TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | SEAT Ateca 4Drive facelifting
Dziecko w Seacie Ateca - wyposażenie samochodu
20.01.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Facelifting SEAT-a Ateca nie przyniósł znaczących zmian z dostępności elementów wyposażenia podnoszących bezpieczeństwo i komfort podróży dzieci. Części z nich nie otrzymamy w bazowej wersji Reference.
Wyłącznik przedniej poduszki powietrznej pasażera jest standardem wyposażenia każdej wersji SEAT-a Ateca. Umieszczono go w prawnym boku kokpitu, dostęp możliwy jest przy pełnym otwarciu drzwi.
To mechaniczny zamek, do którego należy użyć - zgodnie z widniejącym schematem - kluczyka od stacyjki silnika.
W dwóch topowych wersjach - Xperience i testowanej przez nas FR - standardem jest bezkluczykowy dostęp i uruchamianie samochodu. Potrzebny do zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera grot kluczyka schowano w module systemu Kessy (w wersji Style opcja za 1797 zł, w Reference niedostępny).
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera znajduje się na centralnym miejscu kokpitu, pomiędzy ekranem multimedialnym, a zestawem do sterowania klimatyzacją.
Przy aktywnej poduszce podświetla się, na minutę od uruchomienia silnika, napis ON z przypisanym piktogramem.
Do dezaktywacji działania poduszki powietrznej pasażera podświetla się - na cały czas pracy silnika - napis OFF z przypisanym piktogramem.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
Dodatkowe ostrzeżenie umieszczono na słupku B. Jest ono widoczne po otwarciu przednich drzwi po stronie pasażera.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy umieszczono dodatkowy punkt kotwiczenia (top-tether) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci.
⬇ dalsza część tekstu pod materiałem filmowym
ZASUBSKRYBUJ NASZ KANAŁ NA YOUTUBE
Odpowiadają im pary mocowań Isofix (i-Size). Obudowano je plastikowymi nakładkami, które ułatwiają prawidłowe wsunięcie szyn fotelików. Brakuje na nich zaślepek.
Po wyłączeniu silnika kierowca otrzymuje przypomnienie o konieczności sprawdzenia, czy żaden z pasażerów nie pozostał w samochodzie (w zamyśle to dziecko podróżujące na kanapie).
Informacja ta wyświetla się na ekranie ustawionym centralnie na kokpicie.
Elektrycznie sterowane szyby boczne są standardem każdej wersji wyposażenia SEAT-a Ateca. Każda z nich opuszcza się i podnosi automatycznie stąd funkcja zapobiegająca przypadkowemu przycięciu palców.
Kierowca może zablokować ich sterowanie przyciskiem umieszczonym w panelu na swoich drzwiach.
W ramie drugiej pary drzwi znajduje się blokada możliwości ich otwarcia od środka samochodu.
Jest to mechaniczny zamek, do którego - zgodnie z wytłoczonym schematem - trzeba użyć płaskiego, pasującego do wąskiej szczeliny, przedmiotu. W zamyśle to kluczyk od stacyjki silnika (w przypadku testowanego auta wyjęty grot z modułu Kessy.
Przyciemniane szyby z tyłu to fabryczny element wyposażenia wersji Xperience i FR. W Style wymagają dopłaty 1113 zł, w Reference niedostępne.
Panoramiczny szklany dach, przednią otwieraną częścią, to opcja w Style, Xperience i FR za kwotę 4676 zł.
Fabrycznym elementem testowanej wersji FR (a także Xperience) jest tapicerka Dinamica w kolorze czarnym. To połączenie weluru ze skórą, którą pokryto plecy oparć obu foteli.
Ułatwia to usunięcie zabrudzeń, na przykład pozostawionych przez buty dzieci podróżujących w fotelikach ustawionych na kanapie.
W bazowej wersji Reference mamy klimatyzację manualną. Automatyczna, dwustrefowa dostępna jest w pakiecie za kwotę 2424 zł. W pozostałych to standard.
Z nawiewów klimatyzacji skorzystają także osoby podróżujące na kanapie.
Zestaw Media System+ (standard od wersji Style) zawiera dwa porty usb typu C na końcu centralnego tunelu. Można do nich podłączyć zasilanie gadżetów elektronicznych, które zajmą uwagę dzieci na czas podróży.
Kolejne dwa znajdują się z przodu. Tu z kolei możemy sparować zawartość smartfona za pośrednictwem Android Auto lub Apple CarPlay.
Samochodowe gniazdo 12V również znajduje się z przodu. Drugie, w bagażniku, jest opcją w pakiecie Easy Plug-in (465 zł). Zawiera on również gniazdo 230V.
Rozkładany podłokietnik na środkowym miejscu kanapy to standard od wersji wyposażenia Style.
Według naszych pomiarów ma 40 cm długości, 24 cm szerokości i 7 cm grubości. Łokieć oprzemy na wysokości 20 cm. W środku znajdują się dwa uchwyty na standardowe puszki lub butelki z napojami (330 ml). Pomiędzy nimi jest uchwyt o mniejszej średnicy.
Z tyłu mamy zamykany otwór do przewożenia dłuższych przedmiotów, na przykład nart.
W bagażniku, ale pod ruchomą płytą podłogi, znajdziemy cztery uchwyty. Służą one do zaczepienia siatki lub linek, którymi zabezpieczymy przewożone przedmioty.