TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Skoda Fabia IV
Dziecko w Skodzie Fabia - wyposażenie samochodu
21-02-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nowa Fabia wyróżnia się trzema parami mocowań Isofix, które są standardem każdej wersji wyposażenia. Do bagażnika testowanego egzemplarza Style producent wybrał pakiet Simply Clever z zestawem siatek i matą ochroną na podłogę.
Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera w nowej Skodzie Fabii umieszczono w prawym boku kokpitu. Dostęp możliwy jest dopiero po pełnym otwarciu drzwi.
Zastosowano tu typowe dla modeli z Grupy Volkswagen rozwiązanie - mechaniczny zamek. Do zmiany statusu poduszki powietrznej - według widniejącego na obudowie schematu - należy użyć tego samego co do stacyjki silnika kluczyka. W nowej Fabii schowano go w module pilota do zdalnego otwierania i zamykania drzwi (standard w każdej wersji wyposażenia).
Panel z informacją o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono w podstawie lusterka wstecznego.
Przy aktywnej podświetla się, na 60 sekund od uruchomienia silnika, piktogram z napisem ON.
Po dezaktywacji przedniej poduszki powietrznej pasażera podświetla się, a cały czas pracy silnika, piktogram z napisem OFF.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je na obu stronach osłon przeciwsłonecznych pasażera.
Dodatkowe ostrzeżenie znalazło się na słupku B. Jest ono widoczne po otworzeniu przednich drzwi pasażera.
Na dole pleców oparcia fotela pasażera znajduje się dodatkowy punkt kotwiczenia wybranych modeli fotelików dziecięcych, tzw. top-tether.
Odpowiada mu para mocowań Isofix (i-Size). To standard każdej wersji wyposażenia nowej Fabii.
Kolejne dwa punkty top-tether umieszczono w plecach skrajnych miejsc kanapy. Fabrycznie zabezpieczono je nakładkami z tworzywa sztucznego, które pełnią jednocześnie funkcję haczyków np. na siatkę z zakupami.
Na skrajnych miejscach kanapy rozmieszczono pary mocowań Isofix (i-Size). Obudowano je plastikowymi ramkami, które powinny ułatwić prawidłowe wsunięcie szyn fotelika.
W nowej Skodzie Fabia elektryczne szyby z tyłu montowane są w dwóch najwyższych wersjach wyposażenia. Testowanej Style i nowej (niedawny debiut na polskim rynku) Monte Carlo.
Każda z szyb opuszcza się i podnosi automatycznie, stąd wyposażono je w funkcję zapobiegającą przypadkowemu przycięciu palców.
Kierowca może zablokować ich działanie przyciskiem umieszczonym w panelu sterowania na swoich drzwiach.
Na wewnętrznej stronie ramy tylnych drzwi znajduje się manualna blokada możliwości ich otwarcia od środka. Do zmiany jej pozycji - zgodnie z wytłoczonym schematem - należy użyć płaskiego przedmiotu pasującego do wąskiej szczeliny (w domyśle kluczyka od stacyjki silnika).
Co ciekawe - w testowanym modelu Fabii widoczne były wytłoczenia nad i pod zamkiem drzwi. W tym drugim przypadku w miejscu blokady założono plastikową zaślepkę.
Przyciemniane szyby z tyłu są opcją i wymagają dopłaty 700 złotych. Jedynie w topowej wersji Monte Carlo montowane są w cenie auta.
Alternatywą w naszej wersji Style jest pakiet Comfort (2800 zł). Poza przyciemnianymi szybami zawiera: podgrzewanie kierownicy, bezkluczykowy dostęp do samochodu oraz przednie reflektory bi-ksenonowe z funkcją doświetlania zakrętów.
Na liście opcji nowej Skody Fabia znajduje się panoramiczny dach (3100 zł lub 4000 zł w połączeniu z ogrzewaniem przedniej szyby). Pozycji tej nie ma w bazowej wersji wyposażenia Active.
Standardem testowanej wersji Style jest tekstylna tapicerka w kolorze czarnym. Pokryto nią także plecy foteli. Pomimo to łatwo usuniemy z niej zabrudzenia pozostawione przez buty dzieci podróżujących w fotelikach.
W plecach obu fotelik znajdują się kieszenie z dodatkowym wycięciem na smartfon.
Na końcu centralnego tunelu znajdują się kratki nawiewu dwustrefowej klimatyzacji Climatronic (standard w Style i Monte Carlo oraz opcja w Ambition za 1350 zł).
Pod nimi mogą się znaleźć dwa porty usb, ale tylko typu C (dopłata 250 zł). Umożliwiają one ładowanie urządzeń elektronicznych, które mogą umilić podróż dzieciom.
Kolejne dwa porty usb, także typu C, znajdują się na dole środkowej części kokpitu. Za ich pomocą możemy sparować zawartość smartfona poprzez Android Auto lub Apple CarPlay (standard od Ambition, bezprzewodowa opcja za dodatkowe 250 zł).
Ciekawostką jest kolejny port usb-C w obudowie lusterka wstecznego (200 zł), który może posłużyć do zasilenia kamerki (także tej służącej do obserwacji dzieci podróżujących na kanapie).
W zamykanym podłokietniku pomiędzy fotelami mamy jeszcze do dyspozycji gniazdo 12V.
Centralny tunel można przedłużyć plastikowym panelem z miejscem do postawienia jednego kubka lub butelki z napojem (pakiet Simply Clever II, w naszym przypadku droższa opcja za 1300 zł).
Składany podłokietnik na środkowym miejscu kanapy wymaga dopłaty 550 zł.
Wspomniany pakiet Simply Clever II zawiera jeszcze podwójną podłogę bagażnika, dwustronną matę ochronną na podłogę i przede wszystkim zestaw siatek do zabezpieczenia przewożonych przedmiotów.
Plusem nowej Fabii (to już standard wyposażenia) jest sześć zaczepów (4 przy kanapie, 2 przy zderzaku), które można wykorzystać także do linek.