TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Cupra Leon e-Hybrid hatchback

Dziecko w Cupra Leon - foteliki i wózki

10-11-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Cupra Leon posiada w standardzie trzy pary mocowań Isofix, ale zintegrowany zagłówek sportowego fotela pasażera wykluczył z naszych prób montaż fotelika dla największego dziecka. Hatchback w wersji hybrydy plug-in ma znacznie zmniejszoną objętość bagażnika.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether

Foteliki dziecięce użyte w teście Cupry Leona e-Hybrid hatchback:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - próba z montażem na miejscu pasażera bazy Maxi-Cosi 2WayFix z fotelikiem Pebble Plus, tyłem do kierunku jazdy, Isofix, i-Size

Dezaktywacja czołowej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.

Cupra Leon posiada tu w standardzie parę mocowań Isofix (i-Size), zalecamy więc skorzystanie z tego rozwiązania.

Podczas montażu i rozstawiania nogi stabilizującej (dla lepszego oparcia warto zdjąć z podłogi dywanik) bazy Maxi-Cosi 2WayFix nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Jej konstrukcja optymalnie mieści się w wyprofilowaniach sportowego fotela Cupry.

Bez uwag także w próbach z wkładaniem i wyjmowaniem fotelika/nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus z samochodu.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - próba z montażem na miejscu pasażera bazy Maxi-Cosi 2WayFix z fotelikiem 2WayPearl, tyłem do kierunku jazdy, Isofix, i-Size

Na tej samej bazie Isofix można też zamontować fotelik dla nieco starszego dziecka Maxi-Cosi 2WayPearl. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie, co wymaga lepszego dostępu podczas wkładania i wyjmowania dziecka. Zapewnia to oczywiście szeroko otwierana pierwsza para drzwi.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - miejsce na nogi osoby podróżującej na kanapie

Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji dla osoby siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 13 cm wolnej przestrzeni na wysokości kolan.

Należy też ustawić oparcie w pionie i maksymalnie obniżyć fotel pasażera. Regulacja wysokości jest standardem wyposażenia każdej Cupry Leon.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - próba z montażem na miejscu pasażera bazy Maxi-Cosi 2WayFix z fotelikiem 2WayPearl, przodem do kierunku jazdy, Isofix, i-Size

Fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można także obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak jak najdłuższe stosowanie pozycji odwrotnej).

Pomimo sportowego/kubełkowego fotela pasażera bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika dziecięcego w pełnym zakresie regulacji.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - próba z zapięciem pasa top-tether fotelika Britax-Romer TriFix, miejsce pasażera, przodem do kierunku jazdy

Fotel pasażera testowanej Cupry Leona hatchback ma zintegrowany zagłówek. W tym przypadku przełożyliśmy pas top-tether przez niewielki otwór w oparciu.

Zapięcie klamry mocującej, od strony kanapy, jest bardzo proste i wygodne.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - próba z montażem fotelika Britax-Romer TriFix, miejsce pasażera, przodem do kierunku jazdy

Konstrukcja fotelika Britax-Romer TriFix optymalnie pasowała w wyprofilowania sportowego fotela pasażera. Mogliśmy też zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - próba z montażem na kanapie bazy Maxi-Cosi 2WayFix z fotelikiem Maxi-Cosi Pebble Plus, tyłem do kierunku jazdy

Na skrajnych miejscach kanapy Cupry Leona rozmieszczono pary mocowań Isofix. Schowano je w wąskich nacięciach skórzanej tapicerki. Zmieściły się w nich bez problemu cienkie szyny bazy Maxi-Cosi 2WayFix.

Jej podstawa nie przylegała całą powierzchnią do siedziska kanapy. Pomiędzy nimi powstał około 3 cm pusty klin. Bez problemu rozstawiliśmy nogę stabilizującą bazy (wcześniej zdjęliśmy z podłogi dywanik).

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - próba z montażem na kanapie bazy Maxi-Cosi 2WayFix z fotelikiem Maxi-Cosi 2WayPearl, tyłem do kierunku jazdy

Nieco więcej wysiłku wymaga włożenie i wyjęcie dziecka z zamontowanego na kanapie fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy. Ponieważ model ten pozostaje na stałe w środku trzeba uważać na główkę, a z uwagi na niskie zawieszenie Cupry mocno pochylić się przy tych czynnościach.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - miejsce z przodu na nogi pasażera

Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to siedząca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - próba z montażem na kanapie bazy Maxi-Cosi 2WayFix z fotelikiem Maxi-Cosi 2WayPearl, przodem do kierunku jazdy

Przy próbie montażu na kanapie fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl przodem do kierunku jazdy (także zalecamy możliwie najdłuższe korzystanie z pozycji odwrotnej) nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Wszystkie wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi oraz fotel pasażera z przodu i kanapa Cupry Leona spełniają standard i-Size.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - próba z zapięciem pasa top-tether fotelika Britax-Romer TriFix, skrajne miejsce kanapy, przodem do kierunku jazdy

Mocowaniom Isofix na skrajnych miejscach kanapy odpowiadają punkty top-tether umieszczone w plecach oparć.

Klamrę pasa najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej, pomaga w tym dzielone i składane oparcia (40:60).

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - próba z montażem fotelika Britax-Romer TriFix, skrajne miejsce kanapy, przodem do kierunku jazdy

Przed montażem fotelika Britax-Romer TriFix nałożyliśmy na nacięcia w skórzanej kanapie plastikowe nakładki. Ułatwiają one wsunięcie szyn Isofix i jednocześnie chronią tapicerkę przed uszkodzeniem metalowymi elementami.

Szyny fotelika TriFix mają zmienny kąt położenia, przez co jego podstawa lepiej przylegała do siedziska kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - próba z montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix, skrajne miejsce pasażera, przodem do kierunku jazdy

Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix zdemontowaliśmy zagłówek z kanapy. Zapewnia to lepsze przyleganie konstrukcji do oparcia. Także w tym przypadku ruchome szyny Isofix zniwelowały pusty klin pomiędzy jego podstawą a siedziskiem kanapy.

Konstrukcja fotelika nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko.

Bez problemu mogliśmy wysunąć zagłówek fotelika Recaro na maksymalną pozycję. Zmierzona przez nas wysokość od kanapy do podsufitki auta wyniosła 94 cm.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - dziecko bez fotelika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Cupry Leona hatchback naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix) pozostało pomiędzy nimi aż 30 cm wolnej przestrzeni. Niemniej stanowczo odradzamy wykorzystanie jej do przewozu trzeciego dziecka.

Środkowy pas bezpieczeństwa umieszczony jest w oparciu kanapy. Zmierzona przez nas szerokość siedziska wyniosła 128 cm.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - próba z pakowaniem do bagażnika hybrydowego Suzuki wózków dziecięcych

Wózki dziecięce użyte w teście Cupry Leona e-Hybrid hatchback:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - próba z pakowaniem do bagażnika dwuczęściowego wózka dziecięcego X-lander

Objętość bagażnika Cupry Leona w nadwoziu hatchback mierzy 380 litrów. W wersji hybrydy plug-in, z uwagi na zamontowane baterie, obniżono ją do 270 litrów.

Podłoga ma 76 cm długości i 102 cm szerokości, zaś wysokość do ruchomej półki wynosi 43 cm. Na tej przestrzeni bez problemu zmieściło się kompletne z kołami podwozie i gondola wózka dziecięcego X-lander.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - próba z pakowaniem do bagażnika wózka-spacerówki dziecięcej Quinny

Nasz testowy wózek/spacerówka Quinny Zapp Xtra 2 zmieścił się tylko na szerokość bagażnika. Cztery fabryczne haczyki umożliwiają założenie siatki lub linek zabezpieczających przed przesuwaniem transportowane przedmioty.

Nadkola i plecy oparć kanapy pokryto wykładziną. Na wewnętrznej stronie klapy bagażnika znalazł się plastikowy panel, który narażony jest na porysowanie, np. przewożonym wózkiem dziecięcym.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - próba z pakowaniem do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

Pod półką bagażnika zmieściły się oba wózki dziecięce - wcześniej zdjęliśmy z nich kółka.

Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi bagażnika wyniosła 76 cm, do progu ładunkowego 81 cm, a do rączki do manualnego zamykania klapy 188 cm. Ona sama unosi się na 202 cm.