TESTY

Plusy i minusy | Jeep Wrangler IV (JL)

Off-road z… małymi dziećmi na pokładzie Wranglera

20-09-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Iście terenowy Jeep zaskoczył nas dwoma rozwiązaniami umożliwiającymi montaż fotelików dziecięcych. Krótkie nadwozie nie będzie komfortowe dla dorosłych pasażerów zajmujących miejsce na kanapie.

Testy - Jeep Wrangler JL - podsumowanie testu wersji Rubicon z krótkim rozstawem osi

PLUSY

Testy - Jeep Wrangler JL - sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera

Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,

oceniamy w każdym z testowanych samochodów. Z reguły jest to mechaniczny zamek, do którego - poza przeznaczonym kluczykiem - pasuje dowolnie inny płaski. A to oznacza, że zmiany statusu jej działania może dokonać nieuprawniona osoba.

W przypadku Jeepa Wranglera mamy rozwiązanie stosowane przez grupę FCA - przełącznik w formie cyfrowej funkcji w menu komputera pokładowego. Do zmiany wymagane jest uruchomienie stacyjki (przycisk start/stop), następnie wybranie odpowiedniej pozycji i jej zatwierdzenie kilkusekundowym przytrzymaniem przycisku OK.

Testy - Jeep Wrangler JL - zagłówek kanapy

Zagłówek kanapy,

należy zdemontować przed ustawieniem fotelika dziecięcego z grupy 2-3. Jego plecy powinny mieć zapewnione optymalne oparcie. W testowanym Wranglerze był on zamontowany na stałe, ale…

Po pierwsze można zdjąć samą poduszkę zagłówka, po drugie złożyć (o 180°) prowadnice. Dzięki temu konstrukcja fotelika dobrze przylegała do oparcia kanapy.

Testy - Jeep Wrangler JL - ponad przeciętne zdolności terenowe

Zdolności terenowe,

krótkiego Jeepa zapewnia wiele rozwiązań. Od oczywistego napędu 4x4, poprzez skrzynkę rozdzielczą z pięcioma trybami po elektromechaniczną blokadę przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego (tylko testowana wersja Rubicon). Do tego dwa drążki stabilizujące, ustawienia off-road z dodatkowymi pozycjami Sand i Rock, opony All-Terrain, przednia kamera oraz osłony podwozia. Głębokość brodzenia 762 mm, kąt najazdu/zjazdu/rampowy 36.4°/30.8°/25.8° i najwyższa klasyfikacja Trail Rated 10. Do odważnych bezdroża należą.

MINUSY

Testy - Jeep Wrangler JL - para mocowań Isofix/i-Size

Para mocowań Isofix (i-Size),

znalazła się nad głęboko profilowanymi siedziskami kanapy. Po zamontowaniu naszej bazy (także i-Size) powstał pomiędzy nimi pusty klin. Podstawa nie ma więc optymalnego oparcia, co w trakcie zdarzenia drogowego, czy też jaździe w terenie, może osłabić stabilność jej mocowania i ustawionego nosidełka/fotelika dziecięcego.

W przypadku naszych dwóch pozostałych modeli można było dostosować kąt wysuniętych szyn Isofix do wysokości zamontowania zaczepów.

Testy - Jeep Wrangler JL - zamek maski silnika

Zamek maski silnika,

opiera się na dwóch zatrzaskach umieszczonych na zewnątrz. Wystarczy je odpiąć, aby podnieść pokrywę i mieć dostęp do komory jednostki napędowej. W sytuacji awaryjnej w terenie to dobre rozwiązanie. Podczas użytkowania w mieście i pozostawienia auta na noc na parkingu - nie do końca przemyślane. Większość użytkowników Jeepa Wranglera decyduje się na dodatkowo płatne zabezpieczenie w postawi zamka.

Testy - Jeep Wrangler JL - przestrzeń na kanapie

Przestrzeń na kanapie,

ograniczona jest położeniem foteli. Przy odsuniętych od kokpitu dla pasażerów siedzących z tyłu nie pozostaje za dużo miejsca na nogi. Ograniczony kąt pochylenia oparć utrudnia też wsiadanie i wysiadanie. Na plus jest przeznaczenie kanapy tylko dla dwóch osób, ale i tak najlepiej będą miały dzieci podróżujące w fotelikach.

Dane z komputera pokładowego:

pokonany dystans: 416 km, średnia prędkość: b.d., średnie zużycie paliwa: 11 l/100 km.