TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Mazda MX-30
Dziecko w Maździe MX-30 - wyposażenie samochodu
11-06-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Pierwszy elektryk Mazdy wyróżnia się konstrukcją drugiej pary drzwi. Wyklucza ona konieczność zastosowania zabezpieczenia przed możliwością otwarcia ich od środka, a także wymusza montaż stałych szyb.
Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera jest standardem w każdej wersji wyposażenia Mazdy MX-30. Umieszczono go w zamykanym schowku kokpitu po prawej stronie.
Do zmiany statusu poduszki powietrznej potrzebny jest kluczyk. Poza bazową wersją Kai znajdziemy go w module systemu Smart Keyless.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w podstawie lusterka wstecznego.
Przy aktywnej podświetla się - na 60 sekund od uruchomienia silnika - dioda z piktogramem ON.
Przy nieaktywnej poduszce powietrznej pasażera podświetla się - przez cały czas pracy silnika - dioda z piktogramem OFF.
Ostrzeżenie przed montażem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych typu Isofix.
Na skrajnych miejscach kanapy Mazdy MX-30 rozmieszczono pary mocowań fotelików dziecięcych typu Isofix (i-Size). Wokół nich są plastikowe nakładki ułatwiające montaż szyn.
Nieużywane można zabezpieczyć zaślepką.
Konstrukcja drugiej pary drzwi Mazdy MX-30 wymusiła montaż stałych szyb. Niemniej producent wprowadził blokadę możliwości sterowania nimi z przodu. Znajduje się ona w panelu drzwi kierowcy. Można z niej skorzystać, gdy na fotelu pasażera ustawimy fotelik dziecięcy.
Obie szyby opuszczają się i podnoszą automatycznie, stąd wyposażone je w funkcję zapobiegającą przycięciu palców.
Testowaną (topową) wersję Enso wyposażono w tapicerkę materiałową z elementami sztucznej skóry. Znalazła się ona na całej powierzchni pleców foteli. W łatwy sposób usuniemy z niej zabrudzenia pozostawione np. przez buty dzieci podróżujących w fotelikach ustawionych na kanapie.
W plecach fotela kierowcy nie ma kieszeni.
Poza bazową wersją Kai w pozostałych montowany jest podłokietnik na środkowym miejscu kanapy. Po rozłożeniu - według naszych pomiarów - ma 38 cm długości, 24 cm szerokości i 9 cm grubości.
Wewnątrz umieszczono dwa wgłębienia o średnicy typowej puszki z napojem. Ale umieszczone gumowe wypustki zabezpieczą też butelki czy puszki o mniejszej średnicy.
Przyciemniane boczne szyby z tyłu montowane są tylko w dwóch topowych wersjach wyposażenia Hikari i Enso.
Szyberdach, za dopłatą 3 tys. złotych, zamówimy tylko do wersji Enso.
Zasilanie urządzeń elektronicznych, którymi można zająć uwagę dzieci na czas podróży, podłączymy tylko do gniazd schowanych w dolnej części kokpitu. Należy więc zaopatrzyć się w odpowiedniej długości kable.
Do dyspozycji mamy gniazdo 12V (zasłonięte na zdjęciu centralnym tunelem), dwa porty USB (podłączenie do Android Auto lub Apple CarPlay) i kontakt 220V (150W, niedostępny w wersji Kai).
Urządzenie audio czy smartfon można sparować także poprzez bluetooth.
Bagażnik elektrycznej Mazdy MX-30 wyposażono w cztery uchwyty do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
Gumowa mata dostępna jest w gamie akcesoriów (350 zł). Alternatywą dla niej jest mata ochronna z osłoną na zderzak (470 zł). Firmową siatkę wyceniono na 305 złotych.