TESTY

Plusy i minusy | Cupra Leon e-Hybrid hatchback

Cupra Leon - trzy pary Isofix i kilka ograniczeń

12-11-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W gamie marki Cupra debiutuje stary-nowy model Leon, a wraz z nim parę rozwiązań technicznych. Na sześć wypunktowanych przez nas elementów połowa dotyczy bezpieczeństwa dzieci.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - podsumowanie, trzy plusy i trzy minusy

PLUSY

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - trzy pary mocowań Isofix

Trzy pary mocowań Isofix,

zwiększają dostępność miejsc, w których można solidnie zamontować foteliki dziecięce. Dwie z nich znajdują się na skrajnych miejscach kanapy, kolejna na miejscu pasażera (ograniczeniem jest tu jednak zagłówek zintegrowany z oparciem).

Każda z par Isofix spełnia standard i-Size i ma dodatkowy punkty kotwiczenia top-tether. Cały ten zestaw znajdziemy we wszystkich wersjach wyposażenia Cupry Leona.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - centralna poduszka powietrzna

Centralna poduszka powietrzna,

chroni głowy kierowcy i pasażera przed wzajemny uderzeniem się podczas wypadku. To jedne z najczęściej odnoszonych obrażeń ze skutkiem śmiertelnym. W Cuprze Leonie jest ona fabrycznym elementem każdej wersji wyposażenia.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - Felgi Machined Aero

Felgi Machined Aero,

zostały stworzone z myślą o zmniejszeniu oporów toczenia podczas jazdy. To jeden z tych elementów, które realnie mogą wpłynąć na redukcję zużycia paliwa czy energii (testowany model to hybryda plug-in). Wymagają jednak dopłaty 3653 zł.

Do tego niskoprofilowe opony, które niekoniecznie sprawdzą na wszystkich drogach.

MINUSY

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy

Mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy,

umieszczono dużo wyżej niż siedzisko. Po zamontowaniu używanej w naszych próbach bazy Maxi-Cosi 2WayFix pod jej podstawą powstał pusty klin o wysokości aż 3 cm. Brak pełnego oparcia osłabi stabilność mocowania podczas zdarzenia drogowego.

W przypadku pozostałych naszych fotelików dziecięcych pośrednim rozwiązaniem był regulowany kąt położenia szyn Isofix.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - przyciski do sterowania klimatyzacją

Przyciski do sterowania klimatyzacją,

ograniczono do zmniejszenia lub zwiększenia temperatury oraz obrotów wiatraka. Pozostałe funkcje nawiewów, jak i włącznik ogrzewania szyb czy kierownicy, umieszczono w menu ekranu dotykowego. Korzystanie z nich odciąga wzrok kierowcy od sytuacji na drodze. Ponadto awaria wyświetlacza równoznaczna jest z utratą możliwości sterowania.

Podobnie jest z dotykowym panelem służącym do wyboru typu używanych świateł, który znajduje się po lewej stronie kolumny kierownicy.

Testy - Cupra Leon e-Hybrid hatchback - sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera

Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,

oceniamy w każdy testowanym samochodzie. W przypadku Cupry Leona mamy mechaniczny zamek, do którego należy użyć kluczka schowanego w module autopilota - system KESSY.

W praktyce status poduszki powietrznej zmieniliśmy płaskim kluczykiem pasującym do wąskiej szczeliny zamka. Może więc to zrobić każda osoba, a kierowca łatwo przeoczyć stosowny komunikat.

Dane z komputera pokładowego:

pokonany dystans: 497 km, średnia prędkość: 34 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,1 l/100 km, średni pobór energii: brak danych.