TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Citroen e-C4 III
Dziecko w Citroenie e-C4 - foteliki i wózki
10-05-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Przy wyborze fotelika dziecięcego do nowego Citroena C4 należy zwrócić uwagę na jego dopasowanie do wyprofilowania kanapy i miejsca przykręcenia zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa. Przy górnym ustawieniu podłogi bagażnika nie skorzystamy z uchwytów do mocowania linek zabezpieczających transportowane przedmioty.
Foteliki dziecięce użyte w teście Citroena e-C4 III:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model Trifix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja działania przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W nowych Citroenie e-C4 zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Podczas tej czynności z użyciem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Przednie fotele to autorska konstrukcja Citroena - Advanced Comfort. Wyróżniają się szerokim siedziskami - według naszych pomiarów ma 52 cm długości i 50 cm szerokości. W ustawieniu fotelika dziecięcego nie przeszkadzają boczne wyprofilowania.
Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. A także obniżenia (poza bazową wersją Live Pack standardem jest regulacja wysokości fotela pasażera) i postawienia oparcia w pionie.
W takim ustawieniu dla osoby dorosłej siedzącej na kanapie pozostaje aż 15 cm wolnej przestrzeni na wysokości kolan.
W nowym Citroenie e-C4 pary mocowań Isofix (i-Size) znalazły się tylko na skrajnych miejscach kanapy. Schowano je wypukłym fragmencie oparcia, w nacięciach tapicerki. Pomimo to nie było problemów z wsunięciem szyn bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Bez uwag także przy rozstawianiu nogi stabilizującej.
W miarę szeroko otwierane drzwi z tyłu i wysokie nadwozie auta ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie Isofix można ustawić fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Dla odmiany ten model pozostaje w samochodzie. Tu także szeroko otwierane drzwi i wysokie nadwozie ułatwiają wykonanie wszystkich czynności związanych z wkładaniem i wyjmowaniem dziecka.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to osoba dorosła siedząca z przodu nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Na tej samej bazie Isofix fotelik 2WayPearl można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłużej używanie pozycji odwrotnej).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji. Wcześniej wysunęliśmy zagłówek kanapy (jedno ustawienie na wysokość 79 cm).
Kanapa Citroena e-C4 oraz wszystkie używane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają standard kompatybilności i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znalazł się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych typu Isofix. Klamrę z pasem mocującym najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej (w standardzie dzielone i składane oparcia w proporcji 60:40).
Uchwyty Isofix schowano w nacięciach tapicerki kanapy, zabrakło na nich plastikowych prowadnic. Pomimo to bez trudu zamontowaliśmy grubsze szyny fotelika dziecięcego Britax-Romer TriFix.
Wcześniej wysunęliśmy do góry zagłówek kanapy. Konstrukcja fotelika dobrze przylegała do jej siedziska i oparcia. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Przed montażem fotelika dla najstarszego dziecka Recaro Monza Nova 2 Seatfix został zdemontowany zagłówek kanapy. Zapewnia to optymalne oparcie jego konstrukcji.
Podstawa fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zakrywała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko. Niemniej był bardzo blisko, co może utrudnić jej zapięcie. Uznajemy to za ważny punkt do sprawdzenia przy wyborze modelu fotelika do nowego Citroena C4.
Bez przeszkód wysunęliśmy zagłówek fotelika. Zmierzona wysokość od siedziska kanapy do podsufitki samochodu wynosi 91 cm.
Od 2014 roku polskie przepisy pozwalają na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) bez fotelika w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciego. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że praktycznie we wszystkich testowanych przez nas samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być zapięte samochodowym pasem bezpieczeństwa).
Po zamontowaniu naszych dwóch największych fotelików Isofix pomiędzy nimi (poziom siedziska kanapy) pozostało 28 cm. Szerokość kanapy trzeciej generacji Citroena C4 wynosi 120 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Citroena e-C4 III:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Standardem w nowym C4 z napędem elektrycznym jest dwupoziomowa podłoga bagażnika. W naszym teście z wózkami dziecięcymi ustawiliśmy ją na dolnym położeniu. Poza uzyskaniem większej przestrzeni (wg. specyfikacji 380 litrów) ma to jeszcze jedno znaczenie. Tylko w takiej konfiguracji możemy skorzystać z uchwytów do mocowania siatki lub linek zabezpieczających transportowane przedmioty.
Nasz dwuczęściowy wózek X-lander, bez konieczności zdejmowania kół z podwozia, zmieściliśmy jedynie na szerokość bagażnika.
Zmierzona podłoga bagażnika ma 79 cm długości i 100 cm szerokości pomiędzy nadkolami. Przy górnym położeniu jest równa z progiem załadunkowym, po obniżeniu uzyskujemy 10 cm głębokości.
Naszą złożoną spacerówkę Quinny Zapp Xtra 2 mogliśmy spakować zarówno wzdłuż, jak i wszerz bagażnika.
Nadkola i plecy oparć kanapy pokryto tkaniną, zaś klapę bagażnika plastikowym panelem co naraża go na porysowanie przewożonymi przedmiotami.
Pomiędzy ruchomą półką bagażnika, a górnym poziomem podłogi jest aż 40 cm wysokości, po obniżeniu zwiększa się do 50 cm. W tej pozycji zmieściliśmy oba wózki dziecięce.
Zmierzona wysokość do górnej krawędzi zderzaka wynosi 65 cm, do progu załadunkowego 71 cm. Klapa bagażnika otwiera się na wysokość 194 cm. Uchwyt do jej zamykania (tylko manualnie) jest na 185 cm.