TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Mazda MX-30
Dziecko w Maździe MX-30 - foteliki i wózki
14-06-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Konstrukcja przeciwstawnie otwieranych par drzwi znacznie utrudnia wykorzystanie Mazdy MX-30 do roli auta dla rodziny z małymi dziećmi. Pozytywnie zaskoczył bagażnik, do którego jednocześnie zmieściliśmy dwa kompletne wózki.
Foteliki dziecięce użyte w teście Mazdy MX-30:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja czołowej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Maździe MX-30 zamocujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Podczas próby z użyciem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie mieliśmy uwag do samej jakości montażu.
Trzeba jednak pamiętać, że w tym modelu auta nie ma środkowego słupka, a pas mocowany jest w ramie drugiej pary drzwi. Taka konfiguracja z zamontowanym fotelikiem dziecięcym wyklucza od tej strony zajmowanie miejsca na kanapie.
Przy wkładaniu fotelika/nosidełka trzeba liczyć się także z szeroko otwieranymi drzwiami w przodu, co może stanowić problem na wąskich miejscach parkingowych.
Poza bazową wersją Kai w pozostałych standardem wyposażenia jest funkcja podgrzewania przednich foteli.
Ustawienie z przodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej na kanapie pozostaje około 18 cm wolnej przestrzeni.
Należy też ustawić oparcie fotela pasażera w pionie. Całości nie obniżymy, bo Mazda oferuje regulację wysokości tylko dla siedzenia kierowcy.
Pary mocowań Isofix (i-Size) znalazły się na skrajnych miejscach kanapy Mazdy MX-30. Są one obudowane plastikowymi nakładkami. Wsunięcie szyn bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawienie nogi stabilizującej przebiegły bez uwag. Siedzisko ma 46 cm długości, a wysokość od podłogi do niego wynosi 30 cm.
Wstawienie fotelika/nosidełka do środka tego modelu samochodu jest nie lada wyzwaniem. Najpierw trzeba otworzyć szerokie drzwi z przodu, później wąskie z tyłu. Na typowym miejscu postojowym, z zaparkowanym obok autem, prawie niewykonalne. Dodatkowo sama kanapa jest cofnięta za słupek C.
Na tej samej bazie Isofix można ustawić fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Ten dla odmiany pozostaje na stałe w samochodzie. Sam montaż fotelika tyłem do kierunku jazdy pozostaje bez uwag. Ale już na otwarcie przedniej, a później tylnej pary drzwi i włożenie dziecka do środka potrzeba bardzo dużo miejsca.
Konstrukcja obu par drzwi jest ciężka. Przy większym wietrze czy nierównym podłożu mogą się niespodziewanie zamknąć.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to siedząca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie Isofix można też obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak maksymalnie najdłuższe stosowanie pozycji odwrotnej).
W tym przypadku także podczas wkładania i wyjmowania dziecka utrudnieniem jest przeciwstawna i nieproporcjonalna konstrukcja drzwi i brak środkowego słupka. Niemniej w tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy w pełnym zakresie zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika.
Wszystkie wykorzystywane w naszych testach elementy Maxi-Cosi oraz kanapa Mazdy MX-30 spełniają standard i-Size.
W plecach oparć kanapy zamontowano dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych fotelików dziecięcych typu Isofix. Z uwagi na długość bagażnika (79 cm) klamrę pasa stabilizującego najwygodniej zaczepić od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym możliwość złożenia (w proporcji 60:40) oparć kanapy Mazdy MX-30.
Przed montażem fotelika Britax-Romer TriFix ustawiliśmy na maksymalną wysokość zagłówek kanapy. Sam montaż, w tym szerszych szyn Isofix, przebiegł bez przeszkód. Podstawa dobrze przylegała do siedziska, bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy.
I w tym przypadku nietypowa konstrukcja drzwi może utrudnić wkładanie i zapinanie dziecka.
Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Dzięki temu jego konstrukcja optymalnie przylega do oparcia. Podstawa fotelika nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko.
Bez przeszkód mogliśmy wyciągnąć zagłówek fotelika. Wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 91 cm.
W przypadku starszego dziecka dużym ułatwieniem podczas wsiadania i wysiadania jest możliwość pochylenia siedziska i przesunięcia do kokpitu fotela pasażera.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Mazdy MX-30 dwóch, największych jakie wykorzystujemy w testach, fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 20 cm wolnej przestrzeni.
Wózki dziecięce użyte w teście Mazdy MX-30:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Mazda podaje, że bagażnik MX-30 ma 366 litrów pojemności. Ale liczonej razem z przestrzenią pod podłogą. W przypadku testowanego egzemplarza samochodu część z niej (25 litrów) zabiera system nagłośnienia Bose. Niemniej to co na górze pozostaje niezmienne w każdej wersji tego elektryka.
Podłoga - według naszych pomiarów - ma na osi 79 cm długości i pomiędzy nadkolami 101 cm szerokości. Na tej przestrzeni udało się zapakować kompletne podwozie (z kółkami), a na nim gondolę wózka dziecięcego X-lander.
Na długość bagażnika Mazdy MX-30 zmieściliśmy złożony wózek dziecięcy Quinny Zapp Xtra 2. Wszystkie elementy możemy zabezpieczyć siatką (fabryczna 305 zł) lub linkami.
Gumowa mata na podłodze kosztuje 350 złotych. Naszym zdaniem lepiej dołożyć 120 zł do innego modelu, z osłoną na zderzak.
Plecy kanapy i nadkola zabezpieczono wykładziną. Istnieje ryzyko porysowania plastikowego panelu na klapie bagażnika.
Nie było potrzeby zdejmowania kół, aby jednocześnie spakować do bagażnika Mazdy MX-30 oba wózki dziecięce. Wysokość przestrzeni od podłogi do ruchomej półki wynosi 50 cm.
Nasze kolejne pomiary to - wysokość od podłoża do górnej krawędzi zderzaka (65 cm), progu (75 cm), przycisku bądź rączki do zamykania klapy (182 cm), górnej krawędzi otwartej klapy (193 cm).