TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Peugeot e-Traveller Long 75 kWh
Dziecko w Peugeot e-Traveller - wyposażenie samochodu
23-08-2021 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Siedmioosobowy Peugeot e-Traveller wyróżnił się nie tylko pięcioma parami mocowań do fotelików typu Isofix, ale też ponadprzeciętnym zestawem elementów, które zaliczamy do bezpieczeństwa i komfortu podróży dzieci. Minusem jest brak oddzielenia przestrzeni pasażerskiej od bagażnika.
Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera jest standardem wyposażenia Peugeota e-Traveller*. Umieszczono go dolnym, zamykanym schowku kokpitu przed prawym fotelem.
Do zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera - według zamieszczonego schematu - potrzebny jest kluczyk używany do stacyjki silnika. W naszej wersji wyposażenia Allure (i Business VIP) schowano go w module bezkluczykowego dostępu i uruchamiania pojazdu (ADML). W wersji Active i Business to opcja za 1600 zł.
* wszystkie opisywane elementy i rozwiązania dotyczą tych samych poziomów wyposażenia zarówno wersji z napędem elektrycznym (e-Traveller), jak i ze spalinowymi silnikami (Traveller)
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w obudowie lusterka wstecznego.
Przy aktywnej - przez 60 sekund od uruchomienia silnika - podświetla się napis ON ze stosownym piktogramem.
Po dezaktywacji działania poduszki powietrznej pasażera podświetla się - przez cały czas pracy silnika - napis OFF ze stosownym piktogramem.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
W testowanym egzemplarzu Peugeot e-Traveller drugi rząd siedzeń zastąpiono opcjonalnymi fotelami VIP (w Allure 2000 zł). Na dole ich pleców umieszczono top-tether - dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych fotelików samochodowych dla dzieci.
Oba fotele VIP wyposażono w pary mocowań Isofix (brakuje na nich oznaczenia i-Size). Umieszczono je na zewnątrz, nie mają żadnej osłony czy plastikowej ramki.
Ostatni rząd siedzeń tworzą trzy miejsca. Za każdym, na dole pleców, znalazł się top-tether.
Wszystkie trzy miejsca ostatniego rzędu siedzeń wyposażono w pary mocowań do fotelików dziecięcych typu Isofix (tu także brakuje oznaczenia i-Size). Na nich także nie ma plastikowych ramek i osłon.
Peugeot e-Traveller wyposażono w boczne, elektrycznie suwane drzwi z lewej i prawej strony. Kierowca może zablokować pozostałym pasażerom możliwość ich otwarcia od środka poprzez przycisk umieszczony na środku kokpitu.
Poza wersją wyposażenia Business wszystkie pozostałe wyposażono w dodatkowe lusterko wewnętrzne ułatwiające kierowcy (lub pasażerowi) obserwację dzieci podróżujących w II i III rzędzie siedzeń.
Także poza wersją Business w pozostałych znalazły się składane stoliki lotnicze. Wbudowano je tylko w plecy foteli kierowcy i pasażera, a więc z przeznaczeniem dla osób podróżujących w II rzędzie siedzeń.
Testowany egzemplarz auta doposażono (2600 zł) w przesuwaną konsolę z rozkładanymi stolikami i miejscem na napoje, jednak nie znajdujemy dla niego zastosowania podczas podróży małych dzieci.
W wersji Allure fabrycznym elementem wyposażenia jest skórzana tapicerka siedzeń Claudia (Mat Brillant). Na plecach obu foteli z przodu użyto jednak paneli z tworzywa sztucznego. Z ich powierzchni łatwo usunąć zabrudzenia, np. ślady butów dzieci podróżujących w II rzędzie. Ale zamiast pełnych kieszeni użyto ażurowej siatki, co może utrudnić tą czynność.
Dla odmiany plecy foteli VIP z II rzędu siedzeń pokryto tapicerką skórzaną, a kieszenie są pełne.
Przyciemniane szyby z tyłu (70 proc.) są fabrycznym elementem już bazowej wersji Active. W kolejnych, poczynając od Allure, zastosowano ciemniejsze (90 proc.).
Roleta przeciwsłoneczna w bocznych, suwanych drzwiach jest standardem wyposażenia Peugeot e-Traveller.
Od wersji Allure standardem jest dwuczęściowe okno dachowe Cielo. Podział następuje wzdłuż, co pozwala doświetlić tylko jedną stronę II i III rzędu siedzeń. Roleta przeciwsłoneczna odsuwana jest ręcznie.
W każdej wersji wyposażenia montowana jest klimatyzacja automatyczna z osobną regulacją dla osób podróżujących z tyłu. To w sumie sześć, umieszczonych pod sufitem, kratek nawiewów.
Panel sterowania temperaturą (jak w klimatyzacji manualnej bez wskazania stopni) i obrotami wentylatora, znajduje się nad głowami osób podróżujących w środkowym rzędzie siedzeń.
W siedmioosobowym Peugeot e-Traveller znaleźliśmy tylko… jeden port USB (obsługuje Android Auto i Apple CarPlay). Umieszczono go na środkowej części kokpitu.
Pod nim jest pierwsze z czterech gniazd 12V. Kolejne znajduje się w zamykanym schowku przed prawym fotelem (obok wyłącznika poduszki powietrznej pasażera).
Dwa pozostałe z tyłu - lewy słupek B i boczny panel podokienny III rzędu siedzeń. Do nich najłatwiej podłączyć zasilanie gadżetów elektronicznych, z których korzystają dzieci podczas podróży.
Alternatywą dla nich jest - za przednim fotelem pasażera - gniazdko 230V (standard w Allure i Business VIP, w Active dopłata 400 zł, w Business niedostępny).
W podłodze bagażnika umieszczono cztery zaczepy do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
Naszą uwagę zwróciła otwarta przestrzeń pod siedzeniami w III rzędzie, przez którą mniejsze elementy mogą przesunąć się do przestrzeni pasażerskiej.