TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Wyposażenie samochodu | Skoda Kodiaq fl II 5-osobowa
Dziecko w Skodzie Kodiaq - wyposażenie samochodu
21-07-2022 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Zmodernizowaną Skodę Kodiaq można wyposażyć w trójstrefową klimatyzację, przyciemniane szyby boczne i składane stoliki w oparciach foteli. W testowanym egzemplarzu zabrakło trzeciej pary mocowań Isofix i żaluzji przeciwsłonecznych dla pasażerów kanapy.
Wyłącznik czołowej poduszki powietrznej umieszczono w prawym boku kokpitu. Dostęp do niego możliwy jest dopiero przy pełnym otwarciu drzwi pasażera.
Jest to mechaniczny zamek, do którego należy użyć - zgodnie z widniejącym schematem - tego samego kluczyka co do stacyjki silnika. W testowanej wersji wyposażenia Style schowano go w module Kessy Full (standard, w bazowej Ambition wymaga dopłaty w pakiecie Comfort za 2700 zł).
Informację o aktualnym statusie poduszki powietrznej pasażera umieszczono na ciągu przycisków pod panelem sterowania klimatyzacją.
Przy aktywnej podświetla się na 60 sekund od uruchomienia silnika piktogram z napisem ON.
Po dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera podświetla się, na cały czas pracy silnika, piktogram z napisem OFF.
Ostrzeżenie przed ustawieniem na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy przy aktywnej poduszce powietrznej ma formę uniwersalnych piktogramów.
Umieszczono je po obu stronach osłony przeciwsłonecznej pasażera.
Dodatkowe ostrzeżenie znalazło się na słupku B. Jest ono widoczne podczas otwierania drzwi pasażera.
W plecach oparć skrajnych miejsc kanapy znalazł się top-tether. Służy on za dodatkowy punkt kotwiczenia (zapięcia klamry pasa) wybranych modeli fotelików samochodowych dla dzieci typu Isofix.
Odpowiada im para mocowań Isofix (i-Size) na skrajnych miejscach kanapy. Wokół nich znajduje się plastikowa prowadnica ułatwiająca poprawny montaż szyn i chroniąca tapicerkę przed mechanicznym uszkodzeniem.
Para mocowań Isofix na fotelu pasażera wymaga dopłaty 200 zł.
Po wyłączeniu silnika na środkowym ekranie na kokpicie wyświetla się napis „Wszyscy wysiedli?”. Obecnie to ostrzeżenie jest jednym z elementów wyposażenia, które ma w domyśle przypomnieć o małych dzieciach podróżujących z tyłu w fotelikach.
Elektrycznie regulowane szyby boczne są standardem każdej wersji wyposażenia zmodernizowanej Skody Kodiaq. Opuszczają się i podnoszą automatycznie, stąd funkcja zapobiegająca przypadkowemu przecięciu palców.
Kierowca może zablokować ich działanie przyciskiem umieszczonym w panelu swoich drzwi.
W ramie drugiej pary drzwi znalazła się blokada możliwości ich otwarcia od środka samochodu. W testowanym modelu Skody Kodiaq znaleźliśmy dwa takie miejsca, jedno okazało się atrapą z gumową zaślepką z symbolem kłódki. Nad tym właściwym wytłoczono schemat działania blokady. Należy do niej użyć płaskiego, pasującego do wąskiej szczeliny, przedmiotu - w domyśle to kluczyk schowany w module systemu Kessy Full.
Przyciemniane szyby z tyłu to standard w wersjach Sportline, Laurin&Klement i RS. W bazowej należy dopłacić 600 złotych.
W testowanej Style dostępna tylko w pakiecie Comfort za 4500 zł (dodatkowo kamera cofania, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika i system nawigacji z panelem dotykowym 8 cali).
W opcji także żaluzje przeciwsłoneczne (pakiet Simply Clever za 2250 zł).
Panoramiczny dach szklany to opcja - bez względu na poziom wyposażenia - za 4700 zł. Podzielono go na dwie części - na fotelami z przodu można go otworzyć, nad kanapą jest stały.
Można go przysłonić sterowaną elektrycznie roletą (przycisk w panelu nad lusterkiem wstecznym).
Testowany egzemplarzy Skody Kodiaq wyposażono w tapicerkę skórzaną w kolorze jasnego beżu (3550 zł). Z praktycznego względu nie jest to dobry wybór, szczególnie w samochodzie rodzinnym.
Jasna tapicerka pokrywa również plecy oprać foteli. Szybciej widać na niej zabrudzenia. Ponieważ jest skórzana łatwo je z niej usunąć.
Składane stoliki typu lotnicze z wysywanym uchwytem na napoje w plecach oparć foteli są opcją (400 zł) dostępną jedynie w wersji wyposażenia Ambition i Style. Ich obecność wyklucza jednak wybór tapicerki z wentylowanymi siedzeniami.
W pozostałych wersjach wyposażenia brak tej opcji.
Trójstrefowa klimatyzacja automatyczna Climatronic to standard wersji Style i Laurin&Klement. W pozostałych wymaga dopłaty 1100 zł.
Pasażerowie podróżujący na kanapie mają do dyspozycji panel ze sterowaniem temperaturą i dwie kratki nawiewu na końcu centralnego tunelu.
Funkcja podgrzewania skrajnych miejsc kanapy, jak i przednich foteli, to opcja (800 zł).
Fabrycznym elementem każdej wersji wyposażenia Skody Kodiaq po faceliftingu są dwa gniazda 12V - na konsoli środkowej i w bagażniku. Można do nich podłączyć zasilanie gadżetów elektronicznych, które zajmą uwagę dzieci podczas podróży.
Pod konsolą środkową kokpitu znajdują się dwa porty usb, ale niestety tylko typu C (do przeciągnięcia na kanapę potrzebny ponad metrowy kabel). Jeden z nich służy do parowania smartfona poprzez Android Auto lub Apple CarPlay (dla nowszych modeli iPhone także bezprzewodowo).
Dodatkowy port ubs - także typu C - można zamówić w obudowie lusterka wstecznego (500 zł). Opcją w każdej wersji jest ładowarka indukcyjna (1250 zł).
Na środku kanapy (dzielonej i przesuwanej w proporcji 1/3-2/3) znajduje się rozkładany podłokietnik (za nim braku otworu na narty).
To standard w każdej wersji wyposażenia. Według naszych pomiarów ma 34 cm długości, 28 cm szerokości, 6 cm grubości i 20 cm wysokości (od kanapy do oparcia łokcia).
W naszym egzemplarzu Skody Kodiaq pokryto go także opcjonalną tapicerką z jasnej skóry. W środek wbudowano uchwyty na dwa napoje (typowa średnica 0,33 ml) lub jeden (0,25 ml).
Opcjonalnie podłokietnik można wyposażyć w dodatkowy port USB oraz gniazdko zasilania 230V (pakiet Simply Clever za 2250 zł).
Fabrycznym elementem wyposażenia są cztery oczka do mocowania siatki (komplet trzech w każdej wersji) lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty. Przekątna pomiędzy nimi wynosi 128 cm.
Firmowa siatka oddzielająca przestrzeń bagażnika od kabiny pasażerskiej należy do pakietu Simply Clever (2250 zł).