TESTY
Bezpieczeństwo dziecka | Foteliki i wózki | Volkswagen Arteon Shooting Brake
Dziecko w Volkswagenie Arteon - foteliki i wózki
25.08.2023 | tekst: Maciej Kalisz | foto: archiwum
Nadwozie kombi Shooting Brake charakteryzuje się opadającą do tyłu linią dachu. Nie ogranicza możliwości ustawienia na maksymalną wysokość zagłówka fotelika dziecięcego, jak też dostępnej przestrzeni bagażnika Volkswagena Arteon.
Foteliki dziecięce użyte w teście Volkswagena Arteon Shooting Brake:
grupa 0/0+ Maxi-Cosi model Pebble Plus montowany tyłem do kierunku jazdy za pomocą pasa bezpieczeństwa lub opcjonalnej bazy Isofix 2WayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 0/1 Maxi-Cosi model 2WayPearl montowany tyłem lub przodem do kierunku jazdy za pomocą opcjonalnej bazy Isofix 2wayFix z nogą stabilizującą - zestaw zgodny z regulacją i-Size,
grupa 1 Britax-Romer model TriFix montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z dodatkowym punktem kotwiczenia top-tether z system SI-PAD chroniącym przy zderzeniach bocznych,
grupa 2-3 Recaro model Mako Elite 2 montowany przodem do kierunku jazdy za pomocą Isofix z systemem ASP chroniącym przy zderzeniach bocznych - zgodny z regulacją i-Size.
Dezaktywacja przedniej poduszki powietrznej pasażera umożliwia ustawienie na jego miejscu fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy.
W Volkswagenie Arteon zamontujemy go wyłącznie za pomocą samochodowego pasa bezpieczeństwa. Jego długość oraz wysokość umieszczenia zamka do wpięcia klamry jest wystarczająca. Skorupa fotelika/nosidełka Maxi-Cosi Pebble Plus doskonale pasowała do wyprofilowań siedzeń. Bez uwag.
Ustawienie na miejscu pasażera fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga odsunięcia całości od kokpitu oraz obniżenia (manualna regulacja wysokości) i ustawienia oparcia w pionie (elektryczna regulacja).
W tej konfiguracji na wysokości kolan osoby dorosłej siedzącej z tyłu pozostało aż 22 cm wolnej przestrzeni (plecy fotela - krawędź siedziska kanapy).
Pary mocowań Isofix znajdują się wyłącznie na skrajnych miejscach kanapy Volkswagena Arteon. Obudowano je plastikowymi nakładkami co ułatwia prawidłowe wsunięcie szyn.
Podczas montażu naszej bazy Maxi-Cosi 2WayFix i rozstawiania nogi stabilizującej bez uwag. Dla lepszego podparcia wyjęliśmy z samochodu dywanik podłogowy.
Szeroko otwierane drzwi z tyłu ułatwiają wstawianie i wyjmowanie nosidełka z siedzącym w środku dzieckiem.
Na tej samej bazie Isofix można ustawić - w pozycji tyłem do kierunku jazdy - także fotelik Maxi-Cosi 2WayPearl. Jest on przeznaczony dla nieco starszego dziecka i pozostaje na stałe w samochodzie.
Szeroko otwierane drzwi ułatwiają dostęp do środka. Ale niskie nadwozie Volkswagena Arteon wymaga mocniejszego schylenia się podczas zapinania czy wyjmowania dziecka z samochodu.
Ustawienie na kanapie fotelika dziecięcego w pozycji tyłem do kierunku jazdy wymaga dosunięcia przedniego fotela do kokpitu. W tej konfiguracji zajmujący to miejsce pasażera ma wystarczająco dużo przestrzeni na wysokości swoich kolan.
Na tej samej bazie Isofix można obrócić ten sam fotelik przodem do kierunku jazdy (zalecamy jednak korzystanie możliwie jak najdłużej z pozycji odwrotnej).
W takiej konfiguracji bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt pochylenia skorupy fotelika w pełnym zakresie regulacji.
Kanapa Volkswagena Arteon i wykorzystywane przez nas w testach elementy Maxi-Cosi spełniają standard i-Size.
W plecach skrajnych miejsc kanapy znalazły się dodatkowe punkty kotwiczenia (top-tether) wybranych fotelików samochodowych dla dzieci.
Klamrę pasa (dodatkowo przy tak długim bagażniku) najwygodniej zapniemy od strony kabiny pasażerskiej. Ułatwia to funkcja składania oparć kanapy (standard dzielenia w proporcji 60:40).
Plastikowe nakładki na punktach Isofix pomagają w montażu szerszych szyn fotelika Britax-Romer TriFix. Jego konstrukcja optymalnie przylegała do kanapy. Bez przeszkód mogliśmy zmieniać kąt położenia skorupy w pełnym zakresie regulacji.
Zmierzony przez nas kąt pomiędzy siedziskiem a oparciem kanapy wynosi 100 stopni.
Przed ustawieniem fotelika dziecięcego z grupy 2-3 wyjęliśmy z kanapy zagłówek. W Volkswagenie Arteon jest to łatwa do wykonania czynność. Dzięki temu konstrukcja fotelika optymalnie przylega do oparcia kanapy.
Podstawa fotelika nie zasłania zamka do wpięcia klamry samochodowego pasa bezpieczeństwa, z którego w tym przypadku korzysta także dziecko. Bez problemu wysunęliśmy zagłówek fotelika na maksymalną wysokość.
Zmierzona przez nas wysokość od siedziska kanapy do podsufitki wynosi 99 cm.
Od 2014 roku obowiązuje w Polsce przepis zezwalający na przewożenie dziecka (powyżej 3 roku życia) poza fotelikiem w sytuacji, gdy na kanapie nie ma miejsca na montaż trzeciej sztuki. Zwracamy na to uwagę w naszych testach, z reguły praktycznie we wszystkich ocenianych samochodach jest to fizycznie niemożliwe (dziecko musi siedzieć na środkowym miejscu i być prawidłowo zapięte pasem bezpieczeństwa).
Po montażu na skrajnych miejscach kanapy dwóch - największych jakie wykorzystujemy w testach - fotelików dziecięcych pozostało pomiędzy nimi około 27 cm wolnego miejsca. Teoretycznie to dużo, odradzamy jednak korzystania z tej możliwości. Przede wszystkim nie zapewnimy odpowiedniego przebiegu pasa bezpieczeństwa na barku dziecka.
Zmierzona przez nas szerokość kanapy Volkswagena Arteon w nadwoziu Shooting Brake wynosi 134 cm.
Wózki dziecięce użyte w teście Volkswagena Arteon Shooting Brake:
dwuczęściowy X-lander z gondolą X-pram,
spacerówka Quinny model Zapp Xtra 2.
Bazowa pojemność bagażnika Volkswagena Arteon w nadwoziu Shooting Brake z napędem spalinowym wynosi 590 litrów. Podłoga ma jeden poziom, wymiar płyty to 120 cm długości i 100 cm szerokości. Wysokość od niej do zwijanej rolety wynosi 52 cm.
Na tej przestrzeni bez trudu zmieściliśmy, obok siebie, kompletne podwozie i gondolę wózka dziecięcego X-lander.
Plecy kanapy i nadkola wykończono wykładziną. Z kolei na klapie bagażnika znajduje się panel z tworzywa sztucznego, co naraża powierzchnię na przypadkowe zarysowanie, np. metalowymi elementami transportowanego wózka dziecięcego.
W bagażniku znajdziemy cztery oczka do mocowania siatki lub linek zabezpieczających przewożone przedmioty.
W tak pojemnym bagażniku łatwo znaleźliśmy miejsce na naszą spacerówkę Quinny.
Pod zwijaną roletą bagażnika Volkswagena Arteon w nadwoziu kombi zmieściły się jednocześnie dwa wózki dziecięce.
Według naszych pomiarów wysokość od ziemi do górnej krawędzi zderzaka wynosi 66 cm, do progu 72 cm i do przycisku służącego do zamykania klapy bagażnika 187 cm. Ona sama unosi się na wysokość 196 cm.