TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Honda e
Dziecko w Hondzie e - foteliki i wózki
24-09-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Elektryczna Honda e posiada dwuosobową kanapę, nie ma więc zastosowania przepis dopuszczający podróż trzeciego dziecka bez fotelika. Bagażnik był za mały do spakowania naszego wózka z gondolą.
Foteliki dziecięce użyte w teście Hondy e:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera zezwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W Hondzie e zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Ma on regulowaną wysokość położenia. Fotel pasażera mierzy 52 cm długości i 49 cm szerokości. Podczas ustawiania i zapinania naszego fotelika/nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu (pomimo to pozostaje jedynie 6 cm). W tej konfiguracji dla osoby siedzącej z tyłu pozostaje około 11 cm wolnego miejsca na wysokości kolan.
Należy też ustawić oparcie fotela pasażera w pionie i maksymalnie go obniżyć. Honda w modelu e nie oferuje ostatniej z tych regulacji.
Dwuosobową kanapę wyposażono w dwie pary mocowań Isofix. Wokół każdego jest plastikowa nakładka ułatwiająca wsuwanie szyny. Montaż w ten sposób naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix przebiegł bez uwag. Jej podstawa optymalnie przylegała do siedziska kanapy (długość 46 cm), nie było trudności z rozstawieniem nogi stabilizującej. Ma ona solidne oparcie na płaskiej podłodze.
Druga para drzwi Hondy e otwiera się szeroko. Otwór ma 100 cm wysokości i 65 cm w najszerszym miejscu. Ułatwia to wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie zamontowaliśmy kolejny fotelik, Maxi-Cosi 2WayPearl, przeznaczony dla większego dziecka. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie.
W pozycji tyłem do kierunku jazdy, szeroko otwierane drzwi pozwalają na większą swobodę podczas wkładania i wyjmowania dziecka.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji zajmująca to miejsce osoba dorosła ma w miarę dużo przestrzeni na wysokości swoich kolan.
Fotelik 2WayPearl na tej samej bazie można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłużej korzystać z pozycji odwrotnej).
W takim ustawieniu bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji. Wcześniej wysunęliśmy z kanapy zagłówek.
Wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi oraz kanapa Hondy e mają oznaczenie standardu i-Size.
W plecach oparć kanapy umieszczono top-tether - dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych fotelików typu Isofix. W Hondzie e - z uwagi na krótki bagażnik najwygodniej zrobić to od jego strony.
Odchylając oparcie trzeba się liczyć z jego całą długością (producent nie oferuje możliwości jego dzielenia).
Przed montażem na kanapie fotelika Britax-Romer TriFix także wysunęliśmy do góry zagłówek kanapy. Grubsze szyny z łatwością zmieściły się w nakładkach mocowań Isofix. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do siedziska i oparcia. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 100°.
Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix usunęliśmy zagłówek kanapy (łatwa do wykonania czynność). Zapewnia to lepsze oparcie jego konstrukcji.
Podstawa fotelika nie zakrywa zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko.
Nie mogliśmy maksymalnie wysunąć zagłówka naszego fotelika, zmierzona wysokość od siedziska do kanapy to 82 cm. Jej szerokość to 120 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Hondy e:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Honda e ma niewielki, liczący 171 litrów bagażnik. Wlicza się w to przestrzeń pod podłogą, gdzie wygospodarowano miejsce na gaśnicę, zestaw naprawczy i trójkąt. Resztę zajmuje układ napędu na tylną oś.
Góra ma 55 cm długości i 71 cm szerokości pomiędzy nadkolami (109 cm przy progi). Wysokość do ruchomej półki to zaledwie 33 cm. Na tej przestrzeni nie zmieściły się wszystkie części (podwozie z kołami i gondola) naszego wózka X-lander.
Cztery fabryczne oczka pozwalają zapiąć linki zabezpieczające transportowane przedmioty. Nadkola pokryto wykładziną, ale wewnętrzną stronę klapy plastikowym panelem, co naraża ją na porysowanie.
Na szerokość bagażnika Hondy e bez problemu zmieściła się nasza spacerówka Quinny Zapp Xtra 2.
Wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 68 cm, do progu załadunkowego 74 cm, a do rączki do zamykania klapy 190 cm. Do jej otwarcia potrzeba 200 cm.