TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | foteliki i wózki | Mitsubishi Space Star fl 2020
Dziecko w Mitsubishi Space Star - foteliki i wózki
13-07-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W naszych próbach w Mitsubishi Space Star natknęliśmy się na dwie przeszkody. Brak możliwości maksymalnego wysunięcia zagłówka fotelika dziecięcego i wąską przestrzeń przy chowaniu podwozia wózka do bagażnika.
Foteliki dziecięce użyte w teście Mitsubishi Space Star:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Mitsubishi Space Star dokonamy tego wyłącznie za pośrednictwem samochodowego pasa bezpieczeństwa.
W trakcie takiej próby z wykorzystaniem fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus nie mieliśmy uwag. Siedzisko fotela pasażera ma 50 cm długości i 52 cm szerokości.
Ustawienie na fotelu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też ustawić oparcie w pionie.
W takiej konfiguracji na wysokości kolan osoby siedzącej z tyłu pozostaje około 12 cm wolnego miejsca.
Fotel pasażera powinien być maksymalnie obniżony. W żadnej wersji wyposażenia Mitsubishi Space Star nie ma takiej możliwości.
Pary mocowań Isofix znajdziemy na skrajnych miejscach kanapy. Wokół nich nie ma plastikowych nakładek, pomimo to bez trudu wsunęliśmy szyny bazy Maxi-Cosi 2WayFix. Jej podstawa optymalnie przylegała do w miarę płaskiej powierzchni siedziska.
Podczas rozkładania nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Tylna para drzwi otwiera się wystarczająco szeroko, aby włożyć lub wyjąć z wnętrza samochodu fotelik/nosidełko z siedzącym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie można ustawić fotelik dla nieco większego dziecka Maxi-Cosi 2WayPearl. Podczas montażu w pozycji tyłem do kierunku jazdy nie mieliśmy uwag.
W miarę szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszelkich czynności przy dziecku siedzącym w foteliku.
Przy ustawieniu na kanapie fotelika dziecka w pozycji tyłem do kierunku jazdy przedni fotel należy przysunąć do kokpitu. W tej konfiguracji na wysokości kolan dorosłej osoby może zabraknąć miejsca.
Na tej samej bazie Isofix, fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak maksymalnie długie korzystanie z pozycji odwrotnej).
To ustawienie wymagało wysunięcia do góry zagłówka kanapy (skrajny ma dwie pozycje, 67 lub 78 cm). Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika dziecięcego w pełnym zakresie regulacji.
Używane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size. Takiej informacji nie znaleźliśmy w miejscach rozmieszczenia zaczepów Isofix na kanapie Mitsubishi Space Star.
Na dole pleców oparć skrajnych miejsc kanapy znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików dziecięcych typu Isofix. Najwygodniejszy dostęp do niego jest od strony bagażnika.
Montaż szerszych szyn Isofix fotelika Britax-Romer TriFix także przebiegł bez uwag. Jego podstawa i oparcie optymalnie przylegała do konstrukcji kanapy samochodu.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy Mitsubishi Space Star wynosi 105 stopni.
Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji. Tylne drzwi otwierają się wystarczająco szeroko, aby wykonać wszystkie czynności związane z podróżą dziecka w foteliku.
Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Pozwala to na jego optymalne przyleganie do oparcia.
Podstawa fotelika nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko.
W próbie wyciągnięcia zagłówka fotelika (maksymalnie na 86 cm) przeszkodziła nisko poprowadzona linia dachu przy słupku C. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wyniosła 87 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Przy montażu na skrajnych miejscach kanapy Mitsubishi Space Star naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix - Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix - pozostało pomiędzy nimi do 25 cm wolnej przestrzeni.
Zmierzona przez nas szerokość kanapy auta to 119 cm. Rozstaw pomiędzy wewnętrznymi zaczepami Isofix to 30 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Mitsubishi Space Star:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Podłoga bagażnika testowanej wersji Mitsubishi Space Star ma 61 cm długości i 98 cm szerokości. Chociaż to wystarczająco dużo miejsca, to ze względu na kąt oparcia kanapy, nie mogliśmy położyć na niej podwozia (bez kółek) naszego wózka dziecięcego X-lander.
Udało się to poprzez chwilowe pochylenie oparć kanapy (dzielonej w proporcji 60:40). Jest to jednak wykonalne przy zamontowanych na kanapie fotelikach Isofix.
Po tej czynności bez trudu schowaliśmy gondolę X-move naszego wózka dziecięcego.
Głębokość bagażnika - przy progu - wynosi 16 cm.
W bagażniku Mitsubishi Space Star bez problemu zmieściliśmy złożoną i kompletną spacerówkę Quinny Zapp Xtra 2.
W modelu tym zabrakło uchwytów do siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
Plecy kanapy pokryto wykładziną. Jej jasny kolor jest mało praktyczny. Na nadkolach, klapie i wewnętrznej stronie progu bagażnika są elementy z tworzywa sztucznego, które można łatwo zarysować np. elementami wózka.
Powtarzając operację z chwilowym pochyleniem oparć kanapy do schowania podwozia wózka, na górze zmieściła się i spacerówka i gondola. Wysokość od podłogi bagażnika do ruchomej półki to 47 cm.
Od nawierzchni do górnej krawędzi zderzaka jest 68 cm, progu 73, rączki do zamykania klapy bagażnika 185 cm, a do niej samej 192 cm.