TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Skoda Fabia IV
Dziecko w Skodzie Fabia - foteliki i wózki
22-02-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Fabrycznym wyposażeniem nowej Skody Fabia jest para Isofix na miejscu pasażera, ale nie wykorzystaliśmy jej do montażu jednego z naszych fotelików dziecięcych. W próbach z pakowaniem wózków mieliśmy do dyspozycji standardową wysokość bagażnika.
Foteliki dziecięce użyte w teście Skody Fabia IV hatchback:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W nowej Skodzie Fabia zamontujemy go za pomocą systemu Isofix (i-Size), który jest standardem w każdej wersji wyposażenia. Uchwyty umieszczono bezpośrednio pomiędzy siedziskiem i oparciem, ale w żadnej próbie nie utrudniło to wsunięcia i zapięcia szyn.
Podczas naszych testów z bazą Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawieniem jej nogi stabilizującej (dla lepszego oparcia sugerujemy zdjęcie z podłogi dywanika) nie zanotowaliśmy żadnych uwag. Podstawa idealnie przylegała do wyprofilowania fotela pasażera. Bez zastrzeżeń również w trakcie ustawiania fotelika/nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus.
Na tej samej bazie można zamontować również fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl przeznaczony dla nieco większego dziecka. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie. Również w trakcie tych prób nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy w pełnym zakresie regulacji. Główka fotelika nie opierała się o kokpit.
Szeroko otwierane drzwi ułatwiają wykonanie wszystkich czynności związanych z posadzeniem, zapięciem czy wyjęciem dziecka.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego skierowanego tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu.
Należy też ustawić oparcie w pionie i maksymalnie obniżyć siedzisko. Ta ostatnia funkcja w nowej Fabii jest standardem z wyjątkiem bazowej wersji Active (opcja za 300 zł).
W tej konfiguracji dla pasażera siedzącego z tyłu na kanapie pozostało około 9 cm wolnego miejsca na wysokości kolan.
Na bazie 2WayFix fotelik 2WayPearl można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak jak najdłuższe stosowanie pozycji tyłem). W tej konfiguracji przez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy. Wcześniej podnieśliśmy zagłówek fotela pasażera.
Na dole pleców fotela pasażera znajduje się top-tether - dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych fotelików dziecięcych typu Isofix. Zapięcie klamry pasa jest bardzo łatwe.
Bez problemu zamontowaliśmy fotelik Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do wyprofilowań fotela pasażera. Nie napotkaliśmy żadnych przeszkód przy zmianie kąta położenia skorupy.
Przednie miejsca w Skodzie Fabia mają regulowane na wysokość zagłówki (zintegrowane jedynie w wersji Monte Carlo), ale bez możliwości ich demontażu. Nie pozwala to na optymalne przyleganie pleców fotelika dziecięcego (grupa 2-3) do oparcia, pomiędzy nimi pozostaje pusta przestrzeń. Dlatego zrezygnowaliśmy z przeprowadzenia tej próby.
W nowej Skodzie Fabia kolejne pary mocowań Isofix znajdują się na skrajnych miejscach kanapy. Te dla odmiany obudowano plastikowymi nakładkami, których zadaniem jest ułatwienie prawidłowego wsunięcia szyn.
W trakcie zapinania bazy 2WayFix i rozstawiania nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Druga para drzwi jest znacznie węższa, ale nie przeszkadza to w wkładaniu i wyjmowaniu fotelika/nosidełka z samochodu.
Bez przeszkód na bazie 2WayFix zamontowaliśmy również fotelik 2WayPearl w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
Pomimo mniejszego kąta otwierania się drugiej pary drzwi swobodnie można wykonać wszystkie czynności przy dziecku związane z wkładaniem, zapinaniem i wyjmowaniem z fotelika.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego tyłem do kierunku jazdy wymaga przesunięcia fotela pasażera do kokpitu. Zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości swoich kolan.
Bez przeszkód ustawiliśmy fotelik 2WayPearl przodem do kierunku jazdy (tu także zalecamy możliwie jak najdłużej stosowanie pozycji odwrotnej). Mogliśmy też zmieniać kąt pochylenia jego skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Wszystkie miejsca z parami Isofix Skody Fabia IV hatchback oraz wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy umieszczono top-tether. Nałożono na nie fabryczne nakładki ochronne, które mogą pełnić funkcję dodatkowych haczyków w bagażniku. Po zdjęciu trzeba dla nich znaleźć miejsce.
Dzięki podzieleniu oparć kanapy (60:40) klamrę pasa top-tether najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Ale też krótki bagażnik Skody Fabii (hatchback) pozwala na wykonanie tej czynności od jego strony.
Plastikowe nakładki na mocowaniach Isofix na kanapie nie utrudniają wsunięcia szerszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Jego skorupa optymalnie przylegała do wyprofilowań siedziska i oparcia. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt jej pochylenia w pełnym zakresie regulacji.
Skrajne siedziska kanapy są nieco dłuższe (47 cm) od środkowego miejsca (44 cm). Zmierzony przez nas kąt oparcia wyniósł 110 stopni.
W łatwy sposób możemy zdemontować zagłówek kanapy. Pozwala to na optymalne oparcie na niej pleców fotelika, a tym samym zapewnia lepszą stabilność.
Podstawa naszego fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix nie zasłaniała zamka do wpięcia samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego korzysta także dziecko.
Bez przeszkód maksymalnie podnieśliśmy zagłówek fotelika, wysokość od siedziska kanapy do podsufitki mierzy 95 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy nowej Fabii naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix) pozostało pomiędzy nimi około 25 cm wolnej przestrzeni. Nie ma więc miejsca dla trzeciego dziecka, zresztą i tak stanowczo odradzamy z korzystania z tego przepisu.
Środkowy pas bezpieczeństwa umieszczony jest w oparciu kanapy. Zmierzona przez nas szerokość siedziska wyniosła 127 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Skody Fabia IV hatchback:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bagażnik hatchbacka IV-generacji Skody Fabii liczy 380 litrów pojemności. Przestrzeń ta dostępna jest także w konfiguracji z podwójną podłogą (opcja w każdej wersji wyposażenia w cenie 650 złotych lub w pakiecie Simply Clever II za 1300 złotych). Właściciel testowanego auta wybrał to drugie rozwiązanie, jednak brakowało płyty podłogi. I w takim najniższym położeniu przeprowadziliśmy wszystkie próby z wózkami.
Zmierzona przez nas podłoga bagażnika ma 75 cm długości 100 cm szerokości. W praktyce nieco tego miejsca zabierają wsporniki, na której opiera się druga płyta. Na tej przestrzeni bez trudu zmieściliśmy kompletne podwozie wózka X-lander i gondolę X-pram.
Nasza złożona spacerówka Quinny Zapp Xtra 2 zmieściła się tylko na szerokość bagażnika nowej Skody Fabia.
Fabrycznym elementem wyposażenia tego auta jest sześć zaczepów do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Skorzystamy z nich jednak tylko przy obniżonej podłodze. W konfiguracji z dzieleniem przestrzeni jedna z par uchwytów (przy kanapie) będzie niedostępna.
W naszym teście do zabezpieczenia wózka dziecięcego użyliśmy jednej z firmowych siatek (komplet trzech wchodzi w skład wspomnianego pakietu Simply Clever II).
Boki kanapy i klapę bagażnika wyłożono plastikiem, co naraża te powierzchnie na porysowanie przewożonymi przedmiotami.
W konfiguracji z obniżoną podłogą bagażnika Skody Fabii udało się zmieścić oba wózki dziecięce.
Wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka mierzy 65 cm, do progu 72 cm, do rączki klapy 185 cm, a ona sama unosi się na 202 cm.