WYDANIE NA WEEKEND

Aktualności, nowości, ciekawostki

Przegląd mijającego tygodnia - wydanie 36/2021

04-09-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: GITD, Dacia, M. Kmieciński/PAP, GDDKiA

W ciągu tygodnia otrzymujemy kilkadziesiąt informacji, których nie wykorzystujemy w bieżących publikacjach. Nic straconego, co weekend zrobimy przegląd najciekawszych i nie zawsze związanych z tematyką bezpieczeństwa na drodze.



Już na początku roku szkolnego zatrzymano niesprawne autobusy

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - Kontrole autobusów dowożących dzieci do szkół

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Z początkiem września Inspekcja Transportu Drogowego rozpoczęła kontrole autobusów szkolnych. Już pierwszego dnia na sześć pojazdów sprawdzonych w województwie podlaskim zatrzymano trzy dowody rejestracyjne. W jednym z nich wyciekał olej spod silnika, co kierowca tuszował podwieszeniem plastikowej butelki.

Natomiast 2 września skontrolowano 29 autobusów w województwie dolnośląskim. Zatrzymano cztery dowody rejestracyjne, z czego dwa pojazdy zostały unieruchomione. Jeden z nich dwa dni wcześniej przeszedł z wynikiem pozytywnym badania techniczne. Z tego powodu ITD zawiadomiło organ nadzorujący stacje diagnostyczne o podejrzeniu nienależycie przeprowadzonej kontroli.

Jak podaje ITD we wrześniu 2020 roku inspektorzy skontrolowali 1346 autobusów szkolnych. Zatrzymano 78 dowodów rejestracyjnych (6 proc.), a 33 przypadkach zakazano dalszej jazdy (2 proc.).

Kontrole autobusów dowożących dzieci do placówek oświatowych będą odbywały się przez cały rok szkolny. Sprawdzany będzie stan techniczny autobusów, uprawnienia przewoźników, jak i kierowców. Dodatkowo także ich trzeźwość.

ITD przypomina, że oprócz prowadzonych przez siebie rutynowych kontroli, podejmowane są także te na wniosek rodziców, nauczycieli czy dyrekcji szkół. W ich sprawie należy kontaktować się z właściwym miejscowo Wojewódzkim Inspektoratem Transportu Drogowego.


Jogger - nowa Dacia dla 7 osób

PREMIERA TYGODNIA | W 2004 roku pierwszym modelem Dacii pod skrzydłami Renault był Logan. Dwa lata po premierze sedana do gamy dołączyło kombi MCV z homologacją dla siedmiu osób. Jego produkcję zakończono w 2013 roku, już po wprowadzeniu na rynek 7-miejscowego minivana Lodgy. I on przechodzi właśnie do historii, ustępując miejscami zupełnie nowej Dacii Jogger.

Auto zbudowano na, wspólnej z nowym Loganem i Sandero, płycie podłogowej CMF-B. Nieco ją zmodyfikowano pod rozmiar, jak określa sam producent, rodzinnego SUV-a. Jogger ma 4547 mm długości (rozstaw osi 2897 mm), 1784 mm szerokości i 1632 mm wysokości (z relingami). Prześwit wynosi 200 mm, zaś pojemność bagażnika uzależniona jest od liczby miejsc. W wersji 5-osobowej liczy 708, a w 7-osobowej 160 litrów. W obu przypadkach maksymalna to 1819 litrów.

Na liście wyposażenia Dacii Jogger znalazł się między innymi autonomiczny system hamowania awaryjnego przed przeszkodą (w zakresie 7-170 km/h), asystent monitorowania martwego pola, układ wspomagania ruszania pod górę, ogranicznik i regulator prędkości, światła z diodami LED oraz modułowe relingi dachowe.

Rynkowy debiut zaakcentuje limitowana wersja Extreme z klimatyzacją automatyczną, kartą Keyless Entry oraz kamerą cofania. W gamie lakierów między innymi Czarna Perła, Szary Comete, Szary Moonstone, Biel Alpejska i Brązowy Terracotta.

Na początek w ofercie znajdą się dwie jednostki napędowe - 3-cylindrowy silnik benzynowy 1.0 TCe 110 KM i jego odmiana z zasilaniem LPG o mocy 100 KM. Oba z system start/stop i 6-biegową skrzynią mechaniczną.

W 2023 roku dołączy - pierwsza w historii Dacii - miękka hybryda. Bazą będzie silnik benzynowy 1.6, zaś elektryczny zasili bateria o pojemności 1,2 kWh. W tym przypadku znajdzie się automatyczna przekładnia MMT.

Zamówienia na Dacię Jogger przyjmowane będą od listopada, wówczas poznamy szczegółową specyfikację i ceny w Polsce. Rozpoczęcie sprzedaży zaplanowano na początek 2022 roku.


Konkurs na bajkę lub opowiadanie o bezpieczeństwie na drodze rozstrzygnięty

Porozmawiajmy o bezpieczeństwie - laureaci konkursu GITD dla dzieci

POROZMAWIAJMY O BEZPIECZEŃSTWIE | Na początku maja Inspekcja Transportu Drogowego ogłosiła konkurs na najciekawsze opowiadanie lub bajkę poruszające zasady bezpieczeństwa na drodze. W odpowiedzi wpłynęło 1124 zgłoszeń od dzieci w trzech kategoriach wiekowych. Wybór - jak podkreślają przedstawiciele jury - nie był łatwy. Wszystkie prace trzymały wysoki poziom merytoryczny i edukacyjny oraz spełniały warunki regulaminu.

Laureaci konkursu w kategorii wiekowej 10-11 lat:

I miejsce - Edyta Czernek ze Szkoły Podstawowej w Rybarzowicach,

II miejsce - Natalia Roróg ze Szkoły Podstawowej im. Józefa Chełmońskiego w Łyszkowicach i Karol Grycel ze Szkoły Podstawowej nr 50 w Białymstoku.

Laureaci konkursu w kategorii wiekowej 12-13 lat:

I miejsce - Anna Szymańska ze Szkoły Podstawowej nr 83 we Wrocławiu,

II miejsce - Lena Kurczewska ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Olszynie,

III miejsce - Karina Nawara ze Szkoły Podstawowej im. Wojciecha Rypla w Rabie Niżnej i Jan Gryzło ze Sportowej Szkoły Podstawowej nr 17 w Sosnowcu.

Laureaci konkursu w kategorii wiekowej 14-15 lat:

I miejsce - Julia Szeląg ze Szkoły Podstawowej nr 8 w Toruniu,

II miejsce - Emilia Kuźmiczuk ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych w Lublinie,

III miejsce - Amelia Kołacz z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Gniewoszowie.

"Skupiłam się najbardziej na przejściach dla pieszych, ponieważ bardzo często słyszy się o wypadkach na przejściach. Kierowcy niestety nie zawsze są skupieni, nie zwracają na to uwagi i przez to jest wiele wypadków"

- Lena Kurczewska ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Olszynie.

"W mojej pracy najważniejsze było bezpieczeństwo, zasady brd, ale również to jak inne dzieci przyjmą moją pracę, jak ją ocenią. Bardzo chciałem, żeby moja pracę czytano z przyjemnością. Najważniejsza sprawa, aby rowerzyści mieli kaski, aby zwracać uwagę na to, aby dzieci w trakcie jazdy samochodem zapinały"

- Jan Gryzło ze Sportowej Szkoły Podstawowej nr 17 w Sosnowcu.

"W mojej pracy najważniejsze było bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, aby piesi i rowerzyści mieli odblaski, aby pamiętać o zadach bezpieczeństwa, które obowiązują na drodze i aby wszyscy się do nich stosowali"

- Natalia Roróg ze Szkoły Podstawowej im. Józefa Chełmońskiego w Łyszkowicach.


Wizja rozwoju polskiego koncernu multienergetycznego

Z rynku - Orlen zapowiada rozwój farm wiatrowych i technologii wodorowej

Z RYNKU | W ostatnim tygodniu sierpnia w Gdyni miała miejsce IV edycja Forum Wizja Rozwoju. Uczestniczący w nich przedstawiciele PKN Orlen zapowiedzieli, że do 14 listopada dostarczą Komisji Europejskiej wymagane dokumenty dotyczące fuzji płockiego koncernu z Lotosem i PGNiG. Ich analiza powinna zająć około czterech miesięcy, na kolejne trzy obliczono finalizację wszystkich procedur. Roczne przychody powstałego w ten sposób koncernu multienergetycznego wyceniane są na około 200 mld złotych.

Jednocześnie padła deklaracja o osiągnięciu neutralności emisyjnej do 2050 roku. W realizacji tego celu mają pomóc farmy wiatrowe, zarówno lądowe, jak i morskie na Bałtyku.

Przedstawiciele Orlenu zapowiadają też inwestycje w technologię wodorową. W tym kierunku prowadzone są już prace w ramach projektu Hydrogen Eagle, który obejmuje aktywa koncernu także w Czechach i na Słowacji. Planowa budowa stacji tankowania obejmie 100 punktów, nieco ponad połowa na terenie Polski. Jeden z hubów powstaje w biorafinerii w Trzebini, natomiast we Włocławku realizowany jest projekt doczyszczania wodoru w procesie elektrolizy. Ma tu powstać instalacja do załadunku cystern dostarczających wodór na stacje tankowania.

Orlen poinformował też o otwarciu pod własnym szyldem szóstej stacji paliw we Flensburgu w Niemczech. To efekt rebrandingu jakie przechodzi sieć 586 stacji działających do tej pory pod marką Star. Podobny proces prowadzony jest lub będzie w Czechach (421) i na Słowacji (15), gdzie sukcesywnie będzie zastępowana marka Benzin.


Przygotowania do nowych odcinków S6, S8 i S10

Polskie drogi - wydanie zezwolenia na realizację S6 Koszalin - Słupsk

POLSKIE DROGI | Coraz bliżej rozpoczęcia budowy drogi ekspresowej S6 Koszalin - Słupsk. Wydano już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji dla obu odcinków. Dokument ten umożliwia ogłoszenie przetargu na firmy, które będą jednocześnie projektantem i wykonawcą. Rozpoczęcie prac przewidziano na II połowę 2022.

Pomiędzy Sianowem a Sławnem (22,8 km) zaplanowano cztery węzły Kawno, Malechowo, Karwice i Bobrowice, dwa Miejsca Obsługi Podróżnych oraz Obwód Utrzymania Drogi. Na drugim Sławno - Słupsk (23,4 km) także powstaną cztery węzły Sławno, Warszkowo, Wrześnica i Sycewice. Oba fragmenty, o przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu, mają być gotowe do 2025 roku.

Polskie drogi - wydanie decyzji środowiskowej o przebiegu S8 Łagiewniki - Wrocław

W mijającym tygodniu GDDKiA otrzymała także decyzję środowiskową dla S8 Łagiewniki - Wrocław (Magnice). Zatwierdzono w nim przebieg drogi na zachód od DK8 poprzez gminy Łagiewniki, Jordanów Śląski, Sobótka, Kąty Wrocławskie i Kobierzyce. Odcinek ten, o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu z rezerwą na trzeci, będzie miał 32,6 km długości.

Zaplanowano na nim pięć węzłów: Łagiewniki, Trzebnik, Jordanów Śląski, Owsianka i Chrzanów (połączenie z Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8) oraz parę Miejsc Obsługi Podróżnych Królikowice.

Obecnie trwa proces wydania decyzji dla odcinków Łagiewniki - Ząbkowice Śląskie oraz Ząbkowice Śląskie - Bardo. Z kolei na fragmencie Bardo - Kłodzko prowadzona jest analiza połączenia ekspresówki z obwodnicą Złotego Stoku (DK46). S8 Wrocław - Kłodzko (80 km) będzie gotowy do 2027 roku.

Polskie drogi - zakończenie przetargu S10 Solec - Toruń Zachód

W przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka S10 Solec - Toruń Zachód (21,2 km) wpłynęło 8 ofert. Najniższą propozycję złożyło konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud (426 mln zł). Wszystkie pozostałe mieszczą się w zaplanowanym przez GDDKiA budżecie (705 mln zł).

Drogę S10 pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem podzielono na cztery fragmenty. Obecnie trwa weryfikacja złożonych ofert w przetargu Bydgoszcz Południe - Emilianowo (z rozbudową DK25). Wkrótce zakończoną się przetargi dla Emilianowo - Solec i Toruń Zachód - Toruń Południe. Otwarcie drogi zaplanowano na 2026.