TESTY
Plusy i minusy | Cupra Leon e-Hybrid hatchback
Cupra Leon - trzy pary Isofix i kilka ograniczeń
12-11-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W gamie marki Cupra debiutuje stary-nowy model Leon, a wraz z nim parę rozwiązań technicznych. Na sześć wypunktowanych przez nas elementów połowa dotyczy bezpieczeństwa dzieci.
PLUSY
Trzy pary mocowań Isofix,
zwiększają dostępność miejsc, w których można solidnie zamontować foteliki dziecięce. Dwie z nich znajdują się na skrajnych miejscach kanapy, kolejna na miejscu pasażera (ograniczeniem jest tu jednak zagłówek zintegrowany z oparciem).
Każda z par Isofix spełnia standard i-Size i ma dodatkowy punkty kotwiczenia top-tether. Cały ten zestaw znajdziemy we wszystkich wersjach wyposażenia Cupry Leona.
Centralna poduszka powietrzna,
chroni głowy kierowcy i pasażera przed wzajemny uderzeniem się podczas wypadku. To jedne z najczęściej odnoszonych obrażeń ze skutkiem śmiertelnym. W Cuprze Leonie jest ona fabrycznym elementem każdej wersji wyposażenia.
Felgi Machined Aero,
zostały stworzone z myślą o zmniejszeniu oporów toczenia podczas jazdy. To jeden z tych elementów, które realnie mogą wpłynąć na redukcję zużycia paliwa czy energii (testowany model to hybryda plug-in). Wymagają jednak dopłaty 3653 zł.
Do tego niskoprofilowe opony, które niekoniecznie sprawdzą na wszystkich drogach.
MINUSY
Mocowania Isofix na skrajnych miejscach kanapy,
umieszczono dużo wyżej niż siedzisko. Po zamontowaniu używanej w naszych próbach bazy Maxi-Cosi 2WayFix pod jej podstawą powstał pusty klin o wysokości aż 3 cm. Brak pełnego oparcia osłabi stabilność mocowania podczas zdarzenia drogowego.
W przypadku pozostałych naszych fotelików dziecięcych pośrednim rozwiązaniem był regulowany kąt położenia szyn Isofix.
Przyciski do sterowania klimatyzacją,
ograniczono do zmniejszenia lub zwiększenia temperatury oraz obrotów wiatraka. Pozostałe funkcje nawiewów, jak i włącznik ogrzewania szyb czy kierownicy, umieszczono w menu ekranu dotykowego. Korzystanie z nich odciąga wzrok kierowcy od sytuacji na drodze. Ponadto awaria wyświetlacza równoznaczna jest z utratą możliwości sterowania.
Podobnie jest z dotykowym panelem służącym do wyboru typu używanych świateł, który znajduje się po lewej stronie kolumny kierownicy.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdy testowanym samochodzie. W przypadku Cupry Leona mamy mechaniczny zamek, do którego należy użyć kluczka schowanego w module autopilota - system KESSY.
W praktyce status poduszki powietrznej zmieniliśmy płaskim kluczykiem pasującym do wąskiej szczeliny zamka. Może więc to zrobić każda osoba, a kierowca łatwo przeoczyć stosowny komunikat.
Dane z komputera pokładowego:
pokonany dystans: 497 km, średnia prędkość: 34 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,1 l/100 km, średni pobór energii: brak danych.