TESTY
Plusy i minusy | Skoda Fabia IV
Dziedziczne cechy nowej Skody Fabii
24-02-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nowa generacja Skody Fabii dziedziczy wiele rozwiązań stosowanych we współczesnych modelach marek tworzących Grupę Volkswagen. Wszystkie nasze wyróżnione elementy zaliczamy do tych wpływających na bezpieczeństwo i komfort podróży, także dzieci.
PLUSY
Trzy pary mocowań Isofix,
są standardem wyposażenia każdej wersji nowej Fabii. Daje to większą elastyczność przy rozmieszczeniu fotelików dziecięcych. Chociaż najbezpieczniejszym miejscem zawsze będzie kanapa, to są sytuacje, w których trzeba zamontować go także obok kierowcy. W tym przypadku mamy najefektywniejszy sposób, właśnie przez mocowania Isofix.
Sygnalizacja zajętego pasa,
czyli tzw. asystent monitorowania martwego pola w lusterkach bocznych. W większości modeli z Grupy Volkswagen zamiast powszechnie stosowanej diody w tafli szkła, mamy cały panel świetlny w obudowie lusterek. W praktyce kierowca otrzymuje czytelniejszy sygnał (pomarańczowe światło jak w kierunkowskazach) o pojazdach znajdujących się na sąsiednich pasach.
Sterowanie klimatyzacją,
coraz częściej przenoszone jest do menu środkowego ekranu dotykowego. Takie rozwiązanie zaliczyliśmy do minusów w między innymi nowej Octavii ze względu na konieczność oderwania wzroku zza kierownicy. W Fabii zdecydowano się na zachowanie fizycznych pokręteł.
Dodatkowy punkt, chociaż to opcja za 900 zł i dostępna z pozycji menu, za funkcję ogrzewania przedniej szyby.
MINUSY
Niewyjmowany zagłówek fotela,
ogranicza montaż fotelików dziecięcych z przodu. Nie wytykalibyśmy tego, gdyby nie było trzeciej pary Isofix. A tak, przy modelach przeznaczonych dla najstarszych dzieci istotne jest, aby cała konstrukcja optymalnie przylegała do oparcia (jak w przypadku kanapy). Przy braku możliwości wyjęcia zagłówka z fotela pasażera jest to niemożliwe.
Zmiana trybu pracy skrzyni biegów,
z automatu (DSG) na manual nie ma zabezpieczenia. Podczas jazdy, na przykład sięgając do pokrętła klimatyzacji, można przypadkowo przestawić dźwignię ręką.
Sposób dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera,
oceniamy w każdym z testowanych samochodów. W przypadku Skody Fabii mamy mechaniczny zamek umieszczony w prawym boku kokpitu. Do zmiany statusu poduszki potrzebny jest kluczyk przeznaczony do stacyjki silnika (w naszym przypadku był przycisk start/stop i schowano go w module Kessy Full).
W praktyce jednak użyliśmy do tego dowolnego, pasującego do wąskiej szczeliny zamka kluczyka. Oznacza to, że zmiany statusu poduszki powietrznej może dokonać postronna osoba, bez wiedzy kierowcy.
Dane z komputera pokładowego:
pokonany dystans: 498 km, średnia prędkość: 40 km/h, średnie zużycie paliwa: 7,8 l/100 km.