TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Jeep Wrangler IV (JL)

Dziecko w Jeepie Wranglerze - foteliki i wózki

17-09-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Krótki, czteroosobowy Jeep Wrangler to klasyczny pojazd skonstruowany z myślą o jeździe w trudnym terenie. Przepisy wymagają jednak umieszczenia w nim wszystkich rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo dzieciom, dlaczego więc nie spróbować montażu fotelików.

Testy - Jeep Wrangler JL - przód samochodu - wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera w menu komputera pokładowego, fotelik dziecięcy tyłem do kierunku jazdy

Foteliki dziecięce użyte w teście Jeepa Wranglera:

- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Testy - Jeep Wrangler JL - próba ustawienia z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy, mocowanie na pas bezpieczeństwa

Dezaktywacja czołowej poduszki powietrznej pasażera pozwala ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Jeepie Wranglerze zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Podczas naszej próby z użyciem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus sama czynność przebiegła bez problemów.

Fotel pasażera jest profilowany, siedzisko ma wymiary 50x51 cm. Funkcja podgrzewania jest opcją (wersja Rubicon 1300 zł), ale z obowiązkiem kolejnej dopłaty do tapicerki skórzanej (6000 zł).

Testy - Jeep Wrangler JL - dodatkowa rączka na kokpicie zmniejszająca dystans do główki fotelika dziecięcego, tyłem do kierunku jazdy

Przy ustawieniu na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy zaleca się maksymalne odsunięcie całości od kokpitu. W testowanym egzemplarzu Jeepa Wranglera będzie to dodatkowa rączka nad zamykanym schowkiem. W tej konfiguracji pomiędzy główką fotelika a "kokpitem" pozostaje zaledwie 6 cm.

Testy - Jeep Wrangler JL - miejsce na nogi pasażera podróżującego na kanapie

Należy też ustawić oparcie fotela pasażera w pionie i maksymalnie obniżyć. Jeep nie oferuje w Wranglerze tych regulacji.

Wysokość fotela jest stała - od podłogi do siedziska to 35 cm, od siedziska do podsufitki 99 cm.

W tej konfiguracji dla osoby dorosłej siedzącej z tyłu praktycznie nie ma miejsca. Odległość od pleców fotela do kanapy to zaledwie 9 cm. Przestrzeń na nogi zabiera wypukłość w podłodze, pod którą umieszczono zbiornik paliwa.

Testy - Jeep Wrangler JL - wąska szczelina drzwi, dostęp do miejsc na kapie

W trzydrzwiowym Jeepie Wranglerze dostęp do kanapy jest trudny i wymaga większego wysiłku. Nawet po maksymalnym przesunięciu foteli do kokpitu i złożeniu ich oparć powstaje wąska przestrzeń. Do tego dochodzi wysokie zawieszenie nadwozia auta.

Testy - Jeep Wrangler JL - próba montażu na kanapie bazy Isofix 2WayFix z fotelikiem dziecięcym Maxi-Cosi Pebble Plus, tyłem do kierunku jazdy

Włożenie do środka bazy, montaż na Isofix i rozstawienie nogi stabilizującej jest łatwe do wykonania.

O wiele więcej uwagi wymaga włożenie fotelika/nosidełka (w którym znajduje się dziecko) przez wąską szczelinę. Postawienie go na bazie praktycznie blokuje pozycję, łatwo go też wypiąć.

Testy - Jeep Wrangler JL - próba montażu na kanapie fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl, tyłem do kierunku jazdy

Kolejny nasz fotelik - Maxi-Cosi 2WayPearl - montowany jest na tej samej bazie Isofix, ale pozostaje on na stałe w samochodzie. W pozycji tyłem do kierunku jazdy jego użycie jest mocno ograniczone. Trudno bowiem wsiąść do środka trzymając jednocześnie małe dziecko na ręku. Niezbędna będzie pomoc drugiej osoby.

Testy - Jeep Wrangler JL - miejsce na nogi dla pasażera podróżującego z przodu

Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia siedzenia pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji nie skorzystamy z niego - brak miejsca na wysokości nóg.

Natomiast odległość pomiędzy fotelem pasażera a kanapą wynosi 18 cm.

Testy - Jeep Wrangler JL - próba montażu na kanapie fotelika Maxi-Cosi 2WayPearl, przodem do kierunku jazdy

Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można na tej samej bazie Isofix obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie jak najdłużej korzystanie z pozycji odwrotnej).

W tym ustawieniu łatwiej włożyć i wyjąć z niego dziecko. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.

Wykorzystane przez nas elementy Maxi-Cosi oraz kanapa Jeepa Wranglera przystosowane są do standardu i-Size.

Testy - Jeep Wrangler JL - próba montażu dodatkowego pasa top-teher fotelika Britax-Romer TriFix, przodem do kierunku jazdy

W plecach oparć kanapy, tuż nad podłogą, znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych typu Isofix.

Ze względu na brak podziału i możliwości złożenia części oparcia kanapy, i przede wszystkim bardzo krótki bagażnik, klamrę pasa najłatwiej zapiąć od tyłu.

Testy - Jeep Wrangler JL - próba montażu na kanapie fotelika dziecięcego Britax-Romer TriFix, przodem do kierunku jazdy

Przez wąską szczelinę drzwi bardzo trudno włożyć duży fotelik dziecięcy. Należy uważać jednocześnie na lakier nadwozia, jak i skórzaną tapicerkę. W naszej próbie z wykorzystaniem - także ciężkiego - Britax-Romer TriFix udało się tego dokonać.

Sam montaż grubszych szyn fotelika na mocowaniach Isofix przebiegł bez problemów. Mogliśmy zmieniać kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Siedzisko kanapy ma 43 cm długości. Kąt pochylenia oparcia wynosi 100°.

Testy - Jeep Wrangler JL - próba montażu na kanapie fotelika dziecięcego Recaro Monza Nova 2 Seatfix, przodem do kierunku jazdy

Powiodło się także włożenie naszego fotelika dla najstarszego dziecka Recaro Monza Nova 2 Seatfix.

Przy modelach z tej grupy (wiekowo-wagowej) należy zdemontować zagłówek kanapy (zapewnia to optymalne przyleganie obu konstrukcji). W Jeepie Wranglerze jest on jednak montowany na stałe (wysokość 81 cm), ale w łatwy sposób można go złożyć. Do wyboru pozostają więc dwa ustawienia zagłówka, w naszych próbach wybraliśmy to ostatnie.

Podstawa fotelika nie zakrywała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego także korzysta dziecko. Bez przeszkód mogliśmy wysunąć zagłówek fotelika. Ale uwaga - przed jego zakupem warto sprawdzić czy nie będzie przeszkadzał słupek konstrukcyjny samochodu (pełni on funkcję pałąka przeciwkapotażowego).

Wysokość od siedziska kanapy do podsufitki (hard-top) wynosi 99 cm.

Testy - Jeep Wrangler JL - miejsce na kanapie, podróż trzeciego dziecka bez fotelika

Kanapa testowanego Jeepa Wranglera ma tylko dwa miejsca. Z tego względu nie ma zastosowania przepis zezwalający na podróż trzeciego dziecka bez fotelika. Zresztą na przykładzie z naszymi modelami widać, że jest to fizycznie niemożliwe.

Szerokość kanapy mierzy 101 cm.

Testy - Jeep Wrangler JL - próby z wózkami dziecięcymi X-lander i Quinny

Wózki dziecięce użyte w teście Jeepa Wranglera:

- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - Jeep Wrangler JL - próba spakowania do bagażnika elementów wózka X-lander z gondolą X-pram

Bagażnik trzydrzwiowego Jeepa Wranglera ma zaledwie 45 cm długości. Szerokość pomiędzy nadkolami wynosi 106 cm. Na tej przestrzeni zmieściła się zaledwie gondola naszego dwuczęściowego wózka X-lander. Na podwozie nie było już miejsca.

Podstawowa pojemność bagażnika to 192 l.

Testy - Jeep Wrangler JL - próba spakowania do bagażnika złożonej spacerówki Quinny

Za to bez problemu zmieściła się złożona spacerówki Quinny Zapp Xtra 2. W zabezpieczeniu przewożonych przedmiotów pomagają cztery haczyki do mocowania siatki lub linek.

Nadkola i drzwi bagażnika pokryto tworzywem sztucznym, które mogą zostać porysowane w trakcie przewożenia np. wózków.

W tym modelu Wranglera nie ma półki zasłaniającej wnętrze bagażnika.

Wysokość przestrzeni od podłogi do podsufitki wynosi 91 cm. Według naszych pomiarów otwór ma regularny kształt 103x103 cm.

Testy - Jeep Wrangler JL - przód samochodu - próba spakowania do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

Po włożeniu nadwozia spacerówki Quinny do gondoli X-landera zmieściły się razem w bagażniku testowanego Jeepa. Na ich kółka także znajdzie się miejsce, ale zabrakło go na podwozie.

Klapa bagażnika Wranglera składa się z dwóch części. Drzwi (z kołem zapasowym) otwierają się na bok. Potrzeba do tego ponad metr wolnej przestrzeni za samochodem. Po zamknięciu tworzą głębokość 43 cm. Druga część to unoszona do góry szyba.

Wysokość od ziemi do krawędzi zderzaka mierzy 64 cm, do progu ładunkowego 73 cm, a do podniesionej szyby 195 cm.