TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Mercedes EQB 5-osobowy
Dziecko w Mercedesie EQB - foteliki i wózki
23-09-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W pięcioosobowej wersji Mercedesa EQB mamy do dyspozycji tylko dwie pary mocowań Isofix. W optymalnym dopasowaniu konstrukcji fotelika pomaga regulowany kąt położenia kanapy, a możliwość jej przesunięcia zwiększa pojemność bagażnika na czas transportu wózków dziecięcych.
Foteliki dziecięce użyte w teście Mercedesa EQB:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W przypadku testowanego egzemplarza Mercedesa EQB mamy mechanizm automatycznego rozpoznanie zajętości i obciążenia tego miejsca.
Podczas próby z użyciem fotelika/nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus bez uwag. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań sportowego fotela pasażera. Siedzisko ma 48 cm długości, ale dzięki wysuwanej części (podparcie pod kolana) można ją powiększyć o 5 cm, co zapewni lepszą stabilność.
Na miejscu pasażera fotelik dziecięcy zamocujemy jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Montaż na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu, maksymalnego obniżenia i ustawienia oparcia w pionie. W testowanym egzemplarzu EQB mogliśmy to zrobić dzięki elektrycznej regulacji położenia.
W takiej konfiguracji na wysokości kolan osoby siedzącej z tyłu na kanapie zostało około 17 cm wolnej przestrzeni.
Fabrycznym elementem wyposażenia Mercedesa EQB jest przesuwana kanapa w zakresie około 16 cm (testujemy wersję pięcioosobową). Podzielono ją w proporcji 40:60, każda część jest niezależnie regulowana. W naszych próbach z fotelikami dziecięcymi przyjęliśmy pozycję maksymalnie odsuniętą od kokpitu.
Pary mocowań Isofix znajdziemy na skrajnych miejscach kanapy. Obudowano je plastikowymi nakładkami, które ułatwiają wsunięcie szyn. W trakcie montażu bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawiania jej nogi stabilizującej bez uwag.
Wysokie nadwozie SUV-a i szeroko otwierane drzwi zapewniają dużą swobodę ruchów podczas wkładania i wyjmowania fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie można zamontować tyłem do kierunku jazdy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl przeznaczony dla nieco większego dziecka. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie. Ponownie wysokie nadwozie i szeroko otwierane drzwi pomagają w wykonaniu wszelkich czynności przy dziecku.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. Pomimo to, zajmująca to miejsce osoba dorosła, nie powinna narzekać na brak miejsca na swoje nogi.
Przy nieco większym dziecku fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak możliwie najdłużej używanie pozycji tyłem).
W tej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Kanapa Mercedesa EQB oraz wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
Klamrę pasa mocującego najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym funkcja dzielenia i składania oparć (40:20:40).
W nakładki na mocowaniach Isofix z łatwością wsunęliśmy grubsze szyny fotelika Britax-Romer TriFix. Jego podstawa optymalnie przylegała do siedziska kanapy (ma ono 46 cm długości).
Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Przed montażem fotelika dla największego dziecka (grupa 2-3) zdemontowaliśmy z kanapy zagłówek. Czynność ta jest łatwa do wykonania. Zapewnia to optymalne przyleganie pleców fotelika do oparcia.
Podstawa naszego Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Zagłówek fotelika mogliśmy ustawić na maksymalną pozycję. Wysokość od siedziska kanapy do podsufitki mierzy 93 cm.
Oprócz regulacji wzdłużnej możemy też zmieniać kąt pochylenia oparcia kanapy (zakres 95-110 st). Pozwala to na lepsze dopasowanie jego położenia do konstrukcji danego fotelika dziecięcego.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy pięcioosobowego Mercedesa EQB naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix) pozostało pomiędzy nimi około 35 cm wolnej przestrzeni. Pomimo to stanowczo odradzamy ze skorzystania z tego przepisu.
Wózki dziecięce użyte w teście Mercedesie EQB:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika Mercedesa EQB w wersji pięcioosobowej wynosi 495 litrów. Podzielono ją podłogą, ale bez możliwości przełożenia jej na inny poziom. Według naszych pomiarów jej płyta ma 89 cm długości i 105 cm szerokości.
W naszych testach z wózkami także przyjęliśmy maksymalnie cofniętą kanapę. Na tej powierzchni bez problemu zmieściliśmy obie części - podwozie i gondolę X-lander.
W bagażniku znajdują się cztery zaczepy do siatki lub linek, którymi możemy zabezpieczyć transportowane przedmioty. Naszą złożoną spacerówkę Quinny przymocowaliśmy wzdłuż nadkola.
Jego powierzchnię częściowo pokrywają panele z tworzywa sztucznego, co naraża je na przypadkowe porysowanie.
Wysokość pomiędzy zwijaną roletą, a podłogą bagażnika wynosi 41 cm. Nie udało nam się zmieścić pod nią podwozia z gondolą i wózka spacerówki. Zarówno wzdłuż, jak i w szerz (tu rozwiązaniem może być przesunięcie kanapy do przodu).
Ostatecznie włożyliśmy spacerówkę do gondoli.
Zmierzona przez nas wysokość od podłoża do górnej krawędzi zderzaka wynosiła 59 cm, progu 74 cm, a przycisku do zamykania klapy 196 cm. Ona sama unosi się na 205 cm.