TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Jeep Wrangler IV (JL)
Dziecko w Jeepie Wranglerze - wyposażenie samochodu
16-09-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Z uwagi na możliwość zdjęcia bocznych drzwi, przyciski do sterowania szybami przeniesiono na środkowy panel kokpitu - wśród nich nie ma funkcji blokady ich działania. Poza tym Jeep Wrangler posiada wszystkie rozwiązania, które zaliczamy do kategorii bezpieczeństwa i komfortu podróży dzieci.
Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera w Jeepie Wrangler to standardowe rozwiązanie stosowane przez Fiata (obecnie grupa Stellantis). Zamiast fizycznego przełącznika jest cyfrowy, w menu komputera pokładowego.
Wybór statusu poduszki trzeba potwierdzić - przytrzymaniem na kilka sekund - przycisku OK.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w podstawie lusterka wstecznego.
O aktywnej informuje zapalony - przez 60 sekund od uruchomienia silnika - piktogram z napisem ON.
Po dezaktywacji podświetla się - na cały czas pracy silnika - piktogram z napisem OFF.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
W plecach kanapy, na wysokości podłogi, umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych typu Isofix dla dzieci.
Odpowiada im para mocowań Isofix (i-Size) na kanapie - Wrangler z krótkim rozstawem osi homologowany jest dla czterech osób. Wyprowadzono je bezpośrednio nad wgłębienie profilowanego siedziska i oparcia.
Testowany model Jeepa Wranglera w wersji Rubicon doposażono w skórzaną (czarną) tapicerkę. Pokryto nią także plecy foteli. Znalazł się na nich także panel z tworzywa sztucznego, z którego łatwiej usunąć zabrudzenia, np. pozostawione przez buty dzieci podróżujących w fotelikach na kanapie.
Czynność tą utrudniają jednak siatki, jedną z nich zastąpiono pełną kieszeń.
Nadwozie testowanej wersji Rubicon fabrycznie wyposażone jest w miękki dach. W tym egzemplarzu zastąpiono go twardym (6700 zł). Nad głowami kierowcy i pasażera znajdują się dwa zdejmowane panele (w samochodzie nie ma miejsca do ich schowania).
Niezależnie od wyboru typu dachu tylne szyby są przyciemniane.
Klimatyzacja automatyczna jest standardem w każdej wersji wyposażenia czwartej generacji Jeepa Wranglera. Poza bazową Sport (pakiet Sport Plus) ma niezależne ustawienie dla kierowcy i pasażera.
Osoby podróżujące z tyłu mogą skorzystać z jej nawiewów. Żaluzjowe kratki umieszczono na szczycie centralnego tunelu.
Jeep wyposażył Wranglera w szereg punktów, w których można podłączyć zasilanie - w naszych testach domyślnie - urządzeń multimedialnym dla dzieci.
Na końcu centralnego tunelu znalazły się aż cztery porty usb - po dwa typu B i C. Poniżej jest gniazdo 230V - z układem angielskim, ale bez problemu podłączyliśmy zasilanie płaską wtyczką.
Kolejne gniazdo - usb typu B - umieszczono w zamykanym podłokietniku centralnej konsoli.
Standardem jest panel multimedialny na środkowej części kokpitu. Mamy na nim wejście aux (mini-jack) oraz po jednym porcie usb-B i usb-C. Tylko poprzez nie sparujemy smartfona z pokładowym systemem Uconnect poprzez Android Auto lub Apple CarPlay.
Standardowy zestaw uzupełniają dwa gniazda 12V (jedno z nich w bagażniku), system łączności bezprzewodowej bluetooth oraz 8 lub 9 (z subwooferem) głośników.
W bagażniku znajdują się cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek zabezpieczających transportowane przedmioty. Ich przekątna to zaledwie 81 cm.