TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Cupra Leon e-Hybrid hatchback
Dziecko w Cupra Leon - wyposażenie samochodu
08-11-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Na pierwszy rzut oka Cupra Leon hatchback wyróżnia się trzema parami mocowań fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size). W trakcie oględzin elementów podnoszących bezpieczeństwo i komfort podróży najmłodszych pozytywne zaskoczenie - niemal wszystkie znajdują się na fabrycznym wyposażeniu każdej wersji tego modelu.
Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera jest standardem w każdej wersji wyposażenia Curpy Leona. Umieszczono go w prawym boku kokpitu, dostęp możliwy jest dopiero przy pełnym otwarciu drzwi.
Do zmiany statusu poduszki powietrznej - zgodnie z widniejącym schematem - potrzebny jest kluczyk. W każdej wersji Cupry Leona schowano go w fabrycznym module KESSY.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w obudowie lusterka wstecznego.
Przy aktywnej podświetla się, na 60 sekund od uruchomienia silnika, dioda ON.
Po dezaktywacji podświetla się, na cały czas pracy silnika, dioda OFF.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma format uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono go w trzech miejscach. Po obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera oraz…
…na wewnętrznej stronie słupka A na wysokości zawiasów drzwi pasażera.
Kolejnym standardem wyposażenia Cupry Leona są trzy miejsce przeznaczone do mocowania fotelików dziecięcych typu Isofix.
Stąd na dole oparcia fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych modeli, tzw. top-tether.
Pomiędzy siedziskiem a oparciem fotela pasażera znajdują się wysunięte mocowania Isofix (i-Size).
Kolejne dwa punkty top-tether znajdują się w oparciach skrajnych miejsc kanapy.
Odpowiadają im pary mocowań Isofix (i-Size). Schowano je w nacięciach skórzanej kanapy, co może utrudnić wsunięcie szyn. Sugerujemy użycie plastikowych nakładek, które z reguły są dodawane do fotelika dziecięcego.
Elektrycznie sterowane boczne szyby są standardem wyposażenia Cupry Leona. Każda opuszcza się i podnosi automatycznie, stąd wyposażono je w funkcję zapobiegającą przypadkowemu przycięciu palców.
Kierowca może zablokować ich działanie przyciskiem umieszczonym w panelu swoich drzwi.
W ramie drugiej pary drzwi znajduje się manualna blokada możliwości ich otwarcia od środka kabiny pasażerskiej. Do jej załączenia - zgodnie z wybitym schematem - potrzebny jest płaski przedmiot pasujący do wąskiej szczeliny.
Przyciemniana tylna i boczne szyby to kolejny fabryczny element Cupry Leona.
W testowanym egzemplarzu Cupry Leona wybrano opcjonalną tapicerkę materiałową z elementami skóry (2832 zł). Pokryto nią także plecy oparć foteli. Ułatwia to usuwanie z niej zabrudzeń, na przykład pozostawione ślady butów dzieci podróżujących w fotelikach na kanapie.
Kolejnym standardem jest trzystrefowa klimatyzacja automatyczna. Dwa nawiewy i panel sterowania (tylko temperatura) umieszczono na końcu centralnego tunelu.
Pod nimi znalazły się dwa porty usb typu C. Dzięki nim można podłączyć zasilanie elektroniki, z której korzystają dzieci podczas podróży.
To także fabryczny element wyposażenia, podobnie jak kolejne dwa porty usb-C, tym razem znajdujące się pod środkową częścią kokpitu. W tym przypadku zyskujemy podłączenie do Android Auto lub Apple CarPlay.
Jest też bezprzewodowa łączność bluetooth, zaś ładowarka indukcyjna wymaga dopłaty 887 złotych.
Kolejnym stałym elementem wyposażenia jest rozkładany podłokietnik na środkowym miejscu kanapy. Według naszych pomiarów ma 40 cm długości, 25 cm szerokości i 8 cm grubości. Wysokość od siedziska kanapy do górnej krawędzi wynosi 22 cm.
W podłokietniku znajdują się dwa miejsca na napoje w typowych butelkach/puszkach o pojemności 330 ml i jedno o mniejszej średnicy.
W bagażniku Cupry Leona znajdują się cztery oczka do mocowania siatki lub linek zabezpieczających transportowane przedmioty.