TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Mitsubishi Space Star fl 2020
Dziecko w Mitsubishi Space Star - wyposażenie samochodu
08-07-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Mitsubishi Space Star wyróżnia się uproszczoną sygnalizacją statusu poduszki powietrznej pasażera i brakiem informacji o standardzie i-Size. Na liście wyposażenia - zaliczanego przez nas do bezpieczeństwa i komfortu podróży dzieci - nie ma między innymi uchwytów do linek zabezpieczających przewożone w bagażniku przedmioty.
Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera jest standardem. Umieszczono go w prawym boku kokpitu. Dostęp możliwy jest dopiero po pełnym otwarciu drzwi.
Do zmiany statusu poduszki - według załączonego schematu - potrzebny jest kluczyk. W tym przypadku ten sam, co do stacyjki rozrusznika.
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera znajduje się w obudowie lusterka wstecznego.
Przy aktywnej nie wyświetla się żaden komunikat.
Dezaktywacja działania poduszki powietrznej pasażera jest sygnalizowana podświetlonym piktogramem przy napisie PASSENGER AIRBAG OFF. Jest on widoczny przez cały czas pracy silnika.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma uniwersalny format.
Znajdziemy je na obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
Na dole pleców oparć skrajnych miejsc kanapy znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
Na skrajnych miejscach kanapy rozmieszczono pary mocowań fotelików dziecięcych typy Isofix. Brakuje na nich oznaczeń, w tym informacji o spełnieniu standardu i-Size.
Nie ma też plastikowych nakładek, ale wyprowadzenie mocowań na zewnętrz i obszycie tapicerki powinno ułatwić wsunięcie szyn fotelika.
Elektrycznie otwierane szyby w przedniej parze drzwi są standardem wyposażenia każdej wersji Mitsubishi Space Star. Ale dopiero od poziomu Invinite ta po stronie kierowcy (i tylko ta) opuszcza się i podnosi automatycznie. Stąd dodatkowa funkcja, która zapobiega przypadkowemu przycięciu palców.
Impulsowo otwierane i podnoszone szyby w drugiej parze drzwi stanowią fabryczne wyposażenie także od wersji Invinite. Kierowca, przyciskiem umieszczonym w panelu swoich drzwi, może zablokować ich działanie.
Blokada możliwości otwarcia tylnych drzwi od środka samochodu jest manualna. Służy do tego - wbudowany w ramę - przełącznik. Obok wytłoczono kierunek jej załączenia.
Przyciemniane szyby z tyłu są fabrycznym wyposażeniem dwóch najwyższych wersji Intense (jej pochodną jest testowana przez nas Insport, której nie ma już w roczniku modelowym 2021) i Instyle.
Wersji wyposażenia Insport (rocznik modelowy 2020) przypisano tekstylną tapicerkę w kolorze czarnym lub jasnym szarym. To drugi wariant jest mało praktyczny, jeśli Space Starem będą podróżować małe dzieci. Zresztą i w testowanym egzemplarzu (przebieg 46 tys. km) widać już jej zużycie.
Jasnym materiałem pokryto również plecy foteli przez co bardziej widoczne będą zabrudzenia pozostawione np. przez buty dzieci podróżujących w fotelikach ustawionych na kanapie.
Mogą też być trudności z usunięciem tych śladów. Uwagę zwraca brak kieszeni w oparciach foteli.
W każdej wersji, poza bazową Entry, znajdziemy jeden port USB. Umieszczono go na centralnym tunelu tuż pod kokpitem. Chcąc go wykorzystać do zasilenia urządzenia multimedialnego, z którego będzie korzystać dziecko podróżujące na kanapie, musimy użyć dłuższego przewodu.
W naszym przypadku - z systemem multimedialnym SONY - port ten pozwala także sparować część zawartości smartfona poprzez Android Auto lub Apple CarPlay. Posłuży do tego także bluetooth (dostępny od wersji Invinite).
Alternatywą do podłączenia zasilania jest samochodowe gniazdko 12V. Jest tylko jedno, na samym dole centralnej części kokpitu.