TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Peugeot e-Traveller Long 75 kWh
Dziecko w Peugeot e-Traveller - foteliki i wózki
25-08-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Pięć par mocowań Isofix i możliwość obracania siedzeń w II rzędzie pozwala na wiele konfiguracji w ustawieniu fotelików samochodowych dla dzieci. Bagażnik jest wysoki, ale brakuje pełnego oddzielenia jego zawartości od przestrzeni pasażerskiej.
Foteliki dziecięce użyte w teście Peugeot e-Traveller:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W Peugeot e-Traveller zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. W naszym próbach z fotelikiem Maxi-Cosi Pebble Plus nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Przy takim ustawieniu należy całość maksymalnie odsunąć od kokpitu. A także obniżyć i ustawić w pionie oparcie. W testowanej wersji wyposażenia Allure regulacja wysokości fotela pasażera w I rzędzie jest standardem.
Zakres tych ustawień może ograniczać zamontowany tyłem do kierunku jazdy fotel VIP w II rzędzie.
W testowanym egzemplarzu e-Traveller II rząd tworzyły opcjonalne fotele VIP. Można je zamontować zarówno przodem, jak i tyłem do kierunku jazdy. Ten drugi sposób wyklucza ustawienie na nim fotelika dla najmłodszych dzieci!
Oba fotele VIP wyposażono w pary mocowań Isofix (brakuje na nich oznaczenia i-Size), montaż szyn bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawienie nogi stabilizującej przebiegł bez problemów. Wkładanie i wyjmowanie fotelika/nosidełka ułatwia konstrukcja przesuwanych bocznych drzwi, a także wysokie nadwozie auta. Jednak przy takiej konfiguracji blokujemy dostęp do III rzędu siedzeń.
Ustawienie w tym miejscu fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga maksymalnego cofnięcia całości. Pomimo to osoby dorosłe podróżujące z tyłu mają zapewnione wystarczająco dużo miejsca na swoje nogi.
Na tej samej bazie Isofix można zamontować także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl, który jest przeznaczony dla nieco większego dziecka. Umożliwia on ustawienie zarówno tyłem, jak i przodem do kierunku jazdy. W trakcie naszych prób bez uwag. Dużym ułatwieniem są przesuwane boczne drzwi i wysokie nadwozie auta. Powstały otwór ma 95 cm szerokości i 129 cm wysokości.
Według naszych pomiarów siedzisko fotela ma 44 cm długości i 47 cm szerokości. Zagłówek ma 3 poziomy regulacji wysokości - od 77 do 82 cm.
Przed montażem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix zdemontowaliśmy zagłówek z tworzącego II rząd fotela VIP.
W tego typie samochodu wysunięcie zagłówka fotelika na maksymalną wysokość nie stanowi problemu.
W tym przypadku dziecko korzysta z samochodowego pasa bezpieczeństwa. I tu są dwie alternatywy. Jeden zintegrowany jest z fotelem VIP, następny w słupku C - oba nie mają regulacji wysokości.
Zmiana pozycji fotela VIP jest bardzo łatwa, wystarczy odblokować zaczepy na szynach, unieść całą konstrukcję i obrócić wokół osi z powrotem celując w prowadnice.
W takim położeniu nie wolno zamontować fotelika dziecięcego przeznaczonego do podróżowania tyłem do kierunku jazdy. W obracanym modelu Maxi-Cosi 2WayPearl łatwo o taką pomyłkę.
W podłodze Peugeot e-Traveller znajdują się szyny, po których przesuniemy siedzenia w II i III rzędzie. Na wszystkich znajdują się zaczepy Isofix, więc sprawdziliśmy jakość oparcia nogi stabilizującej bazy 2WayFix. W każdym przypadku, w II rzędzie zarówno przy ustawieniu przodem, jak i tyłem do kierunku jazdy, nie mieliśmy uwag.
Na dole pleców opcjonalnych foteli VIP znajduje się top-tether - dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych modeli fotelików dziecięcych typu Isofix. Dostęp do niego jest jednakowy bez względu na położenie do kierunku jazdy. Sam montaż klamry pasa jest banalnie łatwy.
Fotelik Britax-Romer TriFix zamontowaliśmy bez przeszkód w II rzędzie siedzeń ustawionych przodem i tyłem do kierunku jazdy. Nie było też problemów pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Fotelik Recaro Monza Nova Seatfix także zamontowaliśmy tyłem do kierunku jazdy. Wcześniej zdemontowaliśmy zagłówek z fotela VIP.
W tym przypadku dziecko skorzysta wyłącznie ze zintegrowanego w oparciu samochodowego pasa bezpieczeństwa.
Eksperci od bezpieczeństwa zalecają, aby dzieci maksymalnie najdłużej podróżowały tyłem do kierunku jazdy. W przypadku obracanych foteli VIP w Peugeocie e-Traveller jest to możliwe nawet z fotelikami z grup 1 i 2-3.
Montaż niektórych modeli fotelików na tych miejscach mogą ograniczyć opuszczane podłokietniki (lewy i prawy). Dla rozkładanych stolików (w centralnym module) w przypadku dzieci nie znajdujemy zastosowania.
Przy wszystkich ustawieniach fotelików dziecięcych w II rzędzie siedzeń pozostałym pasażerom blokujemy dostęp do tyłu.
Najbezpieczniejszym miejscem dla dziecka w samochodzie jest środkowe miejsce kanapy. Jednak rzadko dostępna jest na nim para mocowań do fotelików typu Isofix. W testowanym egzemplarzu Peugeot e-Traveller mamy taką możliwość w III rzędzie siedzeń.
Montaż bazy i rozstawienie nogi stabilizującej przebiegł bez problemów. Niemniej dużym wyzwaniem jest samo wejście do samochodu z fotelikiem/nosidełkiem i dzieckiem w środku.
Jeszcze większym wyzwaniem jest wejście do auta z dzieckiem na ręku, które będzie podróżowało w foteliku 2WayPearl zamontowanym na środkowym miejscu III rzędu siedzeń w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
Podobne konfiguracje osiągniemy na skrajnych miejscach. Trzeba jednak pamiętać, aby fotele z II rzędu (ustawione przodem do kierunku jazdy) były maksymalnie odsunięte.
Łatwiej wykonać to przy foteliku w pozycji przodem do kierunku jazdy.
III rząd składa się z pojedynczego fotela i podwójnej kanapy (ale z osobnymi oparciami). Siedziska mają po 44 cm długości i 43 oraz 88 cm szerokości.
Za każdym miejscem w III rzędzie znajduje się zaczep top-tether. Klamrę pasa najłatwiej zapiąć od strony bagażnika.>
Przed ustawieniem fotelika Britax-Romer podnieśliśmy zagłówek środkowego siedzenia w III rzędzie. Wszystkie trzy mają jednakową regulację w dwóch pozycjach 79 i 83 cm.
W tym przypadku także bez przeszkód mogliśmy zmieniać położenie skorupy fotelika. Kąt pomiędzy siedziskiem i oparciem wynosi 100 st.
W przypadku fotelika z najwyższej grupy należy w pierwszej kolejności zdemontować zagłówek z siedzenia samochodu. W III rzędzie można to zrobić z każdym.
Podstawa fotelika Recaro Monza Nova Seatfix nie zakrywała zamka do wpięcia pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko. Na środkowym miejscu jest on zintegrowany z siedzeniem, na skrajnych zamontowany w słupkach D. Żaden nie ma regulacji wysokości.
Bez przeszkód ustawiliśmy do góry zagłówek fotelika. Zmierzona wysokość od siedziska do podsufitki wyniosła 99 cm.
III rząd siedzeń Peugeot e-Traveller ma 132 cm szerokości. Bez przeszkód zamontowaliśmy w nim jednocześnie trzy foteliki dziecięce (nasze próby przeprowadziliśmy na czterech konfiguracjach).
Nie było też problemów z przesunięciem tylko pojedynczego fotela bądź podwójnej kanapy. Maksymalny zakres tej regulacji to 16 cm.
W przypadku tego modelu samochodu nie ma zastosowania przepis dopuszczający podróż trzeciego dziecka bez użycia urządzenia podtrzymującego (fotelika).
Wózki dziecięce użyte w teście Peugeot e-Traveller:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
III rząd siedzeń ma regulację wzdłużną, ale w próbach z wózkami dziecięcymi wybraliśmy tylko jedno, maksymalnie cofnięte położone. Ma to wpływ na pojemność bagażnika (testujemy wersję Long). Jego podłoga miała 82 cm długości (maks. to 99 cm), zaś pomiędzy nadkolami 118 cm szerokości. Do belki dachowej jest 118 cm, a do podsufitki 123 cm.
W tej konfiguracji przez przeszkód zmieścił się na stojąco wózek X-lander z gondolą X-pram. Nie było jednak miejsca do schowania półki dzielącej przestrzeń bagażnika.
W podłodze bagażnika znajdują się cztery uchwyty do mocowania np. linek zabezpieczających przewożone przedmioty. W testowanym aucie znaleźliśmy siatkę odgradzającą przestrzeń pasażerską. Jednak nie zasłonimy nią całej wysokości, istnieje ryzyko, że mniejsze rzeczy przelecą pod konstrukcją III rzędu siedzeń.
Nadkola i klapę bagażnika pokrywają plastikowe panele, przez co łatwo je porysować, np. elementami wkładanego wózka dziecięcego. Nasza testowa spacerówka Quinny Zapp Xtra2 zmieściła się zarówno wzdłuż, jak i wszerz bagażnika.
Ruchoma półka (jest po prostu położona na wspornikach) dzieli przestrzeń bagażnika na dwie części. Dolna ma wysokość 69 cm. Bez trudu schowaliśmy oba wózki dziecięce.
Dużym wyzwaniem będzie próba spakowania - odnosząc się do dostępnych par mocowań fotelików typu Isofix - pięciu wózków.
Wysokość od ziemi do zderzaka wynosi 44 cm, do progu ładunkowego 58 cm, rączki do zamykania klapy bagażnika 175, a ona sama unosi się na 200 cm.