TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Cupra Leon e-Hybrid hatchback
Dziecko w Cupra Leon - foteliki i wózki
10-11-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Cupra Leon posiada w standardzie trzy pary mocowań Isofix, ale zintegrowany zagłówek sportowego fotela pasażera wykluczył z naszych prób montaż fotelika dla największego dziecka. Hatchback w wersji hybrydy plug-in ma znacznie zmniejszoną objętość bagażnika.
Foteliki dziecięce użyte w teście Cupry Leona e-Hybrid hatchback:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja czołowej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
Cupra Leon posiada tu w standardzie parę mocowań Isofix (i-Size), zalecamy więc skorzystanie z tego rozwiązania.
Podczas montażu i rozstawiania nogi stabilizującej (dla lepszego oparcia warto zdjąć z podłogi dywanik) bazy Maxi-Cosi 2WayFix nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Jej konstrukcja optymalnie mieści się w wyprofilowaniach sportowego fotela Cupry.
Bez uwag także w próbach z wkładaniem i wyjmowaniem fotelika/nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus z samochodu.
Na tej samej bazie Isofix można też zamontować fotelik dla nieco starszego dziecka Maxi-Cosi 2WayPearl. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie, co wymaga lepszego dostępu podczas wkładania i wyjmowania dziecka. Zapewnia to oczywiście szeroko otwierana pierwsza para drzwi.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji dla osoby siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 13 cm wolnej przestrzeni na wysokości kolan.
Należy też ustawić oparcie w pionie i maksymalnie obniżyć fotel pasażera. Regulacja wysokości jest standardem wyposażenia każdej Cupry Leon.
Fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można także obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak jak najdłuższe stosowanie pozycji odwrotnej).
Pomimo sportowego/kubełkowego fotela pasażera bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika dziecięcego w pełnym zakresie regulacji.
Fotel pasażera testowanej Cupry Leona hatchback ma zintegrowany zagłówek. W tym przypadku przełożyliśmy pas top-tether przez niewielki otwór w oparciu.
Zapięcie klamry mocującej, od strony kanapy, jest bardzo proste i wygodne.
Konstrukcja fotelika Britax-Romer TriFix optymalnie pasowała w wyprofilowania sportowego fotela pasażera. Mogliśmy też zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Na skrajnych miejscach kanapy Cupry Leona rozmieszczono pary mocowań Isofix. Schowano je w wąskich nacięciach skórzanej tapicerki. Zmieściły się w nich bez problemu cienkie szyny bazy Maxi-Cosi 2WayFix.
Jej podstawa nie przylegała całą powierzchnią do siedziska kanapy. Pomiędzy nimi powstał około 3 cm pusty klin. Bez problemu rozstawiliśmy nogę stabilizującą bazy (wcześniej zdjęliśmy z podłogi dywanik).
Nieco więcej wysiłku wymaga włożenie i wyjęcie dziecka z zamontowanego na kanapie fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Ponieważ model ten pozostaje na stałe w środku trzeba uważać na główkę, a z uwagi na niskie zawieszenie Cupry mocno pochylić się przy tych czynnościach.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to siedząca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Przy próbie montażu na kanapie fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl przodem do kierunku jazdy (także zalecamy możliwie najdłuższe korzystanie z pozycji odwrotnej) nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi oraz fotel pasażera z przodu i kanapa Cupry Leona spełniają standard i-Size.
Mocowaniom Isofix na skrajnych miejscach kanapy odpowiadają punkty top-tether umieszczone w plecach oparć.
Klamrę pasa najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej, pomaga w tym dzielone i składane oparcia (40:60).
Przed montażem fotelika Britax-Romer TriFix nałożyliśmy na nacięcia w skórzanej kanapie plastikowe nakładki. Ułatwiają one wsunięcie szyn Isofix i jednocześnie chronią tapicerkę przed uszkodzeniem metalowymi elementami.
Szyny fotelika TriFix mają zmienny kąt położenia, przez co jego podstawa lepiej przylegała do siedziska kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix zdemontowaliśmy zagłówek z kanapy. Zapewnia to lepsze przyleganie konstrukcji do oparcia. Także w tym przypadku ruchome szyny Isofix zniwelowały pusty klin pomiędzy jego podstawą a siedziskiem kanapy.
Konstrukcja fotelika nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko.
Bez problemu mogliśmy wysunąć zagłówek fotelika Recaro na maksymalną pozycję. Zmierzona przez nas wysokość od kanapy do podsufitki auta wyniosła 94 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Cupry Leona hatchback naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix) pozostało pomiędzy nimi aż 30 cm wolnej przestrzeni. Niemniej stanowczo odradzamy wykorzystanie jej do przewozu trzeciego dziecka.
Środkowy pas bezpieczeństwa umieszczony jest w oparciu kanapy. Zmierzona przez nas szerokość siedziska wyniosła 128 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Cupry Leona e-Hybrid hatchback:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Objętość bagażnika Cupry Leona w nadwoziu hatchback mierzy 380 litrów. W wersji hybrydy plug-in, z uwagi na zamontowane baterie, obniżono ją do 270 litrów.
Podłoga ma 76 cm długości i 102 cm szerokości, zaś wysokość do ruchomej półki wynosi 43 cm. Na tej przestrzeni bez problemu zmieściło się kompletne z kołami podwozie i gondola wózka dziecięcego X-lander.
Nasz testowy wózek/spacerówka Quinny Zapp Xtra 2 zmieścił się tylko na szerokość bagażnika. Cztery fabryczne haczyki umożliwiają założenie siatki lub linek zabezpieczających przed przesuwaniem transportowane przedmioty.
Nadkola i plecy oparć kanapy pokryto wykładziną. Na wewnętrznej stronie klapy bagażnika znalazł się plastikowy panel, który narażony jest na porysowanie, np. przewożonym wózkiem dziecięcym.
Pod półką bagażnika zmieściły się oba wózki dziecięce - wcześniej zdjęliśmy z nich kółka.
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi bagażnika wyniosła 76 cm, do progu ładunkowego 81 cm, a do rączki do manualnego zamykania klapy 188 cm. Ona sama unosi się na 202 cm.