TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Skoda Kodiaq fl II 5-osobowa
Dziecko w Skodzie Kodiaq - foteliki i wózki
22-07-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Testowany egzemplarz Skody Kodiaq wyposażono w dzieloną na dwie części i przesuwaną kanapę, w funkcjonalności tej nie przeszkadza montaż fotelika dziecięcego typu Isofix. Zmiana pozycji przekłada się na przestrzeń bagażnika, w testach z wózkami korzystaliśmy z bazowych ustawień.
Foteliki dziecięce użyte w teście Skody Kodiaq fl II 5-osobowa:
- grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
- grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
- grupa 2-3 Recaro model Monza Nova 2 Seatfix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych.
Dezaktywacja poduszki powietrznej pasażera pozwala na ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy. W testowanym egzemplarzu Skody Kodiaq zrobiliśmy to za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. W trakcie tej czynności nie odnotowaliśmy żadnych uwag. Skorupa naszego fotelika Maxi-Cosi Pebble Plus optymalnie przylegała do wyprofilowań fotela.
Na liście opcji Skody Kodiaq znajduje się montaż pary Isofix na fotelu pasażera (dopłata 200 zł w każdej wersji wyposażenia).
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu. W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby siedzącej na kanapie pozostaje aż 22 cm wolnego miejsca (regulowane na odległość siedzisko maksymalnie cofnięte).
Należy też obniżyć fotel pasażera (regulacja manualna za pomocą dźwigni jest standardem w każdej wersji wyposażenia) i ustawić oparcie maksymalnie w pionie (regulacja manualna za pomocą pokrętła).
Kanapa w testowanym egzemplarzu Skody Kodiaq została podzielona na dwie części w proporcji 1/3-2/3. Każdą z nich można przesuwać, według naszych pomiarów w zakresie 16 cm. Można też zmieniać kąt ustawienia oparcia w zakresie 105-115 stopni. W naszych testach z fotelikami przyjęliśmy pozycję maksymalnie cofniętej kanapy i kąt oparcia wynoszący 110 stopni.
Mocowania Isofix znajdują się na skrajnych miejscach kanapy, wokół nich mamy plastikowe nakładki, które ułatwiają wsunięcie szyn. Podczas montażu naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawiania nogi stabilizującej nie odnotowaliśmy żadnych uwag.
Długość skrajnego siedziska kanapy wynosi 47 cm, wysokość od podłogi 39 cm.
Szeroko otwierana druga para drzwi i wysokie nadwozie zmodernizowanego SUV-a Skody ułatwiają wkładanie i wyjmowanie fotelika/nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie Isofix możemy ustawić fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl przeznaczony dla nieco większego dziecka. W tym przypadku pozostaje on na stałe w samochodzie. Ponownie szeroko otwierana drzwi i wysokie nadwozie Skody Kodiaq ułatwiają wykonanie wszystkich czynności związanych przewożeniem dziecka w tego typie fotelika.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia fotela pasażera do kokpitu. W tej konfiguracji zajmująca to miejsce osoba dorosła nie powinna narzekać na brak miejsca na wysokości kolan.
Ten sam fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl na bazie 2WayFix można obrócić przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak maksymalnie długo używanie pozycji odwrotnej).
Kanapa Skody Kodiaq oraz wykorzystywane przez nas elementy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
W plecach skrajnych miejsc kanapy znajduje się top-tether. Służy on do wpięcia klamry dodatkowego pasa wybranych fotelików Isofix. Jego rolą jest zapobieganie podczas zdarzenia drogowego rotacji fotelika wokół własnej osi.
Klamrę pasa najwygodniej zapiąć od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwia to składanie (w proporcji 1/3-2/3) oparć kanapy.
Szersze szyny fotelika Britax-Romer TriFix bez problemu zmieściliśmy w fabrycznych prowadnicach mocowań Isofix na skrajnych miejscach kanapy Skody Kodiaq.
Dla lepszego dopasowania pleców fotelika zmieniliśmy kąt oparcia kanapy na 105 stopni. W tym ustawieniu bez przeszkód mogliśmy regulować kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie ustawień.
Przed ustawieniem fotelika Recaro Monza Nova 2 Seatfix zdemontowaliśmy zagłówek kanapy. W Skodzie Kodiaq jest to czynność łatwa do wykonania. Dla jeszcze lepszego przylegania pleców fotelika z grupy 2-3 można zmienić kąt pochylenia oparcia kanapy.
Podstawa fotelika nie zakrywała zamka do wpięcia klamry pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta również dziecko.
Bez problemu ustawiliśmy na maksymalną wysokość zagłówek fotelika. Odległość pomiędzy siedziskiem kanapy a podsufitką (nie opcjonalnym szklanym dachem) wynosi 94 cm.
Po montażu w naszych testach dowolnego fotelika Isofix bez problemu mogliśmy korzystać z możliwości przesunięcia jednej z części kanapy Skody Kodiaq.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy Skody Kodiaq w wersji Style naszych dwóch największych fotelików dziecięcych Isofix (Britax-Romer TriFix i Recaro Monza Nova 2 Seatfix) pozostało pomiędzy nimi około 25 cm wolnej przestrzeni. Nie ma więc miejsca dla trzeciego dziecka, zresztą i tak stanowczo odradzamy z korzystania z tego przepisu.
Zmierzona przez nas szerokość siedziska kanapy Skody Kodiaq wyniosła 129 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Skody Kodiaq fl II 5-osobowa:
- dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
- spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika pięcioosobowej Skody Kodiaq to 835 litrów. Producent nie podaje danych związanych z przesunięciem kanapy, ani zmiany kąta ustawienia jej oparć. Według naszych pomiarów podłoga ma 105 cm długości i 100 cm szerokości (pomiędzy nadkolami). Ustawimy ją tylko w jednym poziomie, głębokość przy progu wynosi 10 cm. Kształt bagażnika jest nieregularny.
Na tej przestrzeni bez problemu zmieściliśmy obok siebie kompletne - z kółkami - podwozie i gondolę wózka X-lander.
Standardowym elementem wyposażenia bagażnika Skody Kodiaq są cztery zaczepy. Służą one do mocowania elastycznej siatki (w komplecie sztuki, nie korzystaliśmy z nich w próbach z wózkami dziecięcymi) lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Nadkola pokryto wykładziną, która chroni przed uszkodzeniem. Na klapie bagażnika znalazł się plastikowy panel.
Na długość bagażnika bez problemu zmieściła się złożona spacerówka Quinny.
Wysokość od podłogi bagażnika do zwijanej rolety wynosi 59 cm. Pod nią zmieściliśmy jednocześnie nasze wózki dziecięce.
W próbach z nimi kanapa Skody Kodiaq była maksymalnie cofnięta, a oparcia siedzeń w pośrednim ustawieniu kąta pochylenia 110 stopni. Pomiędzy ich krawędzią a belką rolety powstaje przerwa.
Podobnie jest po przesunięciu kanapy (bądź jej części 1/3 lub 2/3) w kierunku kokpitu. Pomiędzy nią a podłogą bagażnika powstaje dziura.