TESTY
Dogrywka | Dacia Jogger 7-osobowa LPG
Siedmioosobowe kombi Dacii z fabryczną instalacją LPG
06.06.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Dacia Jogger w wersji dla siedmiu osób brała już udział w naszych testach. Ponownie sprawdzamy ją na dystansie blisko tysiąca kilometrów, ale w wariancie z podwójnym układem zasilania silnika.
Dacia cieszy się dużą popularnością w Polsce. Po okresie styczeń - maj 2023 roku zajmuje 8. pozycję w zestawieniu wszystkich marek. Liderem w jej gamie niezmiennie pozostaje Duster (7. miejsce w TOP 50). Następne jest Sandero (19. miejsce) i najmłodszy w ofercie Jogger (44. miejsce).
Ostatni z wymienionych to kombi, czyli powrót do produkowanego w latach 2006-2020 nadwozia MCV. Nowy model zadebiutował jesienią 2021 roku na salonie samochodowym w Monachium, do sprzedaży wszedł na początku kolejnego. W marcu 2023 roku Dacia poinformowała o wyprodukowaniu - w rumuńskim Mioveni - stutysięcznego egzemplarza.
Jogger oferowany jest w wersji dla pięciu i dla siedmiu osób. Tą pierwszą sprawdzaliśmy już z podwójnym układem napędowym, czyli jednolitrowym silnikiem ECO-G zasilanym benzyną i LPG. Teraz mieliśmy okazję testować taką konfigurację w modelu z trzema rzędami siedzeń.
Znajdź różnicę, czyli wyróżniki LPG
Na zewnątrz nie widać żadnej różnicy (nie licząc nowego logo Dacii na osłonie chłodnicy i klapie bagażnika). O obecności podwójnego zasilania silnika dowiemy się dopiero po otwarciu klapki wlewu paliwa. Obok znajdziemy przyłącze do tankowania LPG.
Spostrzegawcze osoby mogą jeszcze zauważyć 50-litrowy zbiornik gazu umieszczony pod podłogą bagażnika. Co prawda testowana wersja wyposażenia SL Extreme+ (jako jedyna w ofercie) posiada w standardzie pełnowymiarowe koło zapasowe, ale siłą rzeczy instalacja LPG wyklucza jego obecność.
Na kierownicy znalazło się nowe logo Dacii. Do wyświetlacza (gdzie podział się kolorowy) na środku kokpitu dodano uchwyt do mocowania smartfona, tuż obok port USB typu A do jego ładowania. To wygodne i już znane rozwiązanie. Drugi port USB otrzymamy w opcjonalnym pakiecie Media Nav (6 głośników, nawigacja z mapą Europy Wschodniej z 6 bezpłatnymi aktualizacjami przez 3 lata).
Wewnątrz o wersji LPG informują nas dwie rzeczy. Przycisk po lewej stronie kolumny kierownicy służy do aktywowania lub wyłączenia zasilania silnika gazem. Wówczas na centralnym miejscu zestawu zegarów zmienia się panel z informacjami dotyczącymi zasięgu i zużycia. W praktyce 40-litrowy zbiornik LPG powinien na przejechanie około 500 kilometrów.
Testowana wersja SL Extreme+ wyróżnia się jeszcze funkcją podgrzewania przednich foteli oraz pakietem Komfort Premium. Zawiera on automatyczny hamulec postojowy, centralny podłokietnik ze schowkiem, czujniki parkowania z przodu oraz system monitorowania martwego pola w lusterkach bocznych.
Zbiornik LPG nie zabiera miejsca w bagażniku
Podobnie jak w wersji 5-osobowej, zbiornik LPG znalazł się pod samochodem. Mamy więc identyczną przestrzeń bagażnika jak w Joggerze z trzecim rzędem siedzeń z silnikiem benzynowym. Minimalna pojemność to 160 litrów. Liczona do dachu, bo przy pełnej konfiguracji nie ma miejsca na roletę. Podobnie jak na torbę zawierającą zestaw naprawczy kół (na 16-calowe felgi Mahalia założono opony Continental EcoContact6 205/60), trójkąt ostrzegawczy i gaśnicę. Przyszyto do niej rzepy, które pozwalają na przytwierdzenie do wykładziny bagażnika.
Każdy z dwóch foteli można niezależnie złożyć (i wyjąć), co podnosi praktyczność auta, na przykład podczas przewożenia wózka dziecięcego. Aby zająć miejsce z tyłu należy pochylić do przodu skrajne miejsca środkowego rzędu. Ostatnie boczne szyby można nieznacznie uchylić.
Możliwości transportowe Dacii Jogger (poza bazową wersją Essential) łatwo powiększymy dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu relingów dachowych. Część ich konstrukcji możemy odbezpieczyć i przestawić o 90 stopni, tworząc w ten sposób belki poprzeczne do montażu bagażnika lub boksu dachowego.
Blisko tysiąc kilometrów z zasilaniem benzyna lub LPG
Dacia chwali się sprzedażą, od 2009 roku, ponad 600 tys. samochodów z fabryczną instalacją LPG. W Polsce połowa wybieranych modeli ma taką konfigurację. Na pierwszym miejscu jest Jogger (77 proc. ogółu), dalej Duster (43 proc.) i Sandero w odmianie Stepway (58 proc.).
Dwupaliwowy układ napędowy opiera się na trzycylindrowym silniku TCe o pojemności jednego litra. Do wyboru benzyny lub LPG służy, wspomniany już, przycisk po lewej stronie kolumny kierowcy. Zmiana w trakcie jazdy jest niezauważalna.
Na początek ważna uwaga, w całym teście korzystaliśmy z wyboru trybu jazdy Eco. Naszym zdaniem nie ogranicza on drastycznie osiągów auta.
Pierwszego dnia testu sporo jeździliśmy po zakorkowanej Warszawie. Tu za każdym razem wybieraliśmy układ LPG. Według komputera pokładowego średnie spalanie wyniosło 8 l/100 km.
Kolejne dni to trasa z dwójką pasażerów i niewielkim bagażem mieszanymi odcinkami. Najpierw ponad sto kilometrów ekspresówką, kolejne dwieście drogami krajowymi i wojewódzkimi. W tej części testu używaliśmy wyłącznie zasilania silnika benzyną. I osiągnęliśmy niższe - od podawanego przez Dacię - spalanie rzędu 5,4 l/100 km. W trybie Eco nie było obaw przy podejmowaniu decyzji o wyprzedzaniu.
Jazda autostradą wiązała się z wyborem zasilania LPG. Silnik zyskał moc 100 koni mechanicznych i nie miał problemu z dynamiczniejszym startem. Jak też z osiągnięciem maksymalnej prędkości 140 km/h. Miarowa jazda na szóstym biegu pozwoliła zredukować zużycie gazu do poziomu 7,3 l/100 km.
Następne 300 kilometrów drogą ekspresową pokonaliśmy mieszanym cyklem zasialania silnika. Dalej znów autostrada, tym razem z ustawieniem na benzynę, co dało średnią 6,1 l/100 km. Końcówka naszego dystansu to droga ekspresowa i jazda ponowna jazda po Warszawie. Ostatecznie - po przejechaniu 941 kilometrów - zbiornik paliwa osiągnął rezerwę, zaś gazu pokazywał zasięg 290 kilometrów. Zapewne można uzyskać jeszcze lepszy wynik.
7-osobowa Dacia Jogger z silnikiem TCe 110 KM czy ECO-G 100 KM?
Obecnie Dacia - jak i niektóre marki - nie publikuje na swojej stronie internetowej cennika. Po części ma to związek z wciąż ograniczoną dostępnością samochodów, po części z inflacją i zmiennymi kosztami produkcji. Niemniej, po porównaniu cen Dacii Jogger w konfiguratorze on-line względem posiadanego przez nas cennika ze stycznia 2023 roku widać podwyżkę o 250 złotych.
Testowany egzemplarz 7-osobowego kombi w topowej wersji SL Extreme+ z jednostką ECO-G aktualnie wyceniono na 101 450 złotych. Ta sama konfiguracja z silnikiem benzynowym 110 KM kosztuje 103 950 złotych. Różnica więc wynosi 2500 złotych.
Patrząc na obecne średnie ceny paliw i zużycie osiągnięte w naszym teście, to przejechanie stu kilometrów na benzynie kosztuje 36,40 zł, zaś na gazie 22 zł. Wybór wersji jest więc oczywisty. W bonusie - nie tracimy nic z pojemności bagażnika. Minusem może okazać się moc silnika. W Dacii Jogger TCe mamy do dyspozycji 110 KM, w ECO-G przy zasilaniu LPG mamy 100 KM, zaś przy benzynie 90 KM.
Testowana wersja Dacii Jogger 7-osobowa LPG:
trzycylindrowy silnik benzynowy/LPG 1.0 ECO-G 90/100 KM (67/74 kW), 6-biegowa skrzynia manualna, prędkość maksymalna 172/175 km/h, przyspieszenie do 100 km/h w czasie 13/13,2 sekundy, średnie zużycie paliwa 6,1 l/100 km, średnie zużycie gazu 7,8 l/100 km, wyposażenie SL Extreme+, cena podstawowa 101 450 złotych, lakier niemetalizowany Khaki Lichen (bez dopłaty).
Dane z komputera pokładowego:
przejechany dystans: 941 km, średnia prędkość: 65 km/h, średnie zużycie paliwa: 5,6 l/100 km, średnie zużycie gazu 7,6 l/100 km.
Podstawowe dane techniczne:
długość 4547 mm, rozstaw osi 2897 mm, szerokość 1784 mm (bez lusterek), wysokość 1691 mm, prześwit 200 mm, pojemność bagażnika 160/1807 litrów, promień skrętu 11,7 m, pojemność zbiornika paliwa 50 litrów, pojemność zbiornika gazu 50 litrów (użytkowa 40 l), masa własna 1291 kg, ładowność 598 kg.
Testy zderzeniowe Euro NCAP (2021):
bezpieczeństwo dorosłych 26,6 punkty (70 proc. maksymalnej oceny),
bezpieczeństwo dzieci 34,1 pkt. (69 proc.),
ochrona pieszych 22,2 pkt. (41 proc.),
systemy podnoszące bezpieczeństwo 6,4 pkt. (39 proc.).