TESTY
Plusy i minusy | Jeep Wrangler IV (JL)
Off-road z… małymi dziećmi na pokładzie Wranglera
20-09-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Iście terenowy Jeep zaskoczył nas dwoma rozwiązaniami umożliwiającymi montaż fotelików dziecięcych. Krótkie nadwozie nie będzie komfortowe dla dorosłych pasażerów zajmujących miejsce na kanapie.
PLUSY
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym z testowanych samochodów. Z reguły jest to mechaniczny zamek, do którego - poza przeznaczonym kluczykiem - pasuje dowolnie inny płaski. A to oznacza, że zmiany statusu jej działania może dokonać nieuprawniona osoba.
W przypadku Jeepa Wranglera mamy rozwiązanie stosowane przez grupę FCA - przełącznik w formie cyfrowej funkcji w menu komputera pokładowego. Do zmiany wymagane jest uruchomienie stacyjki (przycisk start/stop), następnie wybranie odpowiedniej pozycji i jej zatwierdzenie kilkusekundowym przytrzymaniem przycisku OK.
Zagłówek kanapy,
należy zdemontować przed ustawieniem fotelika dziecięcego z grupy 2-3. Jego plecy powinny mieć zapewnione optymalne oparcie. W testowanym Wranglerze był on zamontowany na stałe, ale…
Po pierwsze można zdjąć samą poduszkę zagłówka, po drugie złożyć (o 180°) prowadnice. Dzięki temu konstrukcja fotelika dobrze przylegała do oparcia kanapy.
Zdolności terenowe,
krótkiego Jeepa zapewnia wiele rozwiązań. Od oczywistego napędu 4x4, poprzez skrzynkę rozdzielczą z pięcioma trybami po elektromechaniczną blokadę przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego (tylko testowana wersja Rubicon). Do tego dwa drążki stabilizujące, ustawienia off-road z dodatkowymi pozycjami Sand i Rock, opony All-Terrain, przednia kamera oraz osłony podwozia. Głębokość brodzenia 762 mm, kąt najazdu/zjazdu/rampowy 36.4°/30.8°/25.8° i najwyższa klasyfikacja Trail Rated 10. Do odważnych bezdroża należą.
MINUSY
Para mocowań Isofix (i-Size),
znalazła się nad głęboko profilowanymi siedziskami kanapy. Po zamontowaniu naszej bazy (także i-Size) powstał pomiędzy nimi pusty klin. Podstawa nie ma więc optymalnego oparcia, co w trakcie zdarzenia drogowego, czy też jaździe w terenie, może osłabić stabilność jej mocowania i ustawionego nosidełka/fotelika dziecięcego.
W przypadku naszych dwóch pozostałych modeli można było dostosować kąt wysuniętych szyn Isofix do wysokości zamontowania zaczepów.
Zamek maski silnika,
opiera się na dwóch zatrzaskach umieszczonych na zewnątrz. Wystarczy je odpiąć, aby podnieść pokrywę i mieć dostęp do komory jednostki napędowej. W sytuacji awaryjnej w terenie to dobre rozwiązanie. Podczas użytkowania w mieście i pozostawienia auta na noc na parkingu - nie do końca przemyślane. Większość użytkowników Jeepa Wranglera decyduje się na dodatkowo płatne zabezpieczenie w postawi zamka.
Przestrzeń na kanapie,
ograniczona jest położeniem foteli. Przy odsuniętych od kokpitu dla pasażerów siedzących z tyłu nie pozostaje za dużo miejsca na nogi. Ograniczony kąt pochylenia oparć utrudnia też wsiadanie i wysiadanie. Na plus jest przeznaczenie kanapy tylko dla dwóch osób, ale i tak najlepiej będą miały dzieci podróżujące w fotelikach.
Dane z komputera pokładowego:
pokonany dystans: 416 km, średnia prędkość: b.d., średnie zużycie paliwa: 11 l/100 km.