TESTY
Plusy i minusy | Mercedes EQB 5-osobowy
Mercedes EQB z (nie)dbałością o bezpieczeństwo
27-09-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W Mercedesie EQB wyróżniamy niepowszechne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa dzieci i ochrony potrąconej osoby. Pokładowa nawigacja może wprowadzić kierowcę w błąd, co do obowiązującego na danym odcinku drogi ograniczenia prędkości.
PLUSY
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej,
oceniamy w każdym z testowanych samochodów. Z reguły jest to mechaniczny zamek, do którego przeznaczony jest kluczyk od stacyjki silnika (bądź ukryty grot w obudowie autopilota). Trzeba więc pamiętać o zasadach zmiany statusu poduszki względem używanego fotelika dziecięcego.
W przypadku EQB mamy typowe dla marki Mercedes rozwiązanie. Poduszka powietrzna pasażera domyślnie pozostaje nieaktywna. W siedzisku fotela znajduje się mata wykrywająca zajętość tego miejsca. W zależności od siły nacisku (wagi) status poduszki się nie zmienia lub przechodzi w tryb aktywny.
W naszych próbach z fotelikiem/nosidełkiem ustawionym tyłem do kierunku jazdy i obciążeniem 15 kg poduszka pozostawała odłączona. Dla użytkownika to prosty w obsłudze system.
Aktywna pokrywa komory silnika,
oparta jest na dwóch siłownikach zamontowanych przy zawiasach. W momencie wykrycia potrącenia pieszego (rowerzysty) pirotechniczne ładunki unoszą ją nieznacznie do góry. W ten sposób tworzy się dodatkowa amortyzacja, która uchroni tułów lub głowę przed uderzeniem o elementy silnika.
Regulowane siedzenia kanapy,
dzielonej w proporcji 40:60. Może je niezależnie przesuwać wzdłuż w zakresie 14 cm. W łatwy sposób możemy więc powiększyć bagażnik, co wykorzystaliśmy podczas prób zmieszczenia wózków dziecięcych. Jednocześnie osoby podróżujące na kanapie nie powinny narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Co więcej, regulowany kąt pochylenia oparć kanapy pozwala na optymalne jej dopasowania do skorupy fotelika. Tym samym jego mocowanie będzie stabilniejsze.
MINUSY
Miejsce mocowania gaśnicy,
znajduje się przed fotelem kierowcy. To typowe rozwiązanie Mercedesa, które wielokrotnie zaliczaliśmy do minusów. Nie mogło być inaczej i z EQB. Powód?
Naszym zdaniem siła zderzenia może wyrwać gaśnicę z mocowania, a przemieszczający się bezwładnie przedmiot stanowić będzie dodatkowe zagrożenie dla podróżujących osób.
System rozpoznawania znaków drogowych,
opiera się przede wszystkim na odczycie tych ustawionych przy drodze. Nie zawsze jest doskonały, bo na przykład na trasie szybkiego ruchu potrafi uwzględnić ograniczenia prędkości obowiązujące na zjazdach.
Drugim sposobem są dane zapisane w nawigacji pokładowej. Te też nie zawsze są precyzyjne. Naszą uwagę zwróciło autostradowe ograniczenie prędkości do 140 km/h wyświetlone na podwarszawskim odcinku ekspresówki S8. Na tym wskazaniu może oprzeć swoje działanie aktywny tempomat.
System ten jest opcją w Mercedesie EQB za 1506 zł.
Bezdotykowe sterowanie klapą bagażnika,
jest częścią pakietu Keyless-Go. Do jej otwarcia lub zamknięcia należy przesunąć stopą pod tylnym zderzakiem. Nic nowego, do aut z takim rozwiązaniem wielokrotnie już pakowaliśmy wózki dziecięce. I nigdy nie było sytuacji z… przypadkowym aktywowaniem funkcji zamykania. W Mercedesie EQB problem ten pojawił się wielokrotnie.
Dane z komputera pokładowego Mercedesa EQB:
przejechany podczas testu dystans: 378 km, średnia prędkość: 33 km/h, średnie zużycie prądu: 18,5 l/100 kWh.