TESTY

Partnerzy naszych testówMaxi-CosiBritax-RomerRecaroX-landerQuinny

Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | SEAT Ateca 4Drive facelifting

Dziecko w Seacie Ateca - foteliki i wózki

23.01.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum

W średnim SUV-ie SEAT Ateca mamy do dyspozycji tylko dwie pary mocowań fotelików dziecięcych typu Isofix. Wersja z napędem na obie osie ma mniejszy o 25 litrów bagażnik.

Testy - SEAT Ateca 4Drive facelifting - próby z montażem fotelików samochodowych dla dzieci, pas bezpieczeństwa, Isofix, i-size, top-tether, tyłem, przodem, do kierunku jazdy

Foteliki dziecięce użyte w teście SEAT-a Ateca 4Drive facelifting:

  • grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,

  • grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,

  • grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.

Testy - SEAT Ateca 4Drive facelifting - montaż fotelika dziecięcego, fotel pasażera, przodem do kierunku jazdy, pas bezpieczeństwa, poduszka powietrzna, dezaktywacja

Dezaktywacja czołowej poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.

W Seacie Ateca zamontujemy go jedynie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. W trakcie tej czynności, z wykorzystaniem fotelika/nosidełka Maxi-Cosi z grupy 0/0+, nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań sportowych foteli.

Testy - SEAT Ateca 4Drive facelifting - miejsce na nogi, pasażer, kanapa

Ustawienie na fotelu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. Należy też całość maksymalnie obniżyć (w Seacie Ateca regulacja ta jest niedostępna jedynie w bazowej wersji Reference), a oparcie ustawić w pionie.

W takiej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu na kanapie pozostaje aż 21 cm wolnego miejsca!

Testy - SEAT Ateca 4Drive facelifting - montaż fotelika dziecięcego, baza Isofix, grupa 0/0+, kanapa, tyłem do kierunku jazdy

Mocowania Isofix znajdują się tylko na skrajnych miejscach kanapy SEAT-a Ateca. Obudowano je plastikowymi nakładkami, które ułatwiają prawidłowe wsunięcie szyn fotelika.

Podczas tej czynności z użyciem naszej bazy Maxi-Cosi nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Jej podstawa optymalnie przylegała do siedziska kanapy. Solidne oparcie (wcześniej wyjęliśmy dywanik podłogowy) miała też rozkładana noga stabilizująca bazy.

Wysokie nadwozie i szeroko otwierana druga para drzwi ułatwiają wstawianie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.

Testy - SEAT Ateca 4Drive facelifting - montaż fotelika dziecięcego, baza Isofix, grupa 0/1, kanapa, tyłem do kierunku jazdy

Na tej samej bazie Maxi-Cosi można też zainstalować fotelik 2WayPearl przeznaczony dla większego dziecka (grupa 0/1).

Dla odmiany pozostaje on na stałe w samochodzie. W pozycji tyłem do kierunku jazdy wkładanie i wyjmowanie dziecka ułatwia wysokie nadwozie i szeroko otwierane drzwi.

Testy - SEAT Ateca 4Drive facelifting - miejsce na nogi, pasażer, przód

Ustawienie na kanapie samochodu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia przedniego fotela do kokpitu.

W tej konfiguracji siedząca na nim osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.

Testy - SEAT Ateca 4Drive facelifting - montaż fotelika dziecięcego, baza Isofix, grupa 0/1, kanapa, przodem do kierunku jazdy

Fotelik 2WayPearl na bazie 2WayFix można zainstalować także przodem do kierunku jazdy (niemniej zalecamy korzystanie możliwie jak najdłużej z pozycji odwrotnej).

W tej konfiguracji przez przeszkód mogliśmy zmieniać położenie skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji. Ponownie wysokie nadwozie i szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszelkich czynności przy dziecku.

Zarówno kanapa SEAT-a Ateca, jak i wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi, spełniają standard i-Size.

Testy - SEAT Ateca 4Drive facelifting - zapięcie pasa top-tether, fotelik dziecięcy, przodem do kierunku jazdy

W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znajdują się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych fotelików dziecięcych.

Klamrę pasa najłatwiej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Pomaga w tym dzielenie i składanie (w proporcji 40:60) oparć kanapy.

Testy - SEAT Ateca 4Drive facelifting - montaż na kanapie fotelika dziecięcego, grupa 1, Isofix, top-tether, Britax-Romer, przodem do kierunku jazdy

Konstrukcja naszego fotelika Britax-Romer z grupy 1 optymalnie pasowała do wyprofilowań kanapy SEAT-a Ateca. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.

Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosił 100 stopni.

Testy - SEAT Ateca 4Drive facelifting - montaż na kanapie fotelika dziecięcego, grupa 2-3, Isofix, pas bezpieczeństwa, Recaro, przodem do kierunku jazdy

Przed ustawieniem fotelika dziecięcego z grupy 2-3 zdemontowaliśmy z kanapy zagłówek. Czynność ta w Seacie Ateca jest łatwa do wykonania. W ten sposób plecy fotelika optymalnie przylegają do oparcia kanapy.

Podstawa naszego fotelika Recaro nie zasłaniała zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta również dziecko.

Bez przeszkód wysunęliśmy na maksymalną pozycję zagłówek fotelika. Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki mierzy 98 cm.

Testy - SEAT Ateca 4Drive facelifting - dziecko bez fotelkika na środkowym miejscu kanapy

Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).

Według naszych pomiarów kanapa SEAT-a Ateca ma 126 cm szerokości. Po zamontowaniu na skrajnych miejscach naszych największych fotelików pozostało pomiędzy nimi 35 cm (dół). Teoretycznie to dużo, w praktyce stanowczo odradzamy przewożenie dziecka w ten sposób.

Testy - SEAT Ateca 4Drive facelifting - próby z pakowaniem do bagażnika wózków dziecięcych

Wózki dziecięce użyte w teście SEAT-a Ateca 4Drive facelifting:

  • dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,

  • spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.

Testy - SEAT Ateca 4Drive facelifting - próba z pakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego, gondola, podwozie, x-lander

Bagażnik SEAT-a Ateca z napędem na dwie osie jest mniejszy, zamiast 510 ma 485 litrów. Płyta podłogowa ma 86 cm długości i 101 cm pomiędzy nadkolami. Wysokość do ruchomej półki wynosi 52 cm (dwupozioma to opcja).

Na tej przestrzeni z łatwością zmieściliśmy obie części naszego wózka dziecięcego X-lander - kompletne podwozie i gondolę.

Testy - SEAT Ateca 4Drive facelifting - próba z pakowaniem do bagażnika wózka dziecięcego, spacerówka, Quinny

Nasz złożony wózek spacerówka Quinny zmieścił się wzdłuż bagażnika.

Problemem w zaczepieniu siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty jest umieszczenie oczek pod podłogą bagażnika. Nadkola i plecy oparć kanapy pokryto tkaniną, która je chroni przed przypadkowym porysowaniem.

Testy - SEAT Ateca 4Drive facelifting - próba z pakowaniem do bagażnika dwóch wózków dziecięcych

W mniejszym bagażniku SEAT-a Ateca 4Drive, pod półką, zmieściły się jednocześnie dwa wózki dziecięce.

Wysokość od ziemi do progu zderzaka wynosi 64 cm, progu ładunkowego 68 cm, zaś do rączki do zamykania klapy 190 cm. Ona sama unosi się na 204 cm.