TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Peugeot 2008 II Hybrid (fl)
Dziecko w Peugeot 2008 - foteliki i wózki
10.02.2025 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
W modelach samochodów z grupy Stellantis nieraz narzekaliśmy na umieszczenie uchwytów Isofix w wąskich nacięciach tapicerki kanapy, co utrudniało wsunięcie szyn fotelika. Takie rozwiązanie mamy też w drugiej generacji Peugeot 2008, ale tu nie stanowi to problemu. Za to przy górnym położeniu podłogi bagażnika w wersji wyposażenia GT nie zaczepimy siatki czy linek zabezpieczających transportowane wózki dziecięce.
Foteliki dziecięce użyte w teście Peugeot 2008 II Hybrid:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera pozwala ustawić na jego miejscu fotelik dziecięcy w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W Peugeot 2008 zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. W trakcie tej czynności, z wykorzystaniem fotelika/nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus, nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Fotel należy też obniżyć (2. generacji Peugeot 2008 manualna regulacja jest standardem o wersji wyposażenia Allure), a oparcie ustawić do pionu.
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje około 14 cm wolnego miejsca.
W drugiej generacji Peugeot 2008 mocowania Isofix znajdują się na skrajnych miejscach kanapy. Schowano je w nacięciach tapicerki i zabezpieczono zamkiem błyskawicznym. Podczas montażu naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix bez problemu wsunęliśmy cienkie szyny.
Przed rozłożeniem nogi stabilizującej wyjęliśmy dywanik podłogowy, co zapewnia lepsze oparcie stopy.
Wyższe nadwozie samochodu i szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z zapiętym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie 2WayFix można zamontować w pozycji tyłem do kierunku jazdy fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco starszego i większego dziecka. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie.
Ponownie wyższe nadwozie crossovera Peugeot 2008 i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszelkich czynności związanych z podróżą dziecka w foteliku.
Montaż na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia fotela pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji osoba dorosła zajmująca to miejsce w Peugeot 2008 nie powinna narzekać na brak wolnej przestrzeni na wysokości kolan.
Fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak stosowanie możliwie jak najdłużej pozycji tyłem). W tej konfiguracji na kanapie Peugeot 2008 bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Wykorzystywane przez nas foteliki Maxi-Cosi oraz kanapa 2. generacji Peugeot 2008 spełniają standard i-Size.
W plecach oprać skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci. W Peugeot 2008 klamrę pasa mocującego najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Umożliwia to dzielenie i składanie oparcia (60:40).
Uchwyty Isofix nie mają plastikowych nakładek, które ułatwiają wsunięcie szyn. Pomimo, że w testowanej wersji Peugeot 2008 umieszczono je w wąskich nacięciach skórzanej tapicerki, bez problemu zmieściliśmy grubsze szyny naszego fotelika Britax-Romer TriFix.
Po montażu bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 100 st.
Przed montażem fotelika dla najstarszego dziecka (grupa 2-3) zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. Zapewnia to optymalne przyleganie konstrukcji pleców do oparcia. Wyjęcie zagłówka w Peugeot 2008 jest łatwe do wykonania.
W wąskie nacięcia miejsc, w których umieszczono mocowania Isofix bez problemu wsunęliśmy grubsze szyny naszego fotelika Recaro Mako Elite 2. Podstawa fotelika nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta dziecko.
Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki Peugeot 2008 wynosi 95 cm. Bez problemu wysunęliśmy zagłówek naszego fotelika na maksymalną pozycję.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis pozwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich testowanych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Odległość pomiędzy naszymi największymi fotelikami na kanapie drugiej generacji Peugeot 2008 wynosi 20 cm. Nie ma więc wystarczającego miejsca do takiego posadzenia dziecka.
Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy wynosi 121 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Peugeot 2008 II Hybrid:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika drugiej generacji Peugeot 2008 wynosi 434 litry. W wersji wyposażenia GT przedzielono ją podwójną podłogą. Dodatkowa płyta ma wymiar 73 cm długości i 100 cm szerokości. Wysokość do ruchomej półki wynosi 41 cm.
Na tej przestrzeni bez problemów zmieściły się obie części (podwozie i gondola) naszego wózka X-lander.
Przy górnym położeniu podłogi bagażnika nie skorzystamy z oczek do mocowania siatki lub linek zabezpieczających transportowane przedmioty. Nasz złożony wózek Quinny Zapp Xtra 2 położyliśmy luzem, każdy taki przedmiot może stwarzać potencjalne zagrożenie podczas kolizji drogowej.
Nadkola bagażnika Peugeot 2008 wykonano z tworzywa sztucznego, co naraża je na przypadkowe porysowanie.
Po obniżeniu podłogi bagażnik Peugeot 2008 ma 78 cm długości i 101 cm szerokości. Głębokość przy progu wynosi 12 cm, a wysokość do ruchomej półki rośnie do 50 cm.
Na tej przestrzeni zmieściliśmy jednocześnie oba wózki dziecięce. W tej konfiguracji podłogi bagażnika (co jest standardem w wersji wyposażenia Style i Allure) mamy do dyspozycji uchwyty do siatki lub linek, którymi możemy zabezpieczyć transportowane przedmioty.
Zmierzona przez nas wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 65 cm, progu ładunkowego 73 cm, a do rączki służącej do zamykania klapy bagażnika 187 cm. Ona sama unosi się na wysokość 197 cm.