TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Mazda MX-30

Dziecko w Maździe MX-30 - wyposażenie samochodu

11-06-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

Pierwszy elektryk Mazdy wyróżnia się konstrukcją drugiej pary drzwi. Wyklucza ona konieczność zastosowania zabezpieczenia przed możliwością otwarcia ich od środka, a także wymusza montaż stałych szyb.

TESTY | Mazda MX-30 - wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera

Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera jest standardem w każdej wersji wyposażenia Mazdy MX-30. Umieszczono go w zamykanym schowku kokpitu po prawej stronie.

Do zmiany statusu poduszki powietrznej potrzebny jest kluczyk. Poza bazową wersją Kai znajdziemy go w module systemu Smart Keyless.

TESTY | Mazda MX-30 - informacja o aktywnej poduszce powietrznej pasażera, ON

Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w podstawie lusterka wstecznego.

Przy aktywnej podświetla się - na 60 sekund od uruchomienia silnika - dioda z piktogramem ON.

TESTY | Mazda MX-30 - informacja o nieaktywnej poduszce powietrznej pasażera, OFF

Przy nieaktywnej poduszce powietrznej pasażera podświetla się - przez cały czas pracy silnika - dioda z piktogramem OFF.

TESTY | Mazda MX-30 - ostrzeżenie na osłonie przeciwsłonecznej pasażera, fotelik dziecięcy tyłem do kierunku jazdy

Ostrzeżenie przed montażem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.

TESTY | Mazda MX-30 - ostrzeżenie na osłonie przeciwsłonecznej pasażera, fotelik dziecięcy tyłem do kierunku jazdy

Umieszczono je po obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.

TESTY | Mazda MX-30 - dodatkowy punkt kotwiczenia fotelika dziecięcego typu Isofix, top-tether

W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych typu Isofix.

TESTY | Mazda MX-30 - mocowania Isofix, i-Size, na skrajnych miejscach kanapy

Na skrajnych miejscach kanapy Mazdy MX-30 rozmieszczono pary mocowań fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size). Wokół nich są plastikowe nakładki ułatwiające montaż szyn.

Nieużywane można zabezpieczyć zaślepką.

TESTY | Mazda MX-30 - blokada sterowania przednimi szybami

Konstrukcja drugiej pary drzwi Mazdy MX-30 wymusiła montaż stałych szyb. Niemniej producent wprowadził blokadę możliwości sterowania nimi z przodu. Znajduje się ona w panelu drzwi kierowcy. Można z niej skorzystać, gdy na fotelu pasażera ustawimy fotelik dziecięcy.

Obie szyby opuszczają się i podnoszą automatycznie, stąd wyposażone je w funkcję zapobiegającą przycięciu palców.

TESTY | Mazda MX-30 - tapicerka foteli, sztuczna skóra

Testowaną (topową) wersję Enso wyposażono w tapicerkę materiałową z elementami sztucznej skóry. Znalazła się ona na całej powierzchni pleców foteli. W łatwy sposób usuniemy z niej zabrudzenia pozostawione np. przez buty dzieci podróżujących w fotelikach ustawionych na kanapie.

W plecach fotela kierowcy nie ma kieszeni.

TESTY | Mazda MX-30 - rozkładany podłokietnik na środku kanapy

Poza bazową wersją Kai w pozostałych montowany jest podłokietnik na środkowym miejscu kanapy. Po rozłożeniu - według naszych pomiarów - ma 38 cm długości, 24 cm szerokości i 9 cm grubości.

Wewnątrz umieszczono dwa wgłębienia o średnicy typowej puszki z napojem. Ale umieszczone gumowe wypustki zabezpieczą też butelki czy puszki o mniejszej średnicy.

TESTY | Mazda MX-30 - szyberdach

Przyciemniane boczne szyby z tyłu montowane są tylko w dwóch topowych wersjach wyposażenia Hikari i Enso.

Szyberdach, za dopłatą 3 tys. złotych, zamówimy tylko do wersji Enso.

TESTY | Mazda MX-30 - gniazda zasilania, USB, Android Auto, Apple CarPlay, 230V

Zasilanie urządzeń elektronicznych, którymi można zająć uwagę dzieci na czas podróży, podłączymy tylko do gniazd schowanych w dolnej części kokpitu. Należy więc zaopatrzyć się w odpowiedniej długości kable.

Do dyspozycji mamy gniazdo 12V (zasłonięte na zdjęciu centralnym tunelem), dwa porty USB (podłączenie do Android Auto lub Apple CarPlay) i kontakt 220V (150W, niedostępny w wersji Kai).

Urządzenie audio czy smartfon można sparować także poprzez bluetooth.

TESTY | Mazda MX-30 - linki zabezpieczające transportowane w bagażniku przedmioty, mata antypoślizgowa

Bagażnik elektrycznej Mazdy MX-30 wyposażono w cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.

Gumowa mata dostępna jest w gamie akcesoriów (350 zł). Alternatywą dla niej jest mata ochronna z osłoną na zderzak (470 zł). Firmową siatkę wyceniono na 305 złotych.