TESTY
Plusy i minusy | Honda e
Techniczne rozwiązania w przestrzeni małej Hondy e
28-09-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W podsumowaniu testu Hondy e pomijamy walory artystyczne i napęd elektryczny, skupiając naszą uwagę na rozwiązaniach podnoszących bezpieczeństwo. Pomimo, że auto zalicza się do segmentu A/B, ale jest homologowane tylko dla czterech osób, liczyliśmy na więcej miejsca z tyłu.
PLUSY
Aktywna maska silnika,
to znane od lat rozwiązanie, ale wciąż należy do rzadkości. W chwili potrącenia pieszego lub rowerzysty dwa pirotechniczne ładunki unoszą w ułamku sekundy klapę, tworząc pod nią rodzaj poduszki powietrznej. Niweluje ona siłę uderzenia, chroniąc jednocześnie ciało (szczególnie głowę) przed kontaktem z twardymi elementami silnika. Skuteczność tego rozwiązania potwierdziły wyniki testów zderzeniowych Euro NCAP. W Hondzie e to standard wyposażenia.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym z testowanych samochodów. W elektrycznej Hondzie e jest to klasyczne rozwiązanie - mechaniczny zamek, do którego należy użyć specjalnego kluczyka (w naszym przypadku schowanego w module bezkluczykowego dostępu do auta).
Jednak w większości przypadków udaje się to zrobić dowolnie innym, pasującym do wąskiej szczeliny przełącznika. A to według nas stwarza ryzyko zmiany statusu poduszki przez nieuprawnioną osobę.
Honda e jest jednym z nielicznych wyjątków w tej kwestii, zrobimy to jedynie przeznaczonym do tego kluczykiem.
Cyfrowe lusterka,
są jednym z tych elementów, które naszym zdaniem wkrótce trafią na fabryczne wyposażenie nowych modeli samochodów. W przypadku bocznych tradycyjne szkło zastąpiły kamery, które przenoszą obraz do wnętrza samochodu. Zapewne ze względu na dotychczasowe przyzwyczajenia kierowców wyświetlacze umieszczono w rogach kokpitu. W ich obramowaniu znalazły się diody z ostrzeżeniem o znajdującym się obok pojeździe.
Drugim rozwiązaniem jest lusterko wsteczne, na którym wyświetlany jest podgląd sytuacji za samochodem także podczas jazdy na wprost. Oczywiście i przy manewrze cofania to bardzo praktyczne rozwiązanie. Zestaw ten uzupełnia obraz z kamer 360 stopni (z dodatkowym ekranem na kokpicie).
Wszystkie te elementy są standardem tylko w wersji wyposażenia Advance.
MINUSY
Przestrzeń nad kanapą,
według naszych wyliczeń od siedziska do podsufitki, mierzy 86 cm. Jednak podczas prób z testowym fotelikiem z grupy 2-3 nie mogliśmy ustawić maksymalnej wysokości zagłówka. Nominalnie powinien wystarczyć dla dziecka o wzroście 150 cm, podziałka zatrzymała się jednak na 130 cm. Powodem jest zaokrąglenie łączenia słupka C z belką dachową, a tym samym obniżenie podsufitki.
To ważna uwaga podczas doboru fotelika do Hondy e.
Przestrzeń bagażnika,
Hondy e mierzy 171 litrów, zalicza się do niej także wgłębienie pod właściwą podłogą. Powstało ono z obudowy przeniesienia układu napędu na tylną oś. Szkoda, że nie zaprojektowano go w inny sposób. W efekcie, wliczając w to kable do ładowania, mamy niewiele miejsca, np. na wózek dziecięcy. W naszej próbie nie zmieścił się dwuczęściowy model z gondolą.
Oparcie kanapy,
można złożyć, ale tylko w całości. Zabrakło funkcji dzielenia, co w praktyce przy trzech osobach na pokładzie mogłoby pozwolić przewieźć nieco większe rzeczy.
Dane z komputera pokładowego:
pokonany dystans: 103 km, średnia prędkość: b.d., średnie zużycie energii: 15,6 kWh/100 km.