prędkości do 80 km/h.
Drugi z nowych fragmentów S7 ma zaledwie dwa kilometry. To także kontynuacja oddanego w grudniu 2021 roku odcinka od węzła Strzegowo Północ do okolic miejscowości Pawłowo. Teraz układ dwóch jezdni po dwa pasy ruchu dociągnięto do węzła Dłużewo. Tu również trwają prace wykończeniowe, stąd 80 km/h.
Tuż za nowo otwartym węzłem następne zmiany. Ruch przełożono na lewą jezdnię S7 w kierunku Płońska (9 km). Z tego powodu obowiązuje ograniczenie do 60 km/h.
Koniec wszystkich prac powinien nastąpić jesienią tego roku. Tym samym zrealizowana zostanie budowa 71 kilometrów tej ekspresówki od granicy województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego do Płońska.
Blisko 35 kilometrów S7 Siedlin - Czosnów w realizacji
W kierunku Warszawy, za Płońskiem, trwa budowa kolejnych kilometrów S7. Inwestycję podzielono na trzy kontrakty:
Siedlin (bez węzła) - Załuski (bez węzła) - 12,9 km;
Załuski (z węzłem) - Modlin (bez węzła) - 12 km;
Modlin (z węzłem) - Czosnów (bez węzła) - 9,7 km.
Co dalej w kierunku Warszawy?
Od Czosnowa do Kiełpina (9,2 km) przygotowana została dokumentacja na rozbudowę obecnej DK7 do przekroju dwóch jezdni po trzy pasy ruchu. Po drodze węzły Czosnów, Palmiry i Sadowa oraz Miejsca Obsługi Podróżnych Łomna Las i Pieńków. GDDKiA oczekuje na przyznanie środków finansowych, które pozwolą na ogłoszenie przetargu na projekt i budowę.
Najwięcej problemów przysparzał fragment Kiełpin - Warszawa (12,9 km). Spory trwały o przebieg w sąsiedztwie Kampinowskiego Parku Narodowego, jak i przez samą stolicę. Ostatecznie wybrano wariant, który od Kiełpina poprowadzi po nowym śladzie do węzła Generała Maczka i trasy NS. Po drodze węzły Kolejowa, Wólka Węglowa i Janickiego oraz dwa tunele pod osiedlami Chomiczówka i Bemowo. Miejscami układ dwóch jezdni poszerzy się do czterech pasów.
Dla przebiegu S7 Kiełpin - Warszawa uzyskano już decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). GDDKiA również i tu czeka na zapewnienie środków finansowych.
Północ - południe, czyli droga ekspresowa S7
Docelowo S7 połączy Gdańsk z Rabką-Zdrojem w województwie małopolskim. Obecnie liczy ponad 500 kilometrów z 700 zaplanowanych. W budowie są także odcinki Warszawa Lotnisko - Grójec, Moczydło - Szczepanowice (dwa zadania), Widoma - Kraków i Lubień - Skomielna Biała.
W planach pozostaje jeszcze Kraków - Myślenice i Rabka Zabornia - Chyżne (granica ze Słowacją). Na tym ostatnim fragmencie nie zapadła jeszcze wiążąca decyzja co do kategorii drogi.