TESTY
Plusy i minusy | SEAT Ateca 4Drive facelifting
Jak to w modelach z Grupy Volkswagena
26.01.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Część wyróżnionych elementów w podsumowaniu testu SEAT-a Ateca znajdziemy w innych modelach samochodów należących do Grupy Volkswagen. Zaletą tego egzemplarza jest napęd 4Drive, największą wadą miejsce umieszczenia zaczepów w bagażniku.
PLUSY
Przestrzeń na kanapie,
oceniliśmy na dwa sposoby. Przy instalacji fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy na miejscu pasażera należy całość maksymalnie odsunąć od kokpitu. W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej na kanapie pozostało aż 21 cm!
Z kolei po zamontowaniu na skrajnych miejscach dwóch fotelików Isofix odległość pomiędzy nimi wyniosła 35 cm.
W praktyce kanapa SEAT-a Ateca gwarantuje komfortową podróż trzem dorosłym osobom. Na plus także wysokie nadwozie, sporo wolnego miejsca nad głowami oraz doświetlające wnętrze okno dachowe (opcja 4676 zł).
Właściwości jezdne,
testowanego egzemplarza SEAT-a Ateca to przede wszystkim napęd na obie osie 4Drive. Do tego dokładane są tryby: Normal, Sport, Eco i Individual, a w tej wersji jeszcze Snow i Off-Road.
Razem z asystentem zjazdu ze wzniesienia i adaptacyjnym zawieszeniem (dopłata 3852 zł) mamy komplety zestaw do poruszania się zarówno na śliskich i krętych drogach, jak też o niestabilnym podłożu.
Asystent martwego pola w lusterkach bocznych,
to jeden z praktyczniejszych systemów wsparcia kierowcy. Z reguły niewielka dioda ostrzegająca o znajdującym się obok pojeździe wtopiona jest w zwierciadło.
W Seacie Ateca (jak w większości modeli samochodów należących do Grupy Volkswagen) zastąpiono ją dużym modułem świetlnym znajdującym się w obudowie lusterka od strony kabiny pasażerskiej.
Dzięki temu rozwiązaniu kierowca otrzymuje czytelny komunikat, a przy próbie zmiany pasa i ryzyku kolizji wzrasta intensywność migania.
⬇ dalsza część tekstu pod materiałem filmowym
ZASUBSKRYBUJ NASZ KANAŁ NA YOUTUBE
MINUSY
Oczka do mocowania siatki lub linek,
ograniczających przesuwanie się transportowanych przedmiotów, na przykład wózka dziecięcego, schowano pod podłogą bagażnika. Co prawda jest ona dzielona i po podniesieniu skrajnych części mamy do nich dostęp, jednak nie jest to praktyczne rozwiązanie. Trudno bowiem z nich skorzystać, jeśli na przykład przewożona rzecz jest duża i zajmuje całą szerokość pomiędzy nadkolami.
Tryb manualny w skrzyni DSG,
nie jest w żaden sposób zabezpieczony. Łatwo więc niechcący trącić drążek, na przykład sięgając do portu usb czy po rzeczy znajdujące się na fotelu pasażera i przestawić go podczas jazdy.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym testowanym samochodzie. W przypadku SEAT-a Ateca mamy mechaniczny zamek umieszczony w prawym boku kokpitu.
Przeznaczony do tego grot został schowany w module systemu bezkluczykowego uruchamiania silnika Kessy Go (standard od bazowej wersji wyposażenia Reference).
Jednak w praktyce użyliśmy dowolnego płaskiego kluczyka pasującego do wąskiej szczeliny zamka. Stwarza to ryzyko zmiany statusu poduszki powietrznej pasażera przez nieuprawnioną osobę.
Dane z komputera pokładowego:
przejechany podczas testu dystans: 805 km, średnia prędkość: 49 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,7 l/100 km.